چند دستگاه اتوبوس در دوره ششم شورای شهر خریداری شده؟ / اعداد بزرگنمایی شده مغایر با وضعیت شهر!

در دوره شورای ششم شهر تبریز به ویزه بعد از روی کار آمدن یعقوب هوشیار به عنوان شهردار تبریز، آمارهای مختلفی از اتوبوس های جدید خریداری شده از طریق شهرداری تکرار می شود.

ایستادن در ایستگاه و پیدا کردن صندلی خالی در اتوبوس کم کم تبدیل به یک آرزو در وضعیت پر ترافیک این روزهای تبریز می شود.

با وجود به تسخیر در آمدن خیابان‌ها توسط خودروهای غالبا تک سرنشین و یا گسترش تاکسی سواری و مترو سواری، هنوز جایگاه اتوبوسرانی بین شهروندان قابل انکار نیست، اما انتظارهای طولانی مدت در ایستگاه ها و یا اتوبوس های فرسوده ای که هم خود از نفس افتاده اند و هم آنقدر شلوغ هستند که جایی برای نفس کشیدن مسافران نمی گذارند، باعث شده ناوگان حمل و نقل عمومی با چالش جدی روبرو شود.

در دوره ششم شورای شهر تبریز به ویژه بعد از روی کار آمدن یعقوب هوشیار به عنوان شهردار تبریز، آمارهای مختلفی از اتوبوس های جدید خریداری شده از طریق شهرداری تکرار می شود.

قطعا نسبت به دوره های گذشته تعداد قابل توجهی اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهری شده اما نباید این ارقام بزرگنمایی شود. اینکه مدیریت شهری ادعا می کند ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در سال ۱۴۰۱ خریداری شده با وضعیت موجود داخل شهر و مشاهدات مردمی قابل تطبیق نیست و باید صادقانه با مردم سخن گفت.

رئیس کمیسیون عمران، ترافیک و حمل و نقل شورای شهر تبریز در این باره به تبریزبیدار می گوید: در سال ۱۴۰۰، تعداد ۱۹ دستگاه اتوبوس جدید برای تبریز خریداری شد که منبع مالی آنها فروش اوراق مشارکت سال ۱۳۹۹ بود.

روح الله رشیدی ادامه می دهد: در سال ۱۴۰۱، سه قرارداد خرید اتوبوس جدید منعقد شد و بر اساس آن ۶۱ دستگاه با ایران‌خودرو دیزل، که ۱۳ دستگاه از این تعداد، تحویل شده، ۷۳ دستگاه با عقاب‌افشان که ۱۵ دستگاه از این تعداد تحویل شده و ۱۰۰ دستگاه با شرکت اسنا، که همه ۱۰۰ دستگاه تحویل شده اما تعدادی از اینها هنوز پلاک نشده است.

اتوبوس های بدون راننده

وی تصریح می کند: بنابراین در سال ۱۴۰۱، برای خرید ۲۳۴ دستگاه قرار منعقد شده و جمعاً ۱۲۸ دستگاه اتوبوس جدید، تحویل شرکت واحد شده است. با احتساب ۱۹ دستگاه تحویلی سال ۱۴۰۰، در مجموع در دوره شورای ششم ۱۴۷ دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان شده است.

این عضو شورای شهر تبریز اضافه می کند: نکته مهم اینکه لزوماً همه این ۱۴۷ دستگاه به دلایل مختلف از جمله فقدان راننده وارد خطوط نشده و برای تامین راننده، فراخوان داده شده است.

وی خاطر نشان می کند: سال ۱۴۰۰ موضوع مهمی به نام بازگشت اتوبوس‌های دربستی که در اختیار شرکت‌های پالایشگاه و پتروشیمی بود از سوی کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورا پیگیری شد و با اقدامات مدیران شرکت واحد و شهرداری تعداد ۵۲ دستگاه اتوبوس دربستی به خطوط بازگشت.

 

About Author