ورزشکاران حرفه ای ما آینده ورزشی خود را در سایر استان ها دنبال می کنند

اختصاصی روزنامه ساقی آذربایجان/ گفتگو : وحید خدادادی

وضعیت ورزش استان چه به لحاظ امکانات مالی و چه به لحاظ مدیریتی خصوصا در رشته هایی که از دیرباز کلانشهر تبریز در آن صاحب سبقه و آوازه است، چندان جای تعریف ندارد. از طرفی عملکرد مجموعه اداره کل ورزش و جوانان به جهت اهمیت جایگاه ورزش می تواند مورد مطالبه افکار عمومی نیز باشد. در همین راستا پای صحبت های حاج حبیب ستوده نژاد مدیر کل محترم ورزش و جوانان استان نشستیم و در قالب گفتگویی صمیمی دغدغه های این حوزه را مطرح کردیم که قسمت اول این گفتگو در ادامه از نظرتان می گذرد:

ساقی آذربایجان: از دیدگاه مدیر کل ورزش و جوانان استان مهم ترین چالش های استان در حوزه ورزش و جوانان چیست؟

ستوده نژاد: بنده هم به نوبه خود از مجموعه شما به جهت تلاش هایی که در حوزه رسانه و تنویر افکار عمومی داشتید، تشکر می کنم. اما در رابطه با سوال شما باید عرض کنم که مهم ترین دغدغه و چالش موجود در این حوزه در بحث ورزش قهرمانی و نبود اسپانسرهای مالی است که اگر واقعیتش را بخواهید آزاردهنده است. امروز در استان ما بیشترین بار مالی ورزش قهرمانی در استان بر گردن مس سونگون است و چنانچه اگر همین یک شرکت هم نبود، معلوم نیست چگونه می توانستیم این رشته های ورزشی را در حوزه قهرمانی تحت پوشش قرار دهیم. ساختار و سیاست ورزش در اشل فدراسیون به سمت باشگاه داری حرفه ای پیش می رود که این سیاست تابعی از رویکردهای کنفدراسیون هاست و از این رو ما نیازمند حمایت از سوی بخش خصوصی هستیم. برای دیده شدن ورزشکاران استان در سطح ملی و جهانی نیازمند آنیم که در سطح باشگاهی تقویت شویم. به نظر بنده این کمبود نیازمند آشتی میان صنایع و مردم است، علی الخصوص در حوزه ورزش بانوان چون امکان دیده شدن تبلیغات اسپانسرها کمتر است، رغبت چندانی هم وجود ندارد. همین اتفاق باعث شده تا ورزشکاران حرفه ای ما آینده ورزشی خود را در استان های دیگر دنبال کنند و اگر ما بتوانیم این مشکل را حل کنیم، مطمئن باشید مهم ترین چالش ورزش استان حل مرتفع خواهد شد. زمانی که ما در همین تبریز فوتبال بازی می کردیم، ۵۷ باشگاه فوتبال وجود داشت و از این رو امکان جذب یک فوتبالیست برای یکی از ۵۷ تیم وجود داشت تا این بازیکن بتواند در آن باشگاه استعداد وتوانایی های خود را نشان دهد، ولی امروز متاسفانه بجز مس سونگون و تراکتور سازی هیچ باشگاهی به معنای دقیق کلمه وجود ندارد. علی رغم آن که نسبت به دوره ما جمعیت شهر چندین برابر شده، تعداد باشگاه ها به شکل قابل توجهی کاهش یافته است. فرصت استفاده از استعدادهای ورزشی نه صرفا در حوزه فوتبال که در دیگر ورزش ها هم مهیا نیست. شما ببینید امروز ما دو ملی پوش در سطح ملی داشتیم که در بازیهای آسیایی اخیر هم در ترکیب تیم حضور داشتند و این در حالی است که در استان ما تنها مس سونگون تیم داری حرفه ای می کند. منظورم این است که به جهت استعداد ظرفیت انسانی در استان ما وجود دارد و نتایج مسابقات اخیر آسیایی نشان داد که بچه های ما در حوزه ورزش های تیمی هم پتانسیل خوبی دارند و موفق به کسب مدال شدند.

