چرا بانک ها وام نمی دهند؟

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی گفت: در سال های اخیر به دلیل تورم، بنگاه های اقتصادی که از تسهیلات بانکی استفاده می کنند باید با مبلغ بیشتری پروژه های خود را به اتمام برسانند این در حالی است که منابع ثابت می ماند و هزینه مصارف افزایش پیدا کرده است.

واقف بهروزی در پاسخ به این سوال که چرا برخی از بانک ها در اعطای وام خساست می کنند، اظهار کرد: بانک یک بنگاه اقتصادی است و تسهیلاتی را که در اختیار مردم می گذارد از خود مردم گرفته شده و هر چقدر سپرده گذاری بیشتر باشد اعطای تسهیلات هم بیشتر خواهد بود.

وی افزود: هر چقدر سطح منابع کمتر باشد قاعدتا مصارف هم باید کمتر شود، در سال های اخیر به دلیل تورم، بنگاه های اقتصادی که از تسهیلات بانکی استفاده می کنند باید با مبلغ بیشتری پروژه های خود را به اتمام برسانند این در حالی است که منابع ثابت می ماند و هزینه مصارف افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی ادامه داد: از یک سو هم برخی از سیاست های دولت سیاست های تکلیفی است که ما باید آنها را انجام دهیم؛ مانند وام ازدواج و مسکن و… به همین دلیل با احتساب آنها منابع کاهش می یابد که ناخودآگاه تسهیلات کمتر و کمتر می شود.

بهروزی در پاسخ به سوال دیگری در مورد علت برخورد سلیقه ای بانک ها در اخذ ضامن و دیگر شرایط اعطای وام گفت: سلیقه برخورد کردن بانک ها در هر صورت غیر قابل پذیرش است و باید اصلاح شود که متاسفانه در برخی موارد این رفتار سلیقه ای وجود دارد که در صورت اثبات به شدت برخورد خواهیم کرد.

About Author