وعده های بزرگ و نیازهای کوچک مردم !

روزگذشته محمدباقر قالیباف نامزد این دوره از انتخابات ریاست جمهوری در نخستین اظهارات انتخاباتی خود در یک برنامه تلویزیونی به موضوع مهمی اشاره کرد. به گفته او باید برنامه‌های فشرده و کوتاه مدتی را دنبال کنیم تا مردم به آسایش برسند و در ادامه کیک اقتصاد را بزرگ کنیم و پیشرفت را دنبال کنیم.  این نکته حاکی از نوعی واقع بینی است که باید مورد توجه همه نامزدهای انتخاباتی و رییس جمهور بعدی باشد. با استفاده از تعابیر پزشکی و اصطلاحات درمانی باید گفت برای مریض بد حال ابتدا می بایست اقدامات اولیه و بالینی انجام داد و بعد او را آماده جراحی یزرگ تر کرد.

بر کسی پوشیده نیست که اقتصاد ایران در سال های اخیر شرایط دشوار و پر پیچ و خمی را تجربه کرده است. در این راستا، تشدید فشارهای تحریمی خارجی در کنار برخی چالش های ساختاری و سومدیریت ها در اقتصاد ایران، همه و همه سبب شده اند تا شاهد وقوع چندین دور جهش ارزی و البته افزایش تورم در کشورمان باشیم که عینی ترین نمودهای خود را بر معاش و زندگی روزمره مردم ایران و سخت تر شدن شرایط برای آن ها به نمایش گذاشته است.

در این چهارچوب، برخی نیازهای ابتدایی و ساده مردم در جریان زندگی روزمره شان، ماهیت لاکچری گرفته و عملا از توان آن ها خارج شده است. در این راستا، به تازگی شاهد بودیم که حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در موضع گیری با ابراز نگرانی از افزایش قابل توجه تعرفه های دندانپزشکی در ایران و عدم توانایی مالی طیف هایی قابل توجهی از مردم کشورمان برای استفاده از خدمات دندانپزشکی، نسبت به سلامت و بهداشت دهان و دندان مردم ابراز نگرانی کرد و تاکید نموده که در بسیاری از موارد، مردم تا کارد به استخوان نرسد، به دندانپزشکی مراجعه نمی کنند.

موضوعی که سبب می شود تا یک ترمیم ساده دندان جای خود را به کشیدن آن بدهد. به بیان ساده تر، افزایش مشکلات اقتصادی سبب شده تا برخی مسائل ساده، ماهیت لوکس در کشورمان بگیرند و از دسترسی طیف هایی قابل توجهی از جمعیت کشورمان خارج شوند. البته که این مساله صرفا به حوزه دندانپزشکی محدود نمی ماند و محدود شدن دسترسی آن ها به اقلام غذایی نظیر گوشت نیز همین مساله نشان می دهد.

در این چهارچوب، اینطور به نظر می رسد که کشورمان با یک روند هشدار دهنده رو به رو است که هر چه سریعتر بایستی به حال آن فکری شود.

دستگاه های مسوول در کشورمان باید هر چه سریعتر زمینه را برای توسعه سیاست های حمایتی از مردم در مواردی که مرتبط با نیازهای مهم آن ها هستند، اما به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشورمان ماهیتی لوکس و گران به خود گرفته اند، فراهم سازند. توجه داشته باشیم که انفعال دراین زمینه می تواند آسیب‌ها و خسارات قابل توجهی را به مردم کشورمان در سال های آتی و به طور کلی در آینده وارد کند. موضوعی که به هیچ عنوان به نفع کشورمان نیست و موجب فاصله گرفتن مردم و نظام حکمرانی از یکدیگر می شود.

دیگر اینکه باید توجه داشته باشیم جنگ اقتصادی صرفا در قالب تحریم و غیره علیه ایران معنا پیدا نمی کند. برخی رقبا و دشمنان ایران به دنبال ایجاد شرایطی هستند تا مردم کشورمان خود را با شهروندان آن ها مقایسه کنند.

اینکه نیازهای ساده ای نظیر مراجعه به دندانپزشکی یا خرید خودرو و حتی مایحتاج ضروری برای مردم کشورمان به یک رویداد سخت و گران تبدیل شود اما مثلا در برخی از کشورهای اطراف و همسایه، تبلیغات واگذاری مسکن رایگان به اقشار ضعیف انجام شود و همه نوع حمایتی(در بعضی مواقع حتی به صورت ظاهری) از آن ها انجام گردد، جلوه ای دیگر از جنگ اقتصادی و تبلیغاتی جریان های رقیب و دشمن با ایران در عرصه بین المللی را به نمایش می گذارد که اقدامات و سیاست‌های فعال از سوی ایران برای مقابله با این روند را به یک امر گریزناپزیر و ضروری تبدیل می کند. در این میان، چالش اصلی این است که از اصلِ موضوع و چالش غفلت کرده و یا نسبت به آن بی توجه باشیم.

About Author