پس از گذشت نزدیک به دو سال / تئاتر شهر تبریز بازگشایی می‌شود

نزدیک به دو سال پیش مجموعه تئاتر شهر تبریز به دلیل فرسودگى بناى ساختمان و عدم استحکام کافى به دستور زنده یاد محمد محمدپور مدیرکل فقید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تعطیل شد تا به صورت جدى و تکمیلى بازسازى شود. در همین ایام، پاندمى ویروس کرونا تمام سالن هاى کشور و حتى جهان را به سمت تعطیلى کشاند. در این فرصت اما کارگاه بازسازى مجموعه تالار تربیت تعطیل نشد. تمامى طرح‌ها اعم از استحکام بنا، تقویت و توسعه زیرساخت هاى ممکن، زیبا سازی فضا و… در دستور کار قرار گرفت.

پس از گذشت نزدیک به دو سال، نهم تیرماه ۱۴۰۰ طى آئینى، با حضور برخى مسئولان استانى و کشورى این بنا به صورت رسمى بازگشایى شده و در اختیار هنرمندان تئاتر تبریز قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز، پور محمدى استاندار آذربایجان‌شرقی، حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدقاسم ناظمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و اساتید و فعالان هنر تئاتر  از چهره هایى هستند که قرار است در مراسم افتتاحیه این مجموعه حضور داشته باشند.

 ساختمان «تئاتر شهر» تبریز، بخشی از ساختمانی تاریخی در ضلع شمال شرقی میدان دانشسرای این شهر است که کتابخانه معروف «تربیت» نیز در آن واقع شده است؛ قدمت این ساختمان به اوایل قرن حاضر شمسی برمی گردد و در محلی واقع شده که در دوره قاجار به «میدان مشق» معروف بود و سربازان اشغالگر روسیه تزاری در عاشورای ١٢٩٠ شمسی، ثقه الاسلام و یارانش را به جرم وطن خواهی در آنجا به دار زدند.

ساختمان «تئاتر شهر» تبریز ، در دهه های اخیر به محمل و محفل اصلی بازنمایی فعالیت های نمایشی این کلان شهر به عنوان خاستگاه نمایش نمایشنامه نویسی ایران زمین تبدیل شده و محل آن در بافت مرکزی تبریز به مانند برندی برای هنر نمایش تبریز و آذربایجان شرقی محسوب می شود؛ اما همان گونه که در سطور بالا ذکر شد، قدمت ۱۰۰ ساله بنای ساختمان محل استقرار «تئاتر شهر» تبریز و سست شدن پایه های آن در سال های اخیر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را ناگزیر از تعطیلی محل برای مرمت و بازسازی آن کرد.

در تشریح اهمیت مرمت و بازسازی ساختمان «تئاتر شهر» به عنوان مامن اصلی فعالان هنر نمایش تبریز و آذربایجان شرقی، اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که  تئاتر این خطه در سال‌های اخیر با همت و همراهی اصحاب تئاتر، به لحاظ کمی و کیفی از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و فعالان این عرصه حضوری کارآمد و موثر داشته‌اند.

البته ناگفته نماند که فعالان عرصه نمایش آذربایجان شرقی به عنوان فعال ترین استان کشور بعد از تهران، با توجه به رشد و تعالی این هنر در بیش از یک دهه اخیر، نیازمند فضاهایی به مراتب بزرگ تر و متعدد هستند تا استعدادهای فراوان ناشناخته در این حوزه تاثیرگذار، شناسایی و شکوفا شوند و اقتصاد هنر در این شاخه اندکی جان گیرد.

آیین بازگشایی تئاتر شهر تبریز روز چهارشنبه نهم تیرماه جاری ساعت ۱۹ برگزار خواهد شد.

About Author