نوروز ارس، از آمار تا واقعیت!

گزارش: وحید خدادادی

نوروز امسال و در بحث داغ و شیرین جذب گردشگر، استان آذربایجان شرقی گل کاشت. در رابطه با تبریز و پدیده زحمت آور جذب گردشگر در مطلبی جداگانه مطالبی را ذکر کردیم و از هر چه بگذریم، سخن منطقه آزاد ارس در این رابطه از هر سخنی خوشتر است. مسئولان استانی که در رابطه با جذب گردشگر در ایام نوروز در کلانشهر تبریز انصافا گند زده بودند، به همت پمپاژ رسانه ای و به مدد برخی از رسانه های محلی و ورود غریب الوقوع مدیر کل میراث که پیش از آن در تعطیلات تاریخ بود، سعی کردند از کاه، کوه بسازند و با ارائه آمار و ارقام احمدی نژادی، ارس را مهد گردشگری توصیف نمایند. این پروپاگاندای رسانه ای کار خودش را کرد و لاجرم ما را به ارس کشاند تا از نزدیک شرایط موجود و میزان گردشگر را رویت کنیم و در روند نقد ترازوی انصافمان بالا و پایین نشود.
مسئولان ذیربط از رشد ۱۱۷ درصدی گردشگری در بازه زمانی ۵ روز اول سال جدید گفتند و حال آنکه آمار خود دبیرخانه مناطق آزاد عدد ۵۶ درصد بود! که نشان داد عدد اعلامی ارس با آنچه دبیرخانه مناطق آزاد آن را رصد کرده فاصله معنادار و دو برابری دارد. بعدها به رقم ۶۷۰ هزار نفر اشاره کردند که خود این عدد هم محل تانی دارد با توجه به دلایلی که در ادامه خواهیم گفت.
مطلب بعدی در رابطه با افزایش آمار مسافرین بحث تقارن نوروز امسال با ماه مبارک رمضان و آزاد بودن اقلا ظاهری روزه خواری در این مناطق است که افزایش مسافرین نوروزی را به جهت نبود محدودیت های شهرهای دیگر در مناطق آزاد طبیعی می نماید، که البته بازدید میدانی ما هم نبود قید و بند های این ماه را در این منطقه تا حدودی تایید می کرد.
اینکه مدیران منطقه آزاد ارس بر افزایش گردشگر در نوروز امسال تاکید دارند باز تردیدهایی را نزد افکار عمومی به وجود آورده که طرح این تردیدها و پرسش ها لازم می نماید. اینکه شما بر تعداد مسافران نوروزی مباهات دارید، حاصل عملکرد شماست یا تقارن با ماه رمضان و دلایل چند دیگر؟ اگر پاسخ مثبت است و چنین استقبالی را ناشی از عملکرد داهیانه مدیران سختکوش این منطقه می دانید، بهتر است بفرمایید که نسبت به سال قبل به جهت امکانات سخت افزاری و برنامه های نوروزی چه اقدامات جدید را صورت داده اید؟ انتقاد خود کیانی از مدیران و تایید تلویحی کمبود ها و انتقاد روابط عمومی فرمانداری جلفا از عملکرد ستاد تسهیلات نوروزی ارس نشان می دهد که اوضاع این منطقه به جهت امکانات حتی ابتدایی هم تعریفی نداشته و این گل و بلبلی هم که در فضای رسانه ای به راه انداخته اند، صرفا ایجاد جو روانی برای توجیه عملکرد ضعیف کل مدیران استانی در این رابطه است. وقتی روابط عمومی فرمانداری یک لیست بلند از مشکلات را احصا و به آن معترف و از عملکرد ستاد گلایه مند است، تکلیف روشن است.
اینکه کیانی در جلسه چند روز پیش نسبت به مشکلات تلویحا اذعان داشته جای امیدواری دارد ولی اینکه گفته اند باید این مشکلات حل شود این پرسش مطرح می شود که پس در این مدت چه می کردید و چرا قبلا این مشکلات پیش بینی و تدبیری برای آن نیندیشیده بودید؟
تعطیلی خودسرانه نانوایی ها، عدم نظارت بر بازار ، اخذ مبالغی بعضا چند برابر قیمت مصوب اقامتگاه ها، نبود راهنمای گردشگری را در کنار نبود رستوران ها و غذاخوری های مناسب، عدم آنتن دهی موبایل در بخش قابل توجهی از مسیرها، سرعت بسیار پایین اینترنت و نبود امکانات درمانی و پزشکی و البته پارکینگ مناسب، بخشی از مشکلاتی بوند که ارس در نوروز ۱۴۰۲ با آن دست به گریبان بود و ضعف در ساماندهی مسافرین عملا در مواردی موجب قفل شدن شهر بخصوص در مبادی ورودی می گردید.
و مطلب آخر آن که حتی به فرض این آمار اغراق آمیز میزان ورود گردشگر اگر هم صحیح باشد باز باید پرسید آیا آماری هم دارید که چه تعداد از این گردشگران حین بازگشت از خدمات ارائه شده راضی بودند؟ اگر دارید منتشر کنید که آمار جالبی خواهد بود.

 

About Author