هواداران تراکتور را عذاب ندهید

نقش سرمربی در موفقیت‌های یک تیم فوتبال بر کسی پوشیده نیست، اما باید بپذیریم که مربی، جادوگر نیست و برای کسب نتیجه مطلوب و دستیابی به هدف، به ابزار و اسبابی نیاز دارد که مهم‌ترین آن، بهره‌مندی از بازیکنان جنگنده، تاثیرگذار و نقش‌پذیر است.
در فوتبال کشورمان رسم بر این است که برای جبران نتایج ضعیف در تیم، سرمربی به عنوان نخستین نفر قربانی می شود و البته این تغییر در بیشتر مواقع جواب نداده و به عنوان مُسکن عمل می کند؛ تیم فوتبال تراکتور نیز از این امر مستثنی نبوده و تغییرات سالیان اخیر در این تیم، نه تنها دردی از آن درمان نکرده، بلکه بر مشکلات بیشتر و ادامه نتایج ضعیف آن دامن زده است.
تجربه سال های اخیر در تراکتور به عنوان موتور محرکه لیگ فوتبال کشورمان و یکی از پرهوادارترین تیم های باشگاهی جهان، نشان می دهد سران این باشگاه بر این باورند که اگر سرمربی یا مدیرعامل را تغییر دهند، تیم متحول می شود و روند خود را به سمت مثبت تغییر می دهد، غافل از اینکه فوتبال مجموعه ای از تاکتیک تیمی، تکنیک فردی، غیرت و تعصب تیمی و البته کمی شانس و اقبال است که متاسفانه در سال های اخیر این موارد به صورت یکجا در تراکتور نبوده و تراکتور در حداقل دو سه مورد لنگیده است.
به رغم اینکه تغییرات در تراکتور در سال های اخیر به نتیجه دلخواه نرسیده، اما مالک و مسوولان این باشگاه به بهانه ها و دلایل مختلف بر این خواسته خود پافشاری می کنند و بر این عقیده هستند که سرمربی به تنهایی می تواند تیم را از باتلاق نجات دهد و آنها را نزد هواداران محبوب کند.
اما فوتبال مانند رانندگی است و راننده هر اندازه در کار خود مهارت داشته باشد، اگر خودروی وی قدیمی و کم شتاب باشد، نمی تواند زودتر از سایرین به مقصد برسد و به احتمال بسیار در مسیر حرکت با مشکلات زیادی نیز همراه می شود، حال سرمربی یک تیم فوتبال نیز همین وضعیت را دارد و هر اندازه هم ماهر، مجرب، کاربلد و فنی باشد، اگر بازیکنان لازم را در اختیار نداشته باشد و در چیدمان بازیکنان در بازی ها دارای اختیار کافی نباشد، به طور قطع نمی تواند به هدف برسد و این امر مصداق تراکتور امروز است.
هر چند در مصاحبه های قبل بازی تراکتور با حریفان، سرمربیان تیم ها عنوان می کنند که تراکتور، تیم پرمهره ای است اما در واقع تیم تراکتور در چند فصل اخیر از نظر داشتن بازیکن موثر و نقش پذیر، فقیر بوده و بیشتر عناوین گذشته و لقب ها در این تیم میدان دار بوده اند.
شاید اگر برخی بازیکنان این تیم در تیم های بزرگ قرار گیرند، بتوانند موثر واقع شوند، اما چون در تراکتور امروز هیچ چیز جای خودش نیست، این یکی دو بازیکن نیز کارایی خود را از دست داده اند و در تیم ناهمگون تراکتور محو شده اند.
نبود بازیکنان جنگنده و تاثیرگذار در پست های مختلف، از دروازه بانی گرفته تا هافبک بازی ساز و مهاجم گلزن، مصدومیت مداوم و پی در پی بازیکنان و دوری آنها از میادین که گاها تا یکی دو ماه طول می کشد، فراز و نشیب بسیار بازیکنان و نبود پشتوانه برای بازیکنان بزرگ، از جمله محدودیت ها و مشکلات یک سرمربی در تیمی مثل تراکتور است.
زمانی که گفته می شود رفع نقاط ضعف و رسیدن به هماهنگی تیمی به زمان نیاز دارد، بدان معناست که با گذر زمان و شناسایی نقاط ضعف از سوی سرمربی، لیست بازیکنان مورد نیاز از سوی سرمربی در اختیار باشگاه قرار می گیرد که این مورد با توجه به تغییرات متعدد کادر فنی در تراکتور و همچنین باز شدن پنجره نقل و انتقالات این تیم در لحظات پایانی، به خوبی انجام نشده و سرمربی فعلی به ناچار باید با داشته های تیم بسازد و به راه خود ادامه دهد.
همانطور که گفته شد تراکتور امروز در تمامی پست ها نیاز به تقویت و جذب بازیکن دارد تا بیش از این هواداران خود را عذاب ندهد، اما این تیم در حال حاضر تنها مجاز به جذب یک بازیکن سهمیه آزاد یا فیفاست و باید از این تک فرصت نیز به نحو احسن استفاده کند و مهره های موفقیت تیم را از ابتدا و به طور اصولی بر روی هم قرار دهد.
حفظ بازیکنان تاثیر گذار فعلی و دوری از اسامی بزرگ شده غیرواقعی، جذب بازیکنان جدید در نیم فصل که بتوانند ضعف های تیمی را پوشش دهند، توجه به بدنسازی، دور کردن بازیکنان از فضای مجازی و شب نشینی های احتمالی و وضع جریمه و مجازات در تیم باید در اولویت سرمربی تراکتور قرار گیرد تا تراکتور بیش از این در مقابل حریفان خرد نشود.
در این میان، هواداران نیز باید با دوری از دخالت های بیجا و بی مورد در تصمیمات کادر فنی، تراکتور را همانند گذشته مورد حمایت قرار دهند و سران باشگاه با تصمیمات معقول خود، تیم را مدیریت و از حواشی دور کنند و همه نباید فراموش کنیم که سرمربی جادوگر نیست و برای رسیدن به اهداف ترسیم شده، نیاز به زمان و امکانت لازم دارد.
تیم فوتبال تراکتور در بازی جمعه گذشته برای پنجمین بار در فصل جاری لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور، این بار مقابل مس رفسنجان، تن به شکست داد تا نگرانی ها از بابت جایگاه آن در جدول رده بندی افزایش یابد.

About Author