ساقی آذربایجان: به شخصه عملکرد ورزشکاران استان در عرصه های جهانی را چگونه ارزیابی می کنید؟

ستوده نژاد: بالاخره سرآمد ورزش در تمام دنیا مسابقات المپیک است وآذربایجان شرقی با این سابقه و عظمت تنها یک مدال المپیکی دارد که همان مدال برنز آقای یوسف کرمی در رشته ورزشی تکواندو است. دو آرزوی بزرگ ورزشی دارم که یکی از آن ها کسب مدال طلای المپیک توسط ورزشکاران استان است و دیگری قهرمانی تراکتور در لیگ برتر.

ساقی آذربایجان: ورزش استان به جهت امکانات سخت افزاری شرایط خوبی ندارد و ما هم در دو سال اخیر شاهد دو سفر رییس محترم جمهوری به استان بودیم، آیا در قالب این دو سفر مصوباتی در این حوزه داشته ایم، اگر پاسخ آری است، بفرمائید میزان مصوبات چقدر بوده و چه میزان از آن محقق شده است؟

ستوده نژاد: باید خدمتتان عرض کنم که در قالب سفر اول آقای رئیسی به استان مبلغ ۳۸۵ میلیارد تومان در حوزه ورزش استان مصوبه داشتیم که بخش عظیمی از آن را برای بازسازی استادیوم یادگار امام تخصیص خواهیم داد و جا دارد از این بابت ممنون دولتمردان باشیم از آن جهت که این ورزشگاه ۲۳ سال بود افتتاح شده بود و ریالی برای آن تخصیص نیافته بود! با تخصیص بخشی از مبلغ عملیات بازسازی رختکن ها، نورافکن ها و سرویس های بهداشتی و سیستم الکترونیکی استادیوم را آغاز و بخشی از آن ها را به اتمام رسانده ایم. برای خود مجموعه یادگار امام رقم ۱۲۰ میلیارد تومان برای سه سال در نظر گرفته شده که رقم ۴۰ میلیارد سال اول محقق شده است و از پرداختی ۴۰ میلیارد دوم رقم ۱۰ میلیارد تومان هم دریافت کرده ایم که بحث بازسازی گیت ها را در دستور کار قرار داده ایم از آن جهت که گیت های فعلی استاندارد نیستند و به محض تمام شدن آن ها را نصب خواهیم کرد. در بحث سکوها میدانید که وضعیت مناسبی نداشتند و قراردادآن را با پیمانکار امضا کرده ایم و الان هم در حال بازسازی سکوها هستند. تنها در فقره بازسازی تارتان مجموعه رقم ۱۶ میلیارد تومان هزینه شد که در هفته گذشته با حضور معاون رئیس جمهور افتتاح گردید. از رقم مصوب ۳۸۵ میلیارد تومان، ۱۲۰ میلیارد اختصاص به یادگار امام دارد، ۱۰۰ میلیارد آن متعلق به ساخت استخر قهرمانی است و ۹۰ میلیارد هم مربوط به پروژه های نیمه تمام بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و ۱۰ میلیارد آن مربوط به استادیوم عجب شیر است و ۵ میلیارد آن مربوط به استادیوم ملکان بود که هفته گذشته افتتاح شد. اما در دور دوم سفر رقم ۱۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته که باز در بحث پروژه های نیمه تمام و بخصوص یادگار امام مورد مصرف قرار خواهد گرفت. البته ناگفته نماند که جدای از این مصوبات در سفری که آقای رئیس جمهور به شهرستان چاراویماق داشتند، ۱۰۰ میلیارد هم بصورت جداگانه برای این شهرستان مصوب شده است که اختصاصی این شهرستان است و برای دو سالن ورزشی در بخش قره آغاج و شادیان و تکمیل یک استخر نیمه کاره این شهرستان و بازسازی سالن های موجود و ۷ زمین چمن مصنوعی منظور شده است.

