نشست برقی در تبریز و چالش یک اسکناس صد تومانی!

ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی: صبح سه شنبه اداره کل توزیع برق استان میزبان اصحاب رسانه بود و حال و هوای سالن و تصاویر قرارگرفته روی مانیتور سالن حکایت از دوموضوع اساسی داشت. مدیریت مصرف در پیک بار و تشریح طرح های مشوق محور از جمله طرح پاداش ۲۰ برابری! جلسه مهمان ویژه ای هم از تهران داشت که با لهجه شیرین اصفهانی و در مقام مسئول روابط عمومی شرکت توزیع برق کشور صحبت می کرد.
همه ساله و با آغاز فصل تابستان و شروع اوج مصرف همواره مشکل کنترل مصرف برق وآب و لزوم صرفه جویی در آن و با آغاز فصل سرما بحث شیرین افزایش مصرف گاز به چالشی بزرگ برای مردم، مسئولان و بخش صنعت تبدیل می شود. ایرادی که به مسئولان و ساختار نظام مدیریت توزیع انرژی وارد است از آن جهت است که تا شرایط از رویه عادی خارج و اوضاع بحرانی نشود، تدبیری اندیشیده نمی شود و اقدامی در جهت فرهنگ سازی مصرف انرژی صورت نمی گیرد و اقدامات کنترلی فقط زمانی محلی از توجه است که با مشکل تامین انرژی روبرو باشیم.
اما در باب این جلسه نکته ای که حائز اهمیت بود کلیپی بود که دوستان روابط عمومی پخش کردند و بحث شیرین ارزانی قیمت انرژی و اینکه هزینه هر کیلو وات برق معادل صد تومان است! برای فهم بهتر موضوع بگذارید مثالی از داستان بنزین و قیمت آن بزنیم. همیشه روزگار آقایان مسئول بر سر مردم منت می گذارند که قیمت بنزین در ایران خیلی پایین تر از بیرون مرزها است و تلاش هایی هم در بخشی از بدنه دولت ها برای افزایش قیمت یکباره و به تناسب رساندن قیمت آن با سایر کشورها از جمله ترکیه صورت گرفته که یکی از این تلاش ها منجر به حوادث تلخ آبان ۹۸ گردید. اما این ایراد آقایان محل اشکال است از آن روی که در این کشور ما به التفاوت قیمت بنزین و حتی چندین برابر آن پیش پیش و حین خرید خودرو اخذ می گردد به این شکل که دو شرکت خودروسازی (شما بخوانید سرهم بندی) داخلی یک قوطی حلبی را به نام خودرو به ده ها برابر قیمت واقعی آن می فروشند و پولش را ماه ها قبل از تحویل می گیرند و تحویل خودرو می ماند به آن که چقدر خوش شانش باشید. لذا از باب کمی قیمت بنزین منتی بر سر مردم نباید بگذارند. در باب مصرف برق و دیگر حامل های انرژی هم می توان دلایل متعددی از جمله کیفیت پایین و قیمت بالای لوازم الکتریکی تولید داخل را برشمرد. نکته قابل عرض دیگر پیرامون این جلسه نقد همین کلیپ و گفته های مدیر کل روابط عمومی شرکت توزیع برق کشور توسط یکی از همکاران بود که با واکنش عجیب و تند این بزرگوار همراه بود. جنابشان جوری در مقام روابط عمومی یک شرکت دولتی برای توجیه رفتارهای دولتمردان در طول همه این سالها سینه سپر کرده بود که گویی جلسه به مثابه یک مناظره انتخاباتی است و جنابشان وکیل مدافع دولتمردان و نیروی فدایی شان. عمده زمان جلسه هم به اظهارات این بزرگوار سپری شد و رعایت شان مهمان نکرد و بیشتر میزبان و سخنرانی اصلی بود تا مهمانی که قرار بود صرفا خوشامدگویی کند!

About Author