همه امکانات کشور باید در اختیار امر تربیت قرار گیرد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، مدرسه را مهم‌ترین نهاد تربیتی عنوان کرد و گفت: همه امکانات کشور باید در اختیار امر تربیت قرار گیرد.

حجت الاسلام سید محمد علی آل‌هاشم در نشست کمیته همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه‌های علمی منطقه چهار کشوری، اظهار کرد: دستیابی به ارزش‌ها و آرمان‌های متعالی و نظام اسلامی مستلزم تلاش همه جانبه در تمام ابعاد علمی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است‌.

وی ادامه داد: نظام تعلیم و تربیت از مهم‌ترین زیرساخت‌های تعالی همه جانبه کشور و ابزار اساسی برای ارتقا شایستگی‌های سرمایه انسانی کشور در عرصه‌های مختلف است.

آل هاشم با اشاره به چند ساحتی بودن تعلیم و تربیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بیان کرد: به نظر می‌رسد نظام یکپارچه تربیتی، حلقه مفقوده نظام آموزشی از مدرسه گرفته تا خانواده، مسجد، جامعه و دانشگاه بوده و یکپارچه‌نگری مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف سند تحول است.

وی با تاکید بر تقویت شایستگی اعتقادی و حرفه‌ای مدیران و معلمان، تقویت ایمان و بصیرت دانش‌آموزان را بسیار حایز اهمیت عنوان کرد و گفت: توجه به تربیت تمام ساحتی برای گسترش عدالت آموزشی، افزایش مشارکت و اثربخشی خانواده در نظام تعلیم و تربیت و به بار آوردن انسان موحد، مومن، معتقد به معاد و آشنا و متعهد به مسئولیت‌های عدااتخواهانه و صلح‌جویانه ضروری است.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی تاکید کرد: باید بیش از این در رابطه با مسائل پرورشی دانش‌آموزان تلاش کنید؛ چرا که الان دشمنان دانش آموزان را هدف قرار داده‌اند.

امام جمعه تبریز در ادامه از تلاش و پیگیری‌های دقیق مدیرکل آموزش و پرورش استان و معاونت‌ پرورشی و تمامی تشکل‌های این مجموعه و نهادهای حوزوی برادران و خواهران، قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه تربیت صحیح جسمی و روحی باعث شکوفایی استعدادهای ذاتی بشر و تعالی حقیقی است، اظهار کرد: هدف کلی جریان تربیت باید آماده‌سازی متربیان برای برپایی مدینه فاضله و تمدن نوین اسلامی باشد؛ اما این آمادگی در صورتی محقق خواهد شد که متربیان در تمامی ابعاد به شکل یکپارچه در راستای شکلگیری جامعه صالح بر اساس معیارهای نظام اسلامی تکوین و تعالی یابد.

آل هاشم گفت: انسان نقش اساسی در شکل‌گیری هویت فردی و جمعی خود و تشکیل جامعه صالح دارد؛ از این رو لازم است با درک موقعیت خود و دیگران و با استناد بر اعمال فردی و جمعی مبتنی بر معیارهای اسلامی در تحقق هدف کلی تربیت بکوشد و نقش هر یک از بازیگران عرصه آموزش و پرورش اعم از خانواده، معلم، مدرسه و رسانه در فرایند تربیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به تقدم پرورش بر آموزش، بیان کرد: چالش‌های تربیتی بر بعد آموزشی تقدم دارند. رشد و تکامل تدریجی بوده و باید تربیت نیز در کنار آموزش به عنوان یکی از مهم ترین کارکردهای نظام آموزشی به شمار آمده و هدف غایی نظام تعلیم و تربیت و پرورش سرمایه انسانی به عنوان قوه عاقله جامعه باشد.

وی خاطرنشان کرد: امروزه آینده جامعه ارتباط تنگاتنگی با تربیت دانش‌آموزان دارد و تغییر در رویکردها و روش‌های تربیتی ضروری بوده و به روش‌های پرورشی متفاوتی نیاز دارد؛ چرا که امروز نسل جدید در زمینه فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، رباتیک و زبان‌های خارجی، مسلط‌تر از نسل‌های قبل بوده و روش‌های سنتی دیگر جواب نمی‌دهند.

تلاش آموزش و پرورش برای بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت حوزه‌های علمیه

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به تلاش آموزش و پرورش برای بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت حوزه‌های علمیه، بیان کرد: امیدواریم بتوانیم در سایه این مساعدت‌ها بخش عمده‌ای از دغدغه فرهنگی، تربیتی و پرورشی را برطرف کرده و آموزش و پرورشی پویا با خروجی مورد تاکید و مورد انتظار سند تحول بنیادین داشته باشیم.

مسعود سعادتی نیز در این نشست با ارائه گزارشی از همکاری آموزش و پرورش با حوزه‌های علمیه، ضمن قدردانی از مدیران حوزه‌ها، اظهار کرد: در حال حاضر ۵۳۰ روحانی در قالب طرح امین با دستگاه تعلیم و تربیت استانمان همکاری می‌کنند.

وی با اشاره به برپایی نماز جماعت در مدارس آذربایجان شرقی، بیان کرد: نماز جماعت با همکاری حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد اقامه نماز در بیش از سه هزار و ۱۰۰ مدرسه استان با همکاری و مساعدت ۷۲۰ روحانی و همکاری همکاران فرهنگی و اولیا برپا می‌شود که نسبت به سال‌های گذشته افزایش بیش از دو برابری داشته است.

سعادتی، برگزاری دوره‌های آموزشی، برگزاری ۴۲۰۰ گفتمان دینی در مدارس طی سال گذشته را از جمله همکاری‌های شاخص بین دستگاه تعلیم و تربیت، حوزه های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد اقامه نماز عنوان کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه امروز، نگاه مسئولان ارشد استانی و کشور به آموزش و پرورش مثبت است، گفت: همگان به این نتیجه رسیده‌اند که موفقیت در تمامی زمینه‌ها از مسیر آموزش و پرورش می‌گذرد و این رویکرد به نحو شایسته‌ای در استانمان با مساعدت و توجه ویژه و حمایت‌های همه جانبه نماینده ولی فقیه و استاندار محترم در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش استان، وی با اشاره به تخصیص اعتبار دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی در سفر ریاست جمهوری برای مدرسه‌سازی با حمایت استاندار آذربایجان شرقی، اظهار کرد: در ارتباط با مسائل تربیتی و فرهنگی دانش‌آموزان، هدایت سمن‌ها برای سرمایه‌گذاری و دفاع از مواضع و نیازهای این مجموعه، همت جدی در استان وجود دارد.

About Author