نتایج اولین سفر!

ساقی آذربایجان– وحید خدادادی: خردادماه سال گذشته ابراهیم رئیسی در سفری یک روزه و در قالب سفرهای استانی به تبریز آمد. حجم پروژه های بر زمین مانده نظیر تکمیل راه آهن بستان آباد- تبریز، مقبره الشعرا و مهم تر از همه بحث استقلال مس آذربایجان که در آن برهه به یک خواسته و عزم همگانی تبدیل شده بود، بر اهمیت این سفر می افزود. با توجه به اخبار رسیده گویا قرار است امروز رییس جمهور برای افتتاح راه آهن تبریز- بستان آباد و پیگیری مصوبات سفر راهی تبریز شود. بر همین اساس لازم بود نظر مدیران استانی و نمایندگان را در رابطه با میزان تحقق مصوبات و درصد رضایت مندی شان از پیشرفت آن جویا شویم.
برای سنجش شرایط و میزان وصولی ها و شرایط اقتصادی استان در وهله اول به سراغ مدیرکل اقتصاد و دارایی استان رفتیم. بهروزی در کل از وضعیت تحقق مصوبات و ارقام تخصیص یافته با تبصره لحاظ شرایط اقتصادی کشور رضایت داشته ولی آن را ناکافی می داند و معتقد به تلاش بیشتر برای جذب حداکثری است.

استقلال مس در سفر اخیر نهایی خواهد شد! / میزان تحقق مصوبات بی سابقه است

وی که با خبرنگار روزنامه ساقی آذربایجان سخن می گفت، با اشاره به همین موضوع گفت: میزان تحقق مصوبات و مبالغ دریافتی بیش از انتظارات بود! این را از منظر یک کارشناس اقتصادی می گویم که منابع مالی کشور همانطور که همه می دانیم در شرایط خاصی قرار دارد و با لحاظ این محذوریت و به نسبت سنوات گذشته تحقق بی سابقه ای صورت گرفت تا جایی که بودجه عمرانی استان به نسبت سال های قبل ۷ برابر شده که این را از روی آمار و ارقام دقیق می گویم و مستند است. از این رو باید بگویم که حدود بالای ۷۰ درصد مصوبات سفر مربوط به تعهدات سازمان برنامه و بودجه کشور محقق شد.
واقف بهروزی گفت: شخصا انتظار این را نداشتم و دم عیدی ارقام هنگفت و اساسی را در اختیار استان قرار دادند که فراتر از تصور بود. در روزهای گذشته و به صورت مرتب در حال رایزنی با تهران هستیم و پیشنهادات و طرح های خوبی را برای سفر پیش رو در قالب جلسات مختلف در پایتخت داده ایم که در حال چکش کاری است. ما حتی جلساتی را با سرمایه گذاران داشتیم و از آن روی که سرمایه گذاری بخش خصوصی مهم تر از بودجه های دولتی است نظرات و پیشنهادات آن ها را هم به دولتی ها رساندیم. علی رغم همه این تحولات محقق شده بودجه عمرانی استان در سال ۱۴۰۰ حدود هزار میلیارد تومان بود و این در حالی است که اگر فقط یکی از پروژه های سرمایه گذاری بخش خصوصی را پیاده کنیم، چندین برابر چنین ارقامی است. در حال حاضر دو مورد سرمایه گذاری خارجی داریم که تفاهم اولیه را انجام داده ایم و انشاالله با مهیا شدن مقدمات کار و تعیین مکان شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود و بایستی بگویم حجم سرمایه گذاری فقط در یک فقره از این موارد رقمی حدود ۵۰ میلیون دلار است.
وی در رابطه با تحقق کامل دستور استقلال مس آذربایجان نیز افزود: امیدوارم که در سفر اخیر ریاست محترم جمهور این موضوع نهایی و اعلام کامل شود. ما هر روز از طریق مبادی قانونی پیگیر تحقق آن هستیم و به زعم بنده کاری مهمتر از این نداریم و در جلسه ای که با معاونت رئیس جمهور داشتیم این نکته را متذکر شدیم که چنانچه این مهم محقق نشود، همه ابعاد سفر و تلاش های دولت زیر سوال خواهد رفت اما شخصا معتقدم که در این سفر بحث استقلال مس نهایی خواهد شد.

خبری از استقلال مس نیست!

