پروژه های متعدد نیمه تمام وبال گردن مدیریت استان

اعلام خبر اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال بودجه برای بزرگراه مرند – جلفا، خبر خوشی است که از گشایش در تکمیل این طرح نیمه تمام راهبردی منتهی به مرز ایران با جمهوری ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان حکایت دارد.
جاده مرند – جلفا به دلیل منتهی شدن به منطقه آزاد ارس و تردد پرشمار وسایل نقلیه در آن، از مسیرهای حادثه ساز آذربایجان شرقی بوده که سالیانه دهها نفر در این جاده، به دلیل سوانح رانندگی، مصدوم می شوند یا فوت می کنند؛ روز جمعه، ۱۳ شهریور ماه امسال بود که در اثر وقوع تنها یک فقره تصادف رانندگی در این جاده پنج نفر فوت کردند.
دو بانده شدن این مسیر از حدود ۱۰ سال قبل آغاز شده، اما در بخش‌هایی هنوز مسیر تک بانده و جاده فاقد روشنایی است که باتوجه به کوهستانی بودن آن و وجود پیچ های تند، تصادف‌های خونینی رخ می دهد.
نکته جالب توجه اینکه افتتاح شکل تکمیل شده این طرح زیرساختی از جمله مواردی است که مسوولان استانی و کشوری در سال های گذشته، بارها آن را وعده داده اند، اما وعده های آنان تاکنون عملی نشده است.
بزرگراه مرند – جلفا به عنوان امتداد بزرگراه تبریز – مرند، در ابتدا به طول ۶۰ کیلومتر تعریف شده بود که مقرر بود عملیات ساخت ۳۰ کیلومتر آن از سمت جلفا توسط سازمان منطقه آزاد ارس و ۳۰ کیلومتر بعدی نیز از سمت مرند توسط اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی اجرا شود، اما بعد سهم منطقه آزاد ارس ارس به ۳۴ کیلومتر افزایش یافت.
در این راستا ۱۵ کیلومتر این بزرگراه از سمت مرند قبل از سال ۹۶ به بهره برداری رسید و زیر بار ترافیک رفت، اما ۱۱ کیلومتر بعدی آن مشمول مرور زمان و توقف پروژه به دلیل اختصاص نیافتن بودجه و ناتوانی پیمانکار در تامین منابع مالی شد.
۳۴ کیلومتر این طرح بزرگراهی از سمت جلفا نیز وضعیت مشابهی دارد؛ به این معنا که ۱۱ کیلومتر آن از سال ها قبل زیر بار ترافیک رفته و از ۲۳ کیلومتر باقی مانده نیز بخش عمده اش اجرا شده و تنها چند کیلومتر طرح باقیمانده است.
کارشناسان با اشاره به اینکه بزرگراه مرند – جلفا تنها راه دسترسی به مرزهای کشورمان با جمهوری ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان و از طریق آنها به بازار اورسیاست، می گویند که تکمیل این طرح علاوه بر تامین امنیت جانی مردم، از منظر مبادلات تجاری و تعاملات خارجی با کشورهای پیرامون به عنوان اولویت دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی نیز دارای اهمیت مضاعف است.
ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که قبل از تشدید تحریم های غیرقانونی و نامشروع آمریکا و متحدانش علیه کشورمان در سال ۱۳۹۷، سالیانه تنها در تعطیلات نوروزی و تابستان بیش از چهار میلیون دستگاه در این جاده تردد می کردند و جلفا به عنوان قلب منطقه آزاد ارس، میزبان انبوه مسافران و گردشگران از مناطق مختلف کشورمان بود.
طرح احداث بزرگراه مرند – جلفا برای
تکمیل فاقد اعتبار است
مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: اعتباری برای تکمیل پروژه احداث بزرگراه مرند – جلفا در سال گذشته و امسال، ابلاغ نشده است.
جعفرصادق رستمی مهر با بیان اینکه بزرگراه مرند – جلفا در سال ۹۹ نیز فاقد اعتبار بود، افزود: در سال جاری برای اجرا و تکمیل ۶.۷ کیلومتر باقی مانده از این بزرگراه از محدوده «کیلومتر۳۰۰+۳۴» تا ۴۱ که توسط این اداره کل اجرا می شود، نیاز به ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.
وی اظهار داشت: این پروژه فاقد موافقت نامه بوده و در سال ۹۶ و ۹۷ نیز هیچ گونه اعتباری نداشته و در سال ۹۸ حدود ۱۰۰ میلیارد ریال اوراق خزانه جهت پرداخت قسمتی از مطالبات پیمانکاران پرداخت شده است و هم اکنون کل مطالبات پیمانکاران این اداره کل در این پروژه حدود ۴۰ میلیارد ریال است.
مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: پیشرفت فیزیکی قطعات در دست اجرای این اداره کل به طور متوسط و در طول ۲۷ کیلومتر ۷۵ درصد بوده و تاکنون ۳۰۰ میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه شده است.
رستمی مهر، در توضیح قطعات در دست اجرای این اداره کل در بزرگراه مرند – جلفا ادامه داد: این طرح مهم راه سازی از کیلومتر ۳۰۰+۳۴ تا ۷۰۰+۳۷ به طول ۳.۴ کیلومتر فاقد پیمانکار بوده و پیشرفت فیزیکی آن صفر است و از کیلومتر ۷۰۰+۳۷ تا ۴۱ به طول ۳.۳ کیلومتر در مرداد سال ۹۹ از طریق مناقصه به شرکت اطلس آب کاوش با فهرست بهای ۹۹ به مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال واگذار شده و با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی به علت عدم ابلاغ اعتبار عملیات اجرایی آن از دی سال ۹۹ متوقف شده است.

