پریگوژین، رهبر واگنر کشته شد

برخی منابع خبری مدعی شده‌اند یک هواپیمای سبک متعلق به یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر سقوط کرده است.سازمان هواپیمایی روسیه می‌گوید نام پریگوژین در میان فهرست مسافران هواپیمایی بوده که سقوط کرده است.

یک هواپیمای شخصی با ۱۰ سرنشین روز چهارشنبه در منطقه تور روسیه سقوط کرد. گزارش‌ها حاکی از این است که یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر در این هواپیما بوده است. طبق گزارش‌های هیچ یک از سرنشینان این هواپیما زنده نمانده‌اند.

اورژانس روسیه در کانال تلگرام اعلام کرد: «در هواپیما ۱۰ سرنشین شامل ۳ خدمه حضور داشتند. طبق اطلاعات اولیه، همه سرنشینان هواپیما جان باختند.»

مقامات اورژانس روسیه اعلام کردند که یک جت تجاری که از مسکو به سمت سن‌پترزبورگ در حرکت بود، روز چهارشنبه سقوط کرد و هر ده سرنشین آن کشته شدند. به گفته آنها، یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه شبه نظامی واگنر در فهرست مسافران این هواپیما بوده است، اما در این لحظه مشخص نیست که آیا او در هواپیما حضور داشته است یا خیر.

آسوشیتدپرس می‌گوید، گزارش‌های تایید نشده رسانه‌ها حاکی از آن است که این جت متعلق به پریگوژین، موسس شرکت نظامی خصوصی واگنر است.

روساویاتسیا، آژانس هوانوردی غیرنظامی روسیه هم گفت که پریگوژین در فهرست مسافران قرار داشته. با این حال مشخص نیست که آیا او سوار این پرواز بوده است یا خیر.

روساویاتسیا همچنین اعلام کرد: «تحقیق در مورد سقوط هواپیمای امبرائر که امشب در منطقه تور رخ داد، آغاز شد است.»

خبرگزاری دولتی تاس روسیه به نقل از مقامات اورژانس گزارش داد که این هواپیما سه خلبان و هفت مسافر داشته است.

آژانس حمل و نقل هوایی روسیه: پریگوژین داخل هواپیمای سانحه دیده در روسیه بود

خبرگزاری تاس به نقل از آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه گزارش داد که یوگنی پریگوژین و دیمیتری اوتکین در هواپیمای سقوط کرده امبرائر بوده‌اند. این آژانس اسامی همه مسافران هواپیما را منتشر کرده است. به گفته آژانس حمل و نقل هوایی فدرال، این هواپیما بر اساس مجوز استفاده از حریم هوایی در حال پرواز بوده است.

پریگوژین رهبر گروه شبه نظامی واگنر بود که در کنار ارتش روسیه در اوکراین می‌جنگید. او در اواخر ماه ژوئن، شورش مسلحانه کوتاهی را علیه رهبری نظامی روسیه ترتیب داد. سپس کرملین گفت که پریگوژین به بلاروس تبعید خواهد شد و نیروهایش یا بازنشسته خواهند یا به دنبال او به بلاروس خواهند رفت یا به ارتش روسیه خواهند پیوست.

پریگوژین در آفریقا نبود؟

در حالی که خبر‌ها حاکی از این است که امروز، هواپیمای حامل پریگو‌ژین سقوط کرده، روز سه‌شنبه نخستین ویدئوی سخنرانی او پس از شورش نافرجامش علیه کرملین منتشر شده بود. در آن ویدئو به نظر می‌رسید که او احتمالا در آفریقا حضور دارد.

ویدئوی منتشر شده در کانال‌های تلگرامی مرتبط با گروه مزدوران واگنر، پریگوژین را در لباس رزم نشان می‌داد. پریگوژین در ویدئوی جدید خود گفته بود که واگنر در حال اکتشاف مواد معدنی و همچنین مبارزه با شبه نظامیان اسلام‌گرا و سایر جنایتکاران است. او سپس ادامه داد که در دمای بالای ۵۰ درجه در حال کار هستند و حضور آن‌ها در آفریقا باعث می‌شود روسیه در تمام قاره‌ها بزرگ‌تر شود و حتی آفریقا را «آزادتر» کند. رهبر واگنر‌ها همچنین گفته بود: «ما زندگی را برای داعش و القاعده و دیگر راهزنان به کابوس تبدیل می‌کنیم.»

About Author