وضعیت آبی تبریز نگران کننده است

به گزارش ساقی آذربایجان، یوسف غفارزاده صبح امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران در تبریز گفت: امسال بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد کاهش یافته است، از میانگین سالانه نیز ۱۵ درصد شاهد کاهش میزان بارش هستیم.

وی با تاکید بر اینکه جلفا با ۱۰۱ میلی متر بارش کمترین و ورزقان با ۳۰۵ میلی متر بارش بیشتر را در استان به خود اختصاص داده‌اند، افزود: امسال دما نسبت به سال گذشته یک تا ۱.۵ درصد کاهش یافته است که خبر امیدوار کننده‌ای برای کاهش تبخیر آب به شمار می‌رود.

غفارزاده با اشاره به اینکه میانگین ذخیره سدهای استان ۵۸ درصد بوده و ۴۲ درصد سدهای آذربایجان شرقی خالی است، افزود: سد ستارخان، سدعلویان، سد میانه و سد نهند نقش مهمی در تأمین آب شرب شهرهای استان دارند.

وی در خصوص وضعیت سد ستارخان افزود: این سد نقش مهمی در تأمین آب شرب اهر دارد، اعلام کرده‌ایم که اولویت استفاده از آب سد مصارف شرب بوده و کشاورزی در اولویت بعدی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ادامه داد: در تابستان امسال مدیریت شده پیش می‌رویم تا آب شرب شهرها و روستاهای آذربایجان شرقی قطع نشود.

غفارزاده با بیان اینکه شهر مراغه، ملکان، بناب، آذرشهر، اسکو و تبریز در مسیر زرینه رود هستند و بخشی از آب مورد نیاز آنها از طریق خط انتقال زرینه رود تأمین می‌شود، گفت: برخی دیگر از شهرهای استان نیز از چاه استفاده می‌کنند.

وی در خصوص وضعیت آبی شهر تبریز نیز گفت: در تبریز شرایط خاص بوده و نگرانی داریم. میزان مصرف و تولید در این شهر برابر بوده و اگر اتفاق غیرمنتظره ای رقم بخورد شاهد قطعی آب خواهیم بود. امیدواریم مردم نیز در مصرف آب صرفه جویی کنند تا شاهد قطعی آب شرب نباشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان در خصوص پروژه رینگ آبی تبریز نیز ادامه داد: این پروژه تا ۵ سال آینده به بهره برداری می‌رسد. با افتتاح این رینگ آبی کیفیت آب تمام نقاط تبریز یکسان می‌شود. ۲۲ کیلومتر این پروژه نیز به پایان رسیده است.

غفارزاده ابراز داشت: با افتتاح رینگ جنوبی زرینه رود به چاه‌ها وصل می‌شود و با رینگ شمالی نیز نهند و ارس به ذخایر آبی متصل شده و مدیریت آبی به شکل بهتر انجام می‌شود.

وی در خصوص وضعیت مصرف آبی شهر تبریز نیز گفت: سال گذشته در پیک مصرفی شاهد مصرف ۵۷۰۰ لیتر در ثانیه آب بودیم و امسال نیز چند روز قبل بدون مشکل شاهد مصرف ۵۸۸۰ لیتر در ثانیه آب بودیم که مشکلی پیش نیامد. البته مردم باید همچنان در مصرف آب صرفه جویی کنند.

غفارزاده در خصوص پروژه انتقال آب ارس به تبریز نیز اظهار داشت: این پروژه یکی از مهمترین پروژه‌های آبرسانی کشور بوده که ابلاغ قرارداد به قرارگاه خاتم الانبیا صادر شده و به زودی در بخشی از پروژه عملیات لوله گذاری آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ادامه داد: ۳۵ کیلومتر از پروژه خط انتقال آب ارس به تبریز به پایان رسیده و ۱۱۰ کیلومتر نیز توسط قرارگاه خاتم انجام خواهد شد. این پروژه ۶۰ ماهه بوده و باید سر موقع به پایان برسد.

About Author