ورود ۲۰ هزار پرنده مهاجر با احیای تالاب «کانی برازان» مهاباد

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در آذربایجان غربی گفت: با احیای تالاب بین‌المللی “کانی‌برازان” این شهرستان در چند ماه اخیر زمینه ورود بیش از ۲۰ هزار بال انواع پرنده مهاجر آبزی و کنارآبزی به این تالاب بین المللی فراهم شد.
فاروق سخنور در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: با شروع فصل سرما در مناطق شمالی، هزاران پرنده مهاجر شامل انواع خوتکا، غاز خاکستری، فیلوش، چنگر، اردک سرسبز و اردک نوک‌پهن و باکلان وارد تالاب بین‌المللی کانی‌برازان مهاباد شدند.
وی افزود: بارندگی های اخیر از یکسو و از طرف دیگر انتقال ۲.۵ میلیون متر مکعب آب از سد مهاباد به این تالاب موجب احیای آن شده و زمینه بسیار مناسبی را برای زیست و استراحت پرندگان مهاجر در این پهنه آبی بوجود آورد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد اضافه کرد: این پرندگان مهاجر در ادامه مسیر کوچ خود از شمال به جنوب، مدتی را در این تالاب به استراحت و تغذیه می‌پردازند و با کاهش دما در این منطقه، کوچ خود را به مناطق گرم‌تر ادامه می‌دهند.
سخنور ادامه داد: تالاب بین‌المللی کانی‌برازان به دلیل تنوع غذایی، وضعیت و امنیت مناسب هم اکنون به یکی از استراحتگاه‌ها و زیستگاه‌های مهم پرندگان در شمال غرب کشور تبدیل شده است که همه‌ساله پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجری آبزی و کنارآبزی است که در مسیر پرواز خود وارد این تالاب می‌شوند.
وی گفت: مدت حضور پرندگان مهاجر در تالاب کانی‌برازان متفاوت است و برخی از گونه‌های پرندگان زودتر و برخی دیگر دیرتر از این تالاب می‌روند و بعضی نیز زمستان خود را در دیگر تالاب‌های منطقه سپری می‌کنند.
سخنور افزود: هم اکنون بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر در این تالاب به ترتیب مربوط به خوتکاها و اردک های سرسبز و نوک ‌پهن است که با مهیا شدن شرایط مطلوب اسکان و تغذیه وارد این تالاب بین‌المللی شده‌اند.
وی تاکید کرد: از اهالی روستاهای اطراف این تالاب بین‌المللی انتظار می رود برای حفاظت بیشتر از پرندگان این تالاب، هرگونه ورود شکارچیان و افراد متفرقه به نزدیکی تالاب را به محیط بانان مستقر در سایت پرنده‌نگری کانی‌برازان گزارش دهند.
این تالاب، به عنوان یکی از تالاب های اقماری دریاچه ارومیه و نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان غربی از تالاب های زیبا و مهم این استان به شمار می رود که با مساحت هزار و ۵۰ هکتار در جنوب دریاچه ارومیه و ۳۰ کیلومتری مهاباد واقع شده و به عنوان بیست و چهارمین تالاب کشور در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است و در نزد پرنده نگرها به بهشت پرندگان مشهور است.
این تالاب که از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران نیز معرفی شده است، به عنوان با ارزش ترین زیستگاه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور محسوب می شود.
تالاب بین‌المللی کانی‌برازان مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در آذربایجان غربی به شمار می‌رود.
بر اساس آخرین بررسی ها و مشاهدات میدانی تعداد ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه نمودن گونه های خشکی زی این تعداد به بیش از ۱۸۵ گونه خواهد رسید.

About Author