گلایه های استاندار از آقای برخی !

به قلم: وحید خدادادی

حواشی سفر استانی رئیس جمهور به تبریز را گویا پایانی نیست و اختلاف نظر نمایندگان استان در مجلس با مدیران دولتی در باب منابع مالی مصوب و تخصیص یافته و پرداخت دقیق و کارشناسی روزنامه ساقی آذربایجان به این موضوع همچنان ادامه دارد. اخیرا اظهارات مدیر ارشد استان در این باب نیازمند طرح برخی پرسش ها و تنویر افکار عمومی است.
استاندارآذربایجانشرقی در جلسه اخیر بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان در سال ۱۴۰۱، ضمن اشاره به فعال بودن همه پروژه های استانی از تخصیص یک هزار و ۳۵۷ میلیارد تومان به صورت نقد و ۳۸۲ میلیارد تومان در قالب اوراق از محل اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور به استان خبر داد! طبق اعلام نهادهای رسمی و مسئولان استانی و شخص آقای استاندار رقم مصوب سفر استانی آقای رئیس جمهور ۲۳ همت(هزار میلیارد تومان) بوده است. از سویی در آن برهه اعلام شد که این رقم قرار است در بازه زمانی دو ساله در اختیار استان قرار بگیرد. از طرفی حین تصویب این بودجه صحبتی از پرداخت آن به صورت اوراق در میان نبود و یا اگر چنین امری موضوعیت داشته، اطلاع رسانی دقیق نشده است. رقم اعلامی آقای استاندار که آن را چنین با آب و تاب گفته اند و از بی بدیل بودن این رقم طی شش سال گذشته سخن به میان آمده، اگر به رقم بالاتر گرد شود چیزی حدود ۲ همت در خوشبینانه ترین حالت خود است. همانطورکه اشاره شد این رقم ۲۳ همت قرار بود ظرف دو سال پرداخت شود و حتی اگر یک سال هم به دولت تنفس پرداخت بدهیم و این رقم را تقسیم بر ۳ بکنیم می شود حدود ۸ همت! با توجه به زمانی که از تصویب این رقم و زمان سفر رییس محترم جمهور به استان گذشته و چیزی به پایان سال اول نمانده، اصولا بایستی تا این لحظه اقلا سه برابر این رقم اعلامی وصول می شد که طبق گفته استاندار تنها یک سوم از یک سوم کل مصوبه سفر محقق شده که البته بخشی از آن به صورت اوراق خزانه بوده و رقم نقدی وصولی ها کمتر از این میزان است.
بخش دوم مطالب ایراد شده در این جلسه به گلایه های جنابشان از آقای برخی است! یکبار در دولت حسن روحانی و زمانی که وی به صورت مکرر گلایه داشت که کسانی نقش دست انداز در امورات دولت دارند و اجازه کار نمی دهند، در قالب یک مطلب انتقادی از وی پرسیدیم که این “آقای کسانی ” کیست که آقای رئیس جمهور مدام از ایشان گلایه دارد. خرم نیز در این جلسه خطالب گلایه اش به ” آقای برخی ” بود و معتقد است که این عنصر ” برخی ” چشم دیدن پیشرفت ها را ندارد و تزریق ناامیدی می کند. احتمالا با توجه به توضیحات ایشان احتمالا وی یا تزریقاتی دارد یا اقلا در هلال احمر دوره کمک های اولیه و تزریقات را گذرانده است! اما اگر تمام کارهای انجام شده که به زعم جنابشان پیشرفت نامیده می شود از جنس همین موردی باشد که در بالا به آن پرداخته شد، انصافا باید حق را به این آقای برخی داد و جانب انصاف را رعایت کرد.
اگر ما گفته های نمایندگان استان در مجلس را سند تحلیل خود قرار دهیم و متوجه باشیم که این رقم ۲۳ همت رهاورد سفر نبوده و جزو قانون بودجه می باشد در این صورت کل پرداختی نقدی دولت در سال گذشته به یک و نیم همت نمی رسد و با این وصف اگر اسم این مدل تخصیص و تحقق بودجه را پیشرفت می گذارند پس ببینید این خطه چقدر مظلوم واقع شده که در دولت های قبلی همین را هم نمی گرفته است! بهرحال کشمکش بین اعداد و ارقام هنوز ادامه دارد و برای افکار عمومی دو پرسش اساسی یعنی تعیین هویت “آقای برخی ” و عدم وصول بودجه مصوب هنوز بی پاسخ مانده است. این مدل آمار دادن و درخشان نمایی عملکرد از نظر صاحب نظران و کارشناسان رسانه، نوعی فرار به جلو برای پوشاندن ضعف هایی است که در لغت نامه آقای استاندار به پیشرفت معنا شده است !

 

About Author