” همه چی آرومه ” های جناب رئیس!

ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی

این روزها فارغ از التهابات موجود در فضای سیاسی و اجتماعی کشور اتفاقاتی در پس پرده دارو رخ می دهد که کلافگی و سردرگمی افکار عمومی را در روزهایی که به دلیل برودت هوا و رسیدن فصل سرما نیاز به دارو افزایش یافته، به همراه داشته است. کافی است خود یا یکی از اعضای خانواده دچار سرماخوردگی حتی جزیی شود تا با پوست و استخوان کمبودهای موجود در این حوزه را احساس کنید. نشست خبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی فرصت مناسبی بود تا در این باب و معضلات موجود در این حوزه بنا به خواست افکار عمومی سوالاتی داشته باشیم.
یکی از مشکلات همیشگی توضیحات مسئولان وگزارش عملکردشان فاصله ای است که رویاها و منویاتشان با کف جامعه دارد. بعضا دوستان به گونه ای سخن می گویند که گویی همه چیز روال عادی خود را طی می کند و خبری هم از بحران نیست و این بزرگواران از مسئولان یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی هستند.
در این نشست ، رسانه ها از فاصله دور بیمارستان کودکان با شهر و جانمایی اشتباه آن گفتند و جنابشان از امکانات و تجهیزات این بیمارستان گفت! ما از کمبود دارو و خطرات بعضا جانی این کمبودها بخصوص برای اطفال گفتیم و وی از جایگاه و رتبه عالی شرکت های داروسازی استان! اگر بخواهیم پاسخ های وی را به سوالات مطرح شده توسط رسانه های محلی در یک جمله طلایی جمع بندی و به اطلاع عموم برسانیم نهایتا به این جمله سه حرفی خواهیم رسید: همه چی آرومه!
فاصله ای که میان حرف های آقایان مسئول با واقعیت بیرونی وجود دارد دقیقا به میزان اعتمادی است که مردم به آن ها دارند. کار به جایی رسیده که اگر در میانه روز مسئولی ادعا کند که الان روز است، از سر لج و لجبازی هم که شده مردم آن را شب تلقی می کنند! بارها گفته ایم که کتمان حقیقت کاری از پیش نخواهد برد و میزان سرمایه اجتماعی به میزان صداقت مسئولان افزایش خواهد یافت. در هیاهوی کمبود دارو و حرف های ضد و نقیضی که توسط مسئولان مختلف کشوری و استانی مطرح می شود باید عرض کنیم که در روزهایی که از ۲۶۰ تومان شدن یارانه ۴۵ هزار تومانی گل از گلتان می شکفت و کلی خوش به حالتان بود، گویا دارو هم جزو اقلام ۴۲۰۰ بوده که احتمالا ارز جهانگیری اش حذف شده و تولید دارو برای شرکت های داروسازی داخلی دیگر صرفه اقتصادی ندارد و کارشان با دولت کم کم شاید به گیس و گیس کشی و گلاویز شدن برسد. از طرفی تجربه تاریخی ما حکایت از آن دارد که در مواردی از این دست سلطان سرمی، سلطان استامینوفنی یهویی در سپهر درمانی کشور سبز می شود و همه کاسه کوزه ها هم نهایتا سر این عناصر عجیب و غریب می شکند. بهرحال تا مشکل تامین ارز حل نشده آش همین است و کاسه همان و افزایش قیمت داروی بدون نسخه هم به همین منوال ادامه خواهد داشت. لذا تنها راهی که می توانیم برایتان پیشنهاد کنیم این است که زیاد به همه چی آرومه های جناب رئیس گوش ندهید و مراقب باشید که سرما نخورید که اگر چنین شد به روش های درمانی سنتی مثل بخور و پونه دم کردن اکتفا کنید و به همین بسنده نمایید تا بعد، النهایه در این نشست جنابشان مو دید و ما پیچش مو

About Author