نوشیدن آب گوارا، رویایی دست نیافتنی برای شهروندان سنندجی

آب شرب سنندج از نظر شهروندان این شهر کیفیت ندارد و با وجود اقداماتی که از سوی متولیان امر صورت گرفته، هنوز این معضل تداوم دارد و مردم همچنان ناراضی اند.
به گزارش ساقی آذربایجان اگر چه مسئولان و کارشناسان حوزه بهداشت و آبفای استان بارها از سالم بودن آب شرب سنندج خبر داده اند، اما اکثر مردم به دلیل طعم و بوی بد، تمایلی به آشامیدن آن ندارند و این مسئله در سال جاری به ویژه از تابستان امسال هم شدت بیشتری پیدا کرده است.
میزان نارضایتی شهروندان سنندجی از وضعیت آب شرب به حدی افزایش یافته که حاضرند در هر شرایطی در صف های طولانی آب چشمه های کوه آبیدر منتظر مانده و آب شرب خود را تامین کنند.
به گفته کارشناسان، شرایط کنونی آب سد قشلاق برای مصرف شرب خارج از استفاده بوده و داده های آن نگران کننده است و جزو سدهای پیر محسوب می شود و در حال حاضر هیچ گونه اقدامی که برای مدیریت یک سد لازم است در سد قشلاق سنندج مشاهده نمی شود . همچنین ورود مستقیم فاضلاب روستای پرجمعیت سرابقامیش به سد قشلاق که منبع اصلی تامین آب شهر سنندج است نیز از مهمترین عوامل ایجاد مشکل آب شرب لوله کشی این شهر است.
در راستای حذف طعم و بوی آب شرب سنندج، مجموعه اقدامات زیادی از سوی دستگاه های دولتی، دانشگاه ها و حتی کمپین های مردمی صورت گرفته، اما آنچه که برای مردم قابل اهمیت است اثر بخشی اقدامات است.
علیرضا تخت شاهی در گفت و گو با ایسنا، در رابطه با تداوم طعم و بوی آب شهر سنندج اظهار کرد: همانگونه که پیش از این و به صورت مداوم اطلاع رسانی شده بود، طی چند سال اخیر و در فصل پاییز به دلیل تغییرات دمایی از یک سو و پدیده تغذیه گرایی در سد قشلاق از سوی دیگر، در شهر سنندج شاهد تغییر طعم و بوی آب بوده ایم، این امر به دلیل بروز تغذیه گرایی و رشد جلبک در سد قشلاق ایجاد شده است.
وی افزود: در سال جاری به دلیل کاهش بی سابقه بارندگی ها و پائین آمدن تراز آب در سد قشلاق که بر آبگیری از سد نیز اثرگذار بوده، طعم و بوی آب بیشتر و زودتر از سالیان قبل رخ داده است که امیدواریم با آغاز بارندگی ها و افزایش تراز آب سد بخشی از این مشکل کاهش یابد.
مدیرعامل شرکت آبفا استان کردستان بیان کرد: آب شرب شهر سنندج به لحاظ پارامترهای کیفی و میکروبی و شیمیایی کاملا سالم و قابل شرب است و هیچ گونه نگرانی بابت سلامت آن وجود ندارد و آب شرب توزیعی در شبکه مطابق با استاندارد ملی ۱۰۵۳ است.
وی اعلام کرد: علاوه بر شرکت آبفا، دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت همواره آب شرب شهر سنندج را پایش می کنند. اما همانگونه که عنوان شد از نظر گوارایی و طعم و بو مورد رضایت صددرصدی نیست.
تخت شاهی در رابطه با اعملیاتی شدن وعده هایی که در رابطه با بهبود کیفیت آب شرب سنندج داده شده بود ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب استان کردستان نسبت به موضوع طعم و بوی آب شهر سنندج بی تفاوت نبوده و همواره برای حفظ و ارتقای کیفیت آب آشامیدنی تلاش کرده و می کند.
وی افزود: در همین راستا و از سال گذشته، پیگیری و اخذ دستور وزیر نیرو برای رهاسازی ٢ مترمکعب در ثانیه( ٢ هزار لیتر در ثانیه) آب خام از سد آزاد به سد قشلاق به منظور جلوگیری از کاهش تراز آب سد و بهبود کیفیت آب سد قشللاق، تهیه، نصب و راه اندازی واحد ازن زنی تصفیه خانه شماره یک شهر سنندج به ظرفیت ۹ کیلوگرم در ساعت با هزینه ای بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال به منظور حذف حداکثری طعم و بو و شستشوی مخازن و شبکه توزیع آب شرب شهر سنندج از جمله اقداماتی برای افزایش گوارایی آب شرب این شهر است.
مدیرعامل آبفا استان کردستان، در پاسخ به این سوال که مردم شهر سنندج تا چه زمان باید منتظر نوشیدن آب گوارا باشند، بیان کرد: برای بهره مندی شهروندان سنندجی از آب باکیفیت تر، انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه آب شهر سنندج در دستور کار دولت قرار گرفته است که در دهه فجر سال ۹۹ و در سفر دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان کردستان، کلنگ آغاز این عملیات بر زمین زده شد.به گفته وی، سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه شهر سنندج با هدف تامین نیاز آب شهر سنندج و روستاهای حاشیه مسیر خط انتقال اجرا می‌شود. در طرح انتقال مستقیم آب از سامانه آزاد به تصفیه‌ خانه شهر سنندج با انتقال ۵۷ میلیون مترمکعب آب در سال، امکان تأمین آب بیش از ۷۰۰ هزار نفر در سال افق ۱۴۲۵ به همراه نیاز روستاهای میانی مسیر انتقال مهیا می‌شود.
تخت شاهی خاطرنشان کرد: این پروژه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و ۱۰۰ میلیارد تومان برای پروژه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج از محل اعتبارات مدیریت بحران کشور مصوب شده و ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز در لایحه امسال قرار داده شده است.
وی یادآور شد: متولی اجرای این پروژه شرکت منابع آب و نیروی ایران است که وظیفه اجرای عملیات انتقال آب خام سد آزاد به تصفیه خانه آب سنندج را برعهده دارد(طبق آخرین اعلام قرار است دهه فجر امسال به بهره برداری برسد) و پس از انتقال، تصفیه و توزیع آب در شبکه برعهده شرکت آب و فاضلاب استان کردستان خواهد بود.

About Author