تنزل جایگاه دانش بنیانی آذربایجان شرقی

ساقی آذربایجان/ بهرام زمانی: بررسی آخرین آمار شرکتهای دانش بنیان در سامانه جامع دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از افت یک پله ای جایگاه آذربایجان شرقی از نظر تعداد این شرکتها حکایت دارد.
طبق آمار موجود در این سامانه، تعداد شرکتهای دانش بنیان استان به ۲۹۵ واحد رسیده که با یک رتبه سقوط نسبت به جایگاه سال گذشته به رده ششم تنزل یافته است.
بر اساس این آمار تا پایان خردادماه، بیش از نیمی از نزدیک هشت هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان کشور در استان تهران مستقر هستند و استانهای اصفهان با ۸۱۳ ، خراسان رضوی با ۴۷۸، البرز با ۴۰۸ و فارس با ۳۰۲ شرکت دانش بنیان تایید شده به ترتیب رتبه های دوم تا پنجم را در اختیار دارند.
طبق این آمار، شمار شرکتهای دانش بنیان آذربایجان شرقی معادل ۳٫۴ درصد مجموع شرکت‌های دانش‌بنیان کشور است که با وجود ظرفیتها و قابلیتهای استان در حوزه فناوری، نوآوری و دانش بنیان رقم بسیار پائینی است.
فعالان اکوسیستم فناوری و دانش‌بنیان استان معتقدند سخت‌گیری و نداشتن تخصص لازم در برخی ارزیابان طرح‌های دانش‌بنیان مانع اصلی فراروی توسعه کمی شرکت‌های دانش‌بنیان در استان است.
در سفر اخیر معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تبریز جلسه ای برای بررسی چالش‌ها و مشکلات دانش‌بنیانی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان آذربایجان شرقی برگزار شد که فعالان عرصه فناوری استان انتقادات جدی به نحوه بررسی و ارزیابی طرحهای دانش بنیان ارائه شده از استان داشتند.
در این جلسه که در پارک علم و فناوری استان ترتیب یافت اعلام شد که بیش از ۷۰ درصد طرح‌های دانش‌بنیان آذربایجان شرقی در مرحله ارزیابی صدور مجوز تأیید نمی‌شود.
نماینده شرکت‌های دانش‌بنیان آذربایجان شرقی در این جلسه گفت: درحالی‌که میانگین رد طرح‌های دانش‌بنیان در کشور ۶۳ درصد است این رقم در استان ما که با وجود پتانسیلهای موجود باید کمتر باشد از متوسط کشوری هم بیشتر است.
دکتر اشکان شمالی ناآشنایی برخی کارشناسان و ارزیابان کارگزار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با موضوع طرح‌های دانش‌بنیان، وجود واسطه‌ها برای تأیید محصولات دانش‌بنیان و درز اطلاعات فنی طرح‌ها در مرحله ارزیابی را از مشکلات آذربایجان شرقی در زمان بررسی طرح‌های دانش‌بنیان عنوان می کند.
وی همچنین از وجود امضاهای طلایی در تأیید طرح‌های دانش‌بنیان گفت و تصریح کرد: حذف واسطه‌ها بین معاونت علمی و فناوری و شرکت‌های متقاضی دانش بنیان شدن، برای کاهش رانت و فساد ضروری است.
دکتر اسدی فرد معاون تبریزی توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نشست قول بررسی بیشتر طرحهای رد شده آذربایجان شرقی را داد و به همین منظور جلسه ای هم با کارگزاران ارزیابی طرحهای دانش بنیان در استان داشت اما باید منتظر ماند و دید پیگیریهای وی و تلاشهای فناوران، دانش بنیانها و مسئولان حوزه فناوری استان چقدر به ارتقای جایگاه دانش بنیانی استان کمک خواهد کرد.
با توجه به وجود شرکتهای توانمند و تاثیرگذار در استان در عرصه ملی، دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی مطرح و نخبگان، دانشمندان و اعضای هیات علمی شاخص و باسابقه، رتبه کنونی استان به هیچ عنوان در شان این استان نیست و باید تلاشهای بیشتری برای حل مشکلات و رفع موانع تایید دانش بنیانی شرکتها صورت گیرد ضمن آنکه ضرورت دارد همزمان با تلاش برای افزایش تعداد شرکتهای دانش بنیان، اقدامات و حمایتهای لازم برای توسعه کیفی آنها نیز انجام شود.

 

About Author