تبریز خواب بود، تعطیلات تمام شد!

به قلم: وحید خدادادی

به فاصله چند روزه تا فرا رسیدن نوروز باستانی، فضای شهر تبریز حکایتی متفاوت داشت. هر چند شهرداری در این چند ماه اخیر چندین پروژه مهم عمرانی را که از مدتها قبل بدون دلایل فنی کلنگ زنی و به امان خدا رها شده را تمام کرد و جای تشکرداشت، اما جلوه بصری شهر نشانی از نوروز نداشت.
اما فضای خواب آلوده شهر تبریز حکایتی طول و دراز دارد. اینکه این همه، روی بزرگترین بازار سرپوشیده جهان مانور تبلیغاتی داده می شود، برایمان قابل درک نیست. برای فهم بهتر موضوع شاید بهتر باشد در ایام تعطیلات سری به این بازار بزنید، چنان وحشتی بر وجودتان حاکم می شود که اقلا ما جرات ورود به این مجموعه در ایام تعطیلات را نداریم و برای تردد در این محدوده در فاصله زمانی تعطیلات نیازمند تامینات امنیتی می باشید.
بگذارید رو راست صحبت کنیم، بازار تبریز تعطیل است، دقیقا در موسم رونق بازدید از موزه ها و جنب خانه موزه ها و درست جلوی ورودی عمارت ساعت شهرداری تبریز، پروژه عمرانی شروع می شود و با گونی و داربست چهره زشت به این منطقه داده می شود ، لونارپارک ائل گولی تعطیل، قایق های ائل گولی تعطیل و و و … با این ترتیبات چه اصراری دارید تا این شهر را بعنوان مقصد گردشگری معرفی نمایید. کاربری به طنز نوشته بود که از مهمانان نوروزی که برای دیدن جاهای دیدنی به تبریز می آیند خواهش می کنم این اماکن را به ما اهالی تبریز هم معرفی کنند تا ما هم از آن ها دیدن کنیم. تا کی می خواهید پشت فرصت گردشگری کندوان قایم شوید؟ اصلا چه اصراری برای جذب گردشگر دارید وقتی نه شرایطش را دارید، نه امکاناتش را و نه علاقه اش را؟ انصافا چرا باید یک ایرانی بین اصفهان و تبریز، تبریز را برای مسافرت انتخاب کند؟ البته عرض بنده متوجه کلانشهر تبریز است و بعدا دوستان نیایند و مناطق گردشگری جلفا و کندوان و اطراف را پیش بکشند، خود تبریز چه دارد؟ بجز ائل گولی تعطیل و عون بن علی که در چند سال گذشته کمی جان گرفته است؟ تنها اقدام قابل ملاحظه نصب المان پیانو بود که قبل تر بخاطر نصب آن چنان جنجالی بپا شد که آن سرش ناپیدا و بنده خدایی هم که از برداشتنش استنکاف کرده بود، به غضب آقایان دچار گردید. احتمالا ایرادات شرعی وجود این المان در فلکه دانشگاه حل شده که صدایی از کسی برنخواست! مگر کسی مخش تاب برداشته باشد که برای تماشای چند ده زیرگذر و روگذر به تبریز بیاید! شهرداری می گوید زورش به اصناف نمی رسد و نهادی به نام اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری هم که ول معطل! اخیرا نقدهای رسانه ای باعث شد تا جناب مدیر کل افتخار دهند و در باب چرایی موضوعات مطروحه چند خطی اظهارگزارش نمایند که از این بابت کمال امتنان را داریم.
در نهایت موضوع قابل عرض در این رابطه آن است که گیدین باشاردیغیز ایشین دالیسیجان و تا زمانی که فرهنگ مسافر پذیری و گردشگری و ایضا شرایط و امکانات آن فراهم نشده است، بحث گردشگری و صنعت توریسم را پیش نکشید. برای اصفهان، شیراز و … شدن مسیری طولانی داریم که با وجود برخی مسئولان فعلی و امکانات موجود رسیدن به آن اقلا در دهه اخیر مقدور نیست. نه بازاری و اصناف تبریزی حوصله پذیرایی از مهمان در ایام نوروز دارد و نه مسئولی در تبریز توان مدیریت را و نه تبریز لوازم چنین صنعتی را. ما به مدد تجربه ده ها بی کفایتی ، همیشه خدا خواب بودیم، هم زمانی که بودجه می دادند و هم زمانی که فرصت گردشگری بود، ناف ما را با تنبلی بسته اند و دیگر هیچ!

*************************

آخرین اخبار مربوط به ایران و جهان را در ساقی آذربایجان دنبال کنید👇
اینستاگرام
https://www.instagram.com/saghieazarbayjan
تلگرام
https://t.me/saaghieazarbaijan

 

About Author