چرا عمل سزارین در تبریز بالا رفته؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: بخشی از مشکلات کمبود دارو نیز ناشی از شیطنت ها و سودجویی های  داخلی است و بعضی افراد همان دارویی که مواد اولیه آن به سختی یافت می شود را قاچاق می کنند.

بهمن نقی پور  در خصوص کمیاب بودن بعضی داروها اظهار داشت: یکی از وظایف دولت، تامین غذای سالم و دارو برای مردم است. در سطح دولت سیزدهم و در وزارتخانه تمام تلاش ها صورت گرفته تا این وظایف انجام شود. اکنون در شرایط زمانی بدی قرار گرفته ایم؛ از یک طرف بدلیل وجود تحریم ها، مواد اولیه دارویی را به کشور ما نمی دهند تا ما را به کشورهای غربی وابسته نگه دارند.

وی ادامه داد: بخش دیگری از مشکلات کمبود دارو نیز ناشی از شیطنت ها و سودجویی های داخلی است و بعضی افراد همان دارویی که مواد اولیه آن به سختی یافت می شود را قاچاق می کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه وضعیت دارویی کشور امسال از سال قبل بهتر است، گفت: حتی پارسال قبل از شروع فصل سرما در داروهای خاص آنتی بیوتیک کمبود وجود داشت اما امسال تمهیدات لازم انجام شده است. اختصاص ارز به مواد اولیه دارویی و شیرخشک کاهش یافته بود که اخیرا یکسری اقداماتی برای این مساله انجام شده و ارز تخصیصی افزایش یافت تا مواد اولیه خریداری و به شرکت ها داده شود تا تولید را بیشتر کنند.

وی در مورد کمبود شیر خشک نیز گفت: واردات بعضی داروها و شیرخشک افزایش یافته و حدود ۳۰ میلیون شیرخشک بین استان های مختلف توزیع شده و خوشبختانه در استان ما حتی بیشتر از میانگین سهمیه استانی دریافت کرده ایم. البته بنا به فعالیت های همکاران و‌ دلایل منطقی و توجیه علمی که نشان می دهد ما مرکز شمالغرب کشور هستیم و ارجاعات تخصصی و فوق تخصصی به اینجا زیاد است برای همین نسبت به جمعیت استان کمی بیشتر از سایر استان ها به دارو و شیرخشک نیاز داریم.

نقی پور ادامه داد: در ماه های آینده هم مشکل شیرخشک کمتر خواهد شد هرچند در مورد شیرخشک بحث علمی وجود دارد چرا که شیر مادر خیلی ارزشمند است و تبلیغات باید به این سمت زیاد باشد و رسانه ها نیز اهمیت مصرف شیر مادر را تبلیغ کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه مصرف شیرخشک بیشتر از استانداردها است، افزود: زمانی که نوزاد به سنی رسیده که می تواند غذا بخورد، همراه شیر مادر از غذای سر سفره هم تغذیه کند، اصرار خانواده ها بر این نباشد که باز هم بخواهند به کودک شیرخشک بدهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص آمار بالای عمل سزارین در استان نیز گفت: یکی از استان هایی که مشکل زیاد بودن سزارین در آن وجود دارد، استان ما و به خصوص تبریز است. عقیده و فکر جوان ها متفاوت شده و میانگین عمل سزارین بالا رفته، البته برخی استان ها وضعیت وخیم‌تری نسبت به ما در این آمار دارند.

وی با اشاره به تشکیل کمیته های علمی برای بررسی راهکارهای عملی کاهش عمل سزارین گفت: همکاران ما در خانه های بهداشت آموزش های لازم را ارائه دهند تا مردم نسبت به آسیب های عمل سزارین آگاه شوند و فرهنگ سازی کنند که زایمان طبیعی بهتر است، عوارض کمتری دارد، میزان شیردهی مادر زیاد می شود و موجب سلامتی فرزند می شود.

نقی پور ادامه داد: دختران جوان نسبت به دردهای زایمان طبیعی نگران می شوند، برای این موضوع طرح انجام زایمان های بی درد اجرا خواهد شد که کمیته آن شکل گرفته و در مراحل آموزشی است.‌ گروه های ویژه برای اساتید متخصص زنان و بیهوشی در نظر گرفته شده است.

وی در مورد تمهیدات قانونی برای جلوگیری از سزارین های غیرضروری گفت: از مراکز درمانی خواسته شده تا به وظایف قانونی خود عمل کنند و به عمل های سزارین نظارت داشته باشند. در مجموع، اقدامات تبیینی و قانونی تاثیر خود را در ماه ها و سال های آینده نشان خواهد داد و وضعیت ما بهتر خواهد شد.

About Author