دکتر فرهنگی نماینده مجلس از دریچه نقد وارد موضوع شد و نتایج سفر قبلی را رضایت بخش ندانست. وی در گفتگو با خبرنگار روزنامه ساقی آذربایجان گفت: مهم ترین بخش مصوبات سفر دستور تشکیل شرکت مس آذربایجان و استقلال آن است که متاسفانه اخبار منتشره در این رابطه عمدتا جوسازی است و خبری از استقلال مس نیست! با پیش کشیدن بحث ذوب و هیپ لیچینگ که خود تبصره های زیست محیطی دارد کار پیش نمی رود.

آذربایجان نیازمند همت رئیس جمهور برای تکمیل هاب ترانزیتی/ شکوفایی و تحول اقتصادی ایران از مسیر آذربایجان میسر است

دکتر متفکر آزاد دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی تلاش های دولت را برای تحقق بخشیدن به مصوبات سفراستانی شایان تقدیر خواند. این عضو هیات رئیسه مجلس در گفتگو با خبرنگار روزنامه ساقی آذربایجان با اشاره به مشکلات اقتصادی کشورگفت: نمی توان در ارتباط با میزان تحقق مصوبات سفر درصد خاصی اعلام کرد اما باید بگویم که حرکت ها رو به جلوست. اگر بخواهیم عملکرد دولت را در این رابطه و در یک فضای نرمال وآرمانی بسنجیم، قطعا که این عملکرد ۱۰۰ نخواهد بود اما معتقدم که رو به جلوست از آن روی که به چشم پیشرفت فیزیکی پروژه های عمرانی را می بینم. اگر بخواهم منطقی و بدور از گرایشات سیاسی و غیر جانبدارانه تحلیل کنم باید بگویم که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و نظرات مختلف در رابطه با جمع کردن نقدینگی برای کنترل تورم، باز در پروژه های عمرانی شاهد تحریک خوبی هستیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهاد خاصی در رابطه با سفر رئیس جمهور و مطالبات استانی دارید نیز گفت: من معتقدم که آقای رئیس جمهور در این سفر در رابطه با تکمیل پلن هاب ترانزیتی (اعم از ریلی و جاده ای، هوایی) استان همت گمارد ازآن روی که معتقدم این هاب ترانزیتی استان ما را متحول خواهد کرد و وضعیت اش را دگرگون می کند. یعنی دستور انجام هر اقدامی که برای آغاز پروژه هایی در این رابطه لازم است را صادر نماید. باز معتقدم که تحول و شکوفایی اقتصاد ایران از مسیر آذربایجان میسر است! لذا رئیس جمهور بایستی همت خود برای تحول اقتصادی ایران از راه آذربایجان را نشان دهد.

در ماه های آینده شاهد جهش بزرگی در پروژه های عمرانی خواهیم بود!

