پزشکیان می‌تواند امید تازه‌ای برای بورس باشد!

بازار بورس همواره محل دعوای دولت‌ها بوده است؛ از زمان روحانی تا رئیسی و حتی مناظره‌های ریاست جمهوری. تندرو‌ها با وجود اشاره به مسأله بورس، چندان برنامه و تمایل و تعهدی به آن نشان نمی‌دهند. همین مسأله با توجه به تفکرات اقتصادی آن‌ها، بازار را نگران کرده است. در صورت پیروزی تندرو‌ها، احتمال ریزش شاخص مطرح است و فعالان بورس نگران زیان بلندمدت خود با تندرو‌ها هستند.

مصطفی صفاری، کارشناس بورس، معتقد است که در تفکر جلیلی، بورس اولویتی ندارد، او در اینباره می‌گوید: «بورس اولویت جلیلی نیست و تفکر اقتصاد دستوری در دولت ایشان جریان دارد. عملاً روندی که در سه سال اخیر وجود داشته نیز ناشی از تفکر آقای جلیلی بود. وقتی کسری بودجه داشتند نیز به بخش تولیدی فشار می‌آوردند تا سود شرکت‌ها را بگیرند. شرکت زاگرس که ۹۷ درصد وارداتی بود الان به زیان نشسته و ۱.۵ همت منابع آن خالی شد. مسیر دولت رئیسی با تفکر جلیلی، چشم‌انداز مثبتی به ما نشان نداده است. دولت مطلوب آن‌ها به سودآوری شرکت‌ها فشار می‌آورند و بورس را متضرر می‌کنند.»

او در ادامه به تأثیر پیروزی پزشکیان بر روند بورس اشاره می‌کند: «وقتی عبده تبریزی در کنار پزشکیان می‌نشیند و به اقتصاد آزاد می‌پردازد، به شکوفایی بورس فکر می‌کند. پیروزی پزشکیان و جلیلی تأثیرات کاملاً متقابلی با بورس و قیمت ارز دارد. بورس در قالب یک اقتصاد باز معنی پیدا می‌کند، بورس در اقتصاد دستوری جایگاهی ندارد. طبیعی است که اگر تفکر جلیلی پیروز شود، حتی ممکن است بخش عمده کالا‌های بورس کالا حذف شود.»



او در رابطه با اثر منفی دولت رئیسی بر بورس می‌گوید: «بورس احساسی هم عمل می‌کند اما واقعیت این است که در مرداد ۹۹ که شاخص به ۲ میلیون و صد رسید، ارزش بازار ما ۴۳۰ میلیارد دلار بود؛ زمان رئیسی ۲۳۰ میلیارد بود. ایشان با وجود اینکه گفتند اولویت ما درست کردن بورس است، شاخص ۲ میلیون و هفتاد است اما ارزش بازار زیر ۱۵۰ میلیارد است؛ این یعنی بورس جا مانده است. دولت در سه سال اخیر، کسری‌هایش را از سود شرکت‌ها برداشته است.»

صفاری معتقد است اخبار مثبت بر رشد شاخص بورس اثر مثبت دارد، او بیان کرد: «اقتصاد اینطور نیست که شما فکر کنید یک رئیس‌جمهور بتواند مسائل را از اساس حل کند. امید به آینده در بورس تأثیر دارد اما همه چیز را تغییر نمی‌دهد. ما در بازار به گذشته و آینده نگاه می‌کنیم، بورس از آن دست بازارهاست که به آینده نگاه می‌کند. اگر بورس حس کند مذاکراتی در پیش است و پزشکیان پیروز می‌شود، اثر مثبت نشان می‌دهد. بورس اگر احساس کند جلیلی و ترامپ پیروز می‌شوند، درگیر شاخص‌های منفی خواهد شد.»

بازار بورس نیز مانند دیگر بازار‌ها تحت تأثیر خبر است. خبر پیروزی تندرو‌ها به تنهایی می‌تواند تأثیر منفی ملموسی را بر قیمت ارز و بورس بگذارد. تجربه دولت رئیسی نیز نشان داده که تداوم آن تفکر تا چه حد می‌تواند منجر به ریزش شاخص بورس شود. در عین حال برخی مدعی‌اند که پزشکیان می‌تواند امید تازه‌ای بر روند کاری بورس باشد.

About Author