وی یادآوری کرد: از کیلومتر ۴۱ تا ۴۵ به طول چهار کیلومتر اجرای آسفالت بیندر توسط شرکت بام راه آرتا به مبلغ قرارداد ۵۰ میلیارد ریال بر اساس فهرست بها سال ۹۹ به اتمام رسیده و اجرای توپکا در مدت ۱۰ روز آینده شروع می شود و آسفالت این محدوده نیز بر عهده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان است.
مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه از کیلومتر ۴۵ تا ۶۱ به طول ۱۵ کیلومتر به بهره برداری رسیده و زیر ترافیک است، گفت: یک کیلومتر در این محدوده به علت داشتن معارض در کیلومتر ۵۲ تا ۵۳ ناتمام باقی مانده است.
رستمی مهر، با اشاره به اینکه طول پروژه احداث بزرگراه مرند – جلفا ۶۱ کیلومتر است، افزود: طبق تفاهم نامه با منطقه آزاد ارس ۳۴ کیلومتر از این پروژه از سمت جلفا ( مبدا شروع پروژه) در تعهد این منطقه صنعتی تجاری است.
وی در توضیح وضعیت قطعات مربوط به منطقه آزاد ارس، اظهار داشت: از کیلومتر صفر تا ۵۰۰+۱۶ به طول ۱۶.۵ کیلومتر به بهره برداری کامل رسیده و زیر بار ترافیک رفته است.
مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: کیلومتر ۵۰۰+۱۶ تا ۵۰۰+۲۲ به طول ۶ کیلومتر دارای ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی بوده و در حد اتمام عملیات خاکبرداری است و احداث دیوار حایل به طول ۲ کیلومتر توسط شرکت آذرقلعه اجرا و به علت پر شدن سقف ریالی قرارداد مشمول ماده ۴۸ شده و هم اکنون فاقد پیمانکار است.
رستمی مهر، ادامه داد: از کیلومتر ۵۰۰+۲۲ تا ۳۰ به طول ۷.۵ کیلومتر به استثنای پل تقاطع غیرهمسطح راه آهن واقع در کیلومتر ۳۰۰+۲۲ و لایه دوم توپکا این مسیر، کل عملیات اجرایی به اتمام رسیده و از کیلومتر ۴۰۰+۲۲ تا ۴۰۰+۲۸ به طول ۶ کیلومتر در این محدوده زیربار ترافیک رفته است. کیلومتر ۳۰ تا ۳۰۰+۳۴ به طول حدود چهار کیلومتر دارای ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی بوده که به علت عدم توان مالی و اجرایی پیمانکار مشمول ماده ۴۶ شده است.
مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: برای تکمیل قطعات مانده در محدوده منطقه آزاد ارس مراحل عقد قرارداد با موسسه خاتم الانبیا به مبلغ ۸۰۰ میلیارد ریال توسط این منطقه صنعتی تجاری در دست اقدام است.
رستمی مهر، پیشرفت فیزیکی قطعات منطقه آزاد ارس به طول ۳۴ کیلومتر در پروژه بزرگراه مرند – جلفا را به طور متوسط ۸۰ درصد اعلام کرد و افزود: این منطقه صنعتی تجاری تاکنون برای اجرای قطعات این پروژه ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه کرده است.
در همین حال نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی از تخصیص اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریالی برای تکمیل جاده مرند ـ جلفا خبر داد.
معصومه پاشایی بهرام افزود: با پیگیری‌هایی که برای تکمیل این طرح انجام شد، ۲۰۰ میلیارد ریال از بودجه ۱۴۰۰ برای باند دوم جاده مرند ـ جلفا تخصیص یافته و در فصل کاری پیش رو عملیات اجرایی آن آغاز می شود. همچنین مقرر شده است ۳۰۰ میلیارد ریال دیگر نیز از بودجه ۱۴۰۱ برای اتمام این پروژه در سال آینده تخصیص یابد.
بنا به گفته مسوولان سازمان منطقه آزاد ارس و اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی، کل طرح ۶۰ کیلومتری بزرگراه مرند – جلفا در زمان حاضر ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امید می رود با تخصیص و جذب ۵۰۰ میلیارد ریال بودجه اختصاصی برای ۲ سال آینده، مردم منطقه شاهد اتمام این طرح نیمه تمام بر زمین مانده باشند.ایرنا
ساقی آذربایجان : با بررسی پروژه های بسیار زیاد نیمه تمام در آذربایجان شرقی که بارها مورد انتقاد سردار خرم استاندار نیز قرار گرفته چنین استنباط می شود که نوعی بی توجهی و نقص مدیریت در پیگیری پروژه های عمرانی استان وجود دارد و روح خمودی و بی حالی در پیگیری و اجرای این پروژه ها حاکم هست و حوزه عمرانی استان نیازمند روح جدید و سالم و جوان برای تکان اساسی به پروژه هاست و گرنه سالهای سال این پروژه های نیمه تمام وبال گردن مدیریت استان خواهند بود.

About Author