ساقی آذربایجان: صحبت از قصه پر غصه یادگار امام شد، به نظر شما این مجموعه بالاخره کی افتتاح می شود تا تبریز هم مثل اهواز و مشهد یک ورزشگاه استاندارد داشته باشد؟

ستوده نژاد: باید بین ورزشگاه یادگار امام و دهکده ورزشی پیش بینی شده در این منطقه فرق قائل شویم. مجموعه یادگار امام یک دهکده ورزشی است که مسئولیت تکمیل آن بر عهده شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی است. از این بخش ها فقط استادیوم و پیست دوچرخه سواری آن در اختیار ما قرار دارد و مابقی مربوط به این شرکت است که هر پروژه ای از طرح های ملی در آن جا تعریف شود، اجرا خواهند کرد که در حال حاضر استخر قهرمانی آن در حال احداث است و باید بگویم که این استتخر جزو ابرپروژه هاست که بعد از پایان یافتن می تواند جزو پروژه های ماندگار نظام لقب بگیرد. خوشبختانه بعد از مصوبات اخیر اعتبارات ویژه ای برای حل نواقصات آن تخصیص یافته است و می دانید که فیفا و ای اف سی هر روز یک قانون جدید را لحاظ می کنند و برای نمونه استقرار سیستم VAR یک قانون جدید است که در حال جا نمایی و آماده کردن زیر ساخت های آن هستیم و آوردن تجهیزات فنی آن هم بر عهده باشگاه است. تا همین یکی دو سال پیش شرایط رختکن های ورزشگاه خجالت آور بود اما امروز وضعیت رختکن در حد هتل ۵ ستاره و آبرومند در حد شان شهر تبریز است. این ورزشگاه مدتی است که با حمایت جدی مسئولان خصوصا آقای استاندار در حال حل نواقصات خود است و یک تشکر ویژه هم باید از آقای شهردار داشته باشم که صفر تا صد قضیه پای کار است و با اقداماتی که در بحث راه های منتهی به ورزشگاه در حال انجام است دیگر مشکل تماشاگران برای تردد حل خواهد شد.

ساقی آذربایجان: آقای خمز گلایه های جدی نسبت به وضعیت چمن ورزشگاه داشتند در این رابطه اقدامی صورت داده اید؟

ستوده نژاد: قاطعانه ادعا می کنم که چمن ورزشگاه جزو سه چمن برتر موجود در کشور ماست و اما اینکه آقای خمز کیفیت چمن را با آن چه در اروپا دیده مقایسه کند، قطعا چنین نخواهد بود. وی قبل از شروع مسابقات در بازدیدی که از چمن ورزشگاه داشت از کیفیت آن ابراز رضایت کرد ولی اخیرا نسبت به نرمی چمن ورزشگاه ایراد گرفته که باید بگویم متاسفانه شاکله و بن مایه چمن همین است و ما برای چمن کاری اساسی آماده ایم و برآورد ۲۰ میلیاردی هم برای این کار انجام گرفته است ولی برای این کار نیاز است تا یک سال روی این چمن هیچ مسابقه ای برگزار نشود و این امکان در این شهر وجود ندارد که تراکتور بازی های خود را در استادیوم دیگری برگزار کند و ایام کرونا بهترین فرصت برای انجام این کار بود که متاسفانه اقدامی صورت نگرفته است و تنها راه ما کاشت چمن ذخیره است تا هر بار که چمن اصلی خراب شد با آن تعویض کنیم.

ساقی آذربایجان: وضعیت صندلی های تماشاگران چطور؟

ستوده نژاد: این مورد در اولویت های بعدی ما قرار دارد و طبقه پایین تقریبا تکمیل شده است و در طبقه دوم نواقصاتی داریم که از محل تحقق بودجه های مصوب این کار نیز انجام خواهد شد. اما برای بنده اولویت اول متلاشی شدن سکوها و بحث ایمنی ورزشگاه بود که در دست اقدام است./

About Author