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در رابطه با میزان رضایتمندی از تحقق مصوبات سفر اول آقای رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی گفت: در یک بررسی کلی اعتبارات خوبی به پروژه های اجرایی نیمه تمام اختصاص یافته و تا سه سال به تدریج به این پروژه ها تزریق خواهد شد.
در سال گذشته تخصیص مناسبی به پروژه های عمرانی داده شد و مجموع آنها به رقم ۷ همت رسید. بجز پروژه هایی که رو به اتمام بوده و یا در قالب این سفر افتتاح خواهد شد، غالبا آثارش تا چند ماه آینده دیده خواهد شد، یعنی به نظرم آثار سفر اول را با توجه به تخصیص آخر سال و تخصیصی که در چند روز آینده وصول خواهد شد، می توانیم تا هفته دولت در استان مان ببینیم. به جرات اعلام می کنم که این تزریق های هنگفت باعث یک جهش بزرگ در روند پروژه های عمرانی در استان ما خواهد بود. البته تنها نقدی که در عملکرد سازمان برنامه و بودجه کشور وجود دارد تخصیص دیر هنگام اعتبارات بود ولی حجم اعتبارات ابلاغی در مقایسه با اعتبارات عمرانی چند سال گذشته بی سابقه بود.
ذاکری در رابطه با پیشنهادات استانی در سفر اخیر رییس جمهور نیزگفت: ما در رابطه با پروژه های چند وجهی که آثار و برکاتش برای مردم قابل لمس باشد اقداماتی انجام داده ایم. در تلاش هستیم که در سفر دوم ریاست جمهوری هم، اعتبار تعدادی از این پروژه ها را افزایش دهیم و هم به دنبال اخذ مجوزهایی برای استان هستیم تا مشکلات این پروژه ها را به حداقل برسانیم. از جمله درخواست هایی که در سفر دوم مطرح خواهد شد می توان به افزایش اعتبار و تکمیل بخش اول پروژه تبریز- مرند- بازرگان اشاره کرد. بحث دیگر معضل ترافیکی تبریز و تکمیل رینگ دوم ارومیه به تبریز است که هم رقمی حدود ۱/۳ همت برای این امر تخصیص یابد و نیز مجوزی برای تهاتر زمین با مالکینی که ملکشان در این مسیر قرار دارد صادر شود. همچنین منابع مالی تکمیل و افتتاح سد گرمی چای و پایاب سد قلعه چای را خواسته ایم تا به لطف خدا در همین سال ۱۴۰۲ شاهد اتمام و راه اندازی این پروژه نیز باشیم. در بحث پایاب سدها در سال گذشته جهش قابل ملاحظه ای وجود داشته و توسعه پایاب نزدیک به ۴ هزار هکتار زمین کشاورزی رخ داده و آبیاری نوین در این محدوده با مشارکت بخش خصوصی انجام شده و در تلاشیم امسال نیز حدود ۵ هزار هکتار را با همین روش تجهیز نماییم که با این اقدام، سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنایع پایین دستی کشاورزی استان مان بیشتر خواهد شد و نتایج اقتصادی این طرح برای مردم عزیزمان ملموس تر خواهد بود و چنین اتفاقی در مناطق کمتر توسعه یافته نظیر هشترود و روستاهای میانه می تواند تحولی مهم به شمار آید. در رابطه با توسعه شهرک های صنعتی هم که نیازمند افزایش پست های برق است، در تلاشیم تا مجوز احداث دو پست برق را در این سفر بگیریم تا مشکل برق صنایع نیز از این طریق حل و فصل شود.
معاون عمرانی استاندار افزود: در حوزه علوم پزشکی و در رابطه با بیمارستان های درحال ساخت هم اولویت خود را بر تکمیل بیمارستان هزار تختخوابی تبریز گذاشته ایم و انتظار داریم تا هم از محل ماده ۵۶ و هم از محل مسئولیت های اجتماعی رقم قابل ملاحظه ای در رابطه با تکمیل این پروژه در قالب این سفر دریافت کنیم و نیز تکمیل شبکه فاضلاب برخی از شهرها از محل اعتبارات ملی را جزو خواسته های استان گنجانده ایم. در حوزه ورزش شاهد اتفاقات خوبی در قالب این سفر خواهیم بود و تکمیل و افزایش اعتبارات پروژه های نیمه تمام ورزشی در استان را جزو لیست اعلام نیازها قرار داده ایم. در حوزه های کشاورزی، زیرساخت های گردشگری، تجهیز آزمایشگاه های دانشگاهها، اشتغال بانوان، فعالیتهای مراکز نوآوری و فناوری، تسهیل در واردات اتوبوس و خودروهای حمل و نقل عمومی از طریق منطقه آزاد، نوسازی مدارس، توسعه راههای استان و حوزه های دیگر مصوباتی خواهیم داشت.
وی در رابطه با ایجاد توازن پروژه ای بین شهرهای استان هم گفت: برای اولین بار و با درخواست نهاد ریاست جمهوری در حال تکمیل برش شهرستانی اعتبارات هستیم تا توازن بین شهرها در استان نیز برقرار شود و نگاه اولویت دادن به مناطق کمتر توسعه یافته جزو اصلی ترین اهداف دولت است. این مصوبات در سفر اخیر با بررسی نهایی هیات دولت از طریق معاون اول رئیس جمهور ابلاغ خواهد شد.
النهایه به نظر می رسد تزریق منابع مالی و پیگیری مصوبات سفر اول از سوی مسئولان استانی و اتحاد و اتفاق آنان در طرح مطالبات می تواند نوید بخش اتفاقات بزرگی برای استان ما باشد و رسانه نیز بعنوان یک بازوی اطلاع رسانی و مطالبه گری پیگیر جدی این خواسته ها خواهد بود.

About Author