هجمه ها علیه تولید کاتد مس، سیاسی است/ هیپ لیچینگ مشکل زیست محیطی ندارد

با تشکیل شرکت مس سونگون آذربایجان تصمیم گیری های مدیریتی سریع تر و داخل خود شرکت انجام شده و عواید اقتصادی کلانی از جمله پرداخت های مالیاتی و گردش مالی حساب های بانکی به داخل استان آذربایجان شرقی منتقل می شود.

عباس زاده در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در سمت مدیرعامل شرکت تازه تاسیس مس آذربایجان پس از اعلام استقلال توسط رییس جمهور در سفر دوم استانی، اظهار کرد: با اعلام رئیس جمهور و استقلال و تشکیل شرکت مس، آرزوی دیرینه مردم محقق شد و این شرکت با توجه به نقشه راه، چشم انداز و راهبردی که اتخاذ کرده به دنبال توسعه منطقه خواهد بود.

هیپ لیچینگ مشکل زیست محیطی ندارد

مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان همچنین با بیان اینکه مس سونگون هیچ مشکل زیست محیطی ندارد، گفت: مخازن اسیدی موجود در طرح هیپ لیچینگ (اسیدپاشی) از اطمینان و استاندارد بالایی برخوردار هستند و علاوه بر اینکه در مقابل زلزله های با قدرت ریشتر بالا مقااوم هستند هیچ گونه نشتی ندارند.

عباس زاده گفت: سال ۹۲ مجوز محیط زیست این طرح صادر شده و در سال ۹۷ سازمان صمت با ایجاد طرح موافقت کرده با این همه، شرکت برای رفع همه ابهامات به رغم عدم تغییر پارامترهای محیط زیستی، دانشگاه سهند را به عنوان حَکم انتخاب کرده تا بحث های زیست محیطی را بررسی کند و گزارش این اقدام در آبان سال ۱۴۰۱ به محیط زیست ارسال شده است.

وی بیان کرد: برای تمام طرح های شرکت، پیوست زیست محیطی تهیه شده و از بهترین های این حوزه در زمینه مسائل زیست محیطی شرکت فعالیت می کنند.

هجمه ها علیه تولید کاتد مس، سیاسی است

عباس زاده با بیان اینکه این همه هجمه علیه طرح تولید کاتد مس نه فنی و نه اقتصادی است، گفت: علت این همه هجمه سیاسی است و عده ای با مباحث سیاسی می خواستند و می خواهند این طرح به ثمر نرسد و استان از دستیابی به ۳.۴ هزار تن مس کاتد و اشتغال ۷۰۰ نفر محروم بماند.

وی به سال هایی که در این زمینه از دست رفته و میزان ارزش اقتصادی که تباه شده اشاره کرد و افزود: چه کسی باید پاسخگوی این همه ضرور و زیان باشد، ۳.۵ هزار میلیارد تومان از سال ۱۳۹۷ ارزش اقتصادی از بین رفته و کسی به مردم پاسخی نداده و من بار دیگر اعلام می کنم این پروژه مشکل فنی، اقتصادی و زیست محیطی ندارد.

شهرک تخصصی مس ایران در ۲۰۰ هکتار ایجاد می شود

عباس زاده با بیان اینکه تولید کاتد مس طبق برنامه ادامه دارد، گفت: برای نخستین بار در شرکت صنایع ملی مس ایران، شهرک تخصصی مس در ورزقان در ۲۰۰ هکتار ایجاد می شود و پردیس فناوری نیز برای نخستین بار در تاریخ مس ایران در این شرکت راه اندازی خواهد شد که به تایید وزارت عتف هم رسیده است.

مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان با اعلام اینکه این شرکت سال گذشته ۸۵ هزار میلیارد تومان در استان سرمایه گذاری کرده گفت: امسال نیز از مجموع ۲۳۵ هزارمیلیارد تومان تعهد سرمایه گذاری در استان در حضور رئیس جمهور امضا شد ۱۰۱ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری این شرکت در استان صورت می گیرد.

عباس زاده بیان کرد: ۸۵ هزار میلیارد تومان این رقم در ورزقان سرمایه گذاری می شود که چهره این شهرستان را متحول خواهد کرد.

۵ عضو هیات مدیره شرکت مس آذربایجان

وی با بیان این‌که دومین نقطه عطف و حیاتی مس سونگون در سالجاری، تشکیل شرکت مس سونگون آذربایجان است، گفت: مجتمع مس سونگون پیش از این دریافت کننده آیین نامه و دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی شرکت صنایع ملی مس ایران بود اما با تشکیل شرکت مس سونگون آذربایجان (شمسا) قانون تجاری کاملا بر این شرکت حاکم بوده و طبق آن بایستی، شرکت دارای سهام و در مسیر قانونی حداقل سه شریک حقیقی ثبت کند.

۱۰ درصد ارزش کل شرکت در بازار سرمایه عرضه می شود

عباس زاده با اشاره به اینکه ارزش دارایی شرکت ۵۲۸ میلیون یورو است گفت: ۱۰ درصد مجموع ارزش شرکت در بازار سرمایه عرضه می شود که حاشیه سود آن ۶۱ تا ۶۵ درصد خواهد بود.

وی گفت: در این راستا تمام پروژه ها و شرکت ها و طرح ها را به بازار سرمایه می بریم و این اقدام موجب شفافیت بیشتر در امور خواهد شد.

مس سونگون فعلا شرکت سهامی خاص است

مدیرعامل شمسا با اشاره به انتخاب پنج هیات مدیره این شرکت از میان آذربایجانی‌ها، تشریح کرد: این اعضای هیات مدیره شامل بنده، فارغ التحصیل رشته مدیریت از دانشگاه یزد، آقای مالکی فوق لیسانس معدن از دانشگاه شهید باهنر کرمان، آقای بهروزی مدیرکل امور اقتصادی استان، آقای محمودی دکترای معدن و آقای صباغی دکترای مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف هستیم. بر اساس اقدامات قانونی انجام گرفته اکنون ۱۰۰ درصد سهام شرکت مس سونگون مال شرکت ملی مس ایران بوده و خود شرکت مس سونگون فعلا یک شرکت سهامی خاص است.

وی ادامه داد: شرکت مس سونگون آذربایجان همچون سایر هلدینگ‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه آن‌ها در کشور، ارتباطی مشابه با شرکت ملی مس ایران دارد. از زمان تشکیل شرکت به بعد تمامی دارایی‌های جدید معدن و پروژه‌ها برای مس سونگون بوده و دارایی‌های قبلی هم ارزشگذاری و به این شرکت انتقال می‌یابند.

وی تاکید کرد: بر اساس قانون، معادن قبلی قابلیت واگذاری نداشته و برای سهامداران شرکت ملی مس خواهند بود اما معادن جدید ازآن سونگون است. از الان به بعد، صورت‌های مالی شرکت سونگون به صورت تلفیقی تنظیم شده و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد.

احداث بزرگترین کمپ ورزشی در ورزقان

وی با تاکید بر این‌که تاکنون ریالی به باشگاه تراکتور از سوی این مجموعه پرداخت نشده است، با اشاره به استفاده از ورزشگاه‌های این باشگاه توسط باشگاه مس سونگون، گفت: به میزان استفاده از زیرساخت‌های استان، هزینه‌های مربوطه را پرداخت کردیم. با این حال، بزرگترین کمپ ورزشی استان را در ورزقان احداث می‌کنیم. برای این پروژه ۱۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و فاز یک آن شش درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

About Author