کاهش فرزند آوری در استان اردبیل

به رغم تلاش مسئولان کشور برای افزایش زاد و ولد در شهرهای مختلف استان اردبیل فوت بر ولادت در ۹ ماهه امسال در مقایسه با سال گذشته پیشی گرفته به طوری که در اکثر شهرهای استان اردبیل روند افزایش فوت و کاهش ولادت را شاهد هستیم.
بر اساس اعلام ثبت احوال استان اردبیل این آمارها گویای شرایط نامناسب ولادت و تولد فرزندان در استان اردبیل است که به رغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش جمعیت در سال‌های آینده، روند نزولی را در ولادت در استان اردبیل شاهد هستیم.
در ۹ ماهه سال جاری در شهرهای خورش‌رستم، شاهرود، سرعین، کوثر، ارشق و نمین شاهد پیشی گرفتن تعداد فوتی‌ها بر تعداد ولادت‌ها هستیم به گونه‌ای که در شهر نیر با بالاترین آمار فوتی در مقابل ۱۸۵ نفر فوت ثبت شده در ۹ ماهه امسال ۷۱ نفر تولد به ثبت رسیده است.
در نمین اوضاع بدتر از این بوده و در نقطه مقابل ۳۷۸ فوت در ۹ ماهه امسال تنها ۱۰۷ مورد تولد به ثبت رسیده است.
در ارشق به ازای ۶۷ فوتی ۱۱ تولد، در کوثر به ازای ۱۸۹ فوتی ۱۴۳ تولد، در سرعین در نقطه مقابل ۹۵ فوت ۶۰ مورد تولد و در شاهرود در نقطه مقابل ۱۱۴ مورد فوت تنها ۵۰ تولد به ثبت رسیده است.
در شهر خورش‌رستم نیز به ازای ۱۲۰ فوت در ۹ ماهه امسال ۵۶ تولد به ثبت رسیده که آمار تأمل‌برانگیز و تکان‌دهنده‌ای است.
هر چند در مجموع آمار استان در برابر ۱۲ هزار و ۴۷۶ تولد ثبت شده در استان، ۷ هزار و ۳۹۳ فوت به ثبت رسیده اما در اغلب شهرهای استان اردبیل سبقت فوت نسبت به ولادت حکایت از پایین آمدن میانگین ولادت دارد که نشان می‌دهد استان اردبیل در مجموع نسبت به مدت مشابه ۹ ماهه سال گذشته در بحث ولادت با کاهش منفی ۷٫۴ ثبت ولادت روبه‌روست.
در ۹ ماهه امسال همچنین به طور متوسط هر روز ۴۵ مورد ولادت ثبت شده و در هر ساعت به طور میانگین ۲ نوزاد متولد شده که نسبت جنسی پسر به دختر نیز ۱۱۵ است. بر اساس اعلام اداره کل ثبت احوال استان اردبیل سهم استان از ولادت کشور حدود ۱/۵ درصد است که یک آمار پایین به حساب می‌آید.
اما آمار فوت ثبت شده در ۹ ماهه امسال که بالغ بر ۷ هزار و ۳۹۳ مورد است، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان یک صدم درصد افزایش یافته است.
در ۹ ماهه سال جاری به طور متوسط هر روز ۲۷ مورد فوت ثبت شده که نسبت جمعیتی مرد به زن ۱۲۴ است و سهم استان از فوت کل کشور نیز حدود ۱٫۷ درصد است.
گزارش وقایع اربعه ۹ ماهه امسال در حوزه ولادت و وفات حکایت غریبی است که اگر به تشکیل نهاد خانواده از سوی جوانان و افزایش زاد و ولد در بین خانواده‌ها با راهکارها و مشوق‌های مطلوب و مناسب توجه نشود در آینده نه چندان دور باید منتظر فاجعه‌ای عمیق در بحث فرزندآوری بود که به طور نسبی شرایط سختی را برای استان اردبیل رقم خواهد زد.
کاهش جمعیت استان اردبیل در یک دهه آینده زنگ خطر را از هم اکنون برای متولیان امر خانواده و تقویت این نهاد ارزشمند به وجود آورده که قطعا اجرای قانون فرزندآوری مصوب مجلس و افزایش جمعیت یکی از این رویکردها خواهد بود.
نماینده مردم اردبیل در مجلس با اشاره به ابعاد مختلف قانون حمایت از خانواده و فرزندآوری مصوب مجلس اظهار کرد: دولت باید هر چه سریعتر این قانون مصوب مجلس را اجرا کند که ما بر نحوه اجرای دقیق آن نظارت می‌کنیم.
صدیف بدری مهمترین مشوق قانونی در این زمینه را حمایت همه‌جانبه از فرزندآوری و کمک به تشکیل نهاد خانواده با ایجاد زیرساخت‌های لازم در بحث اشتغال، تأمین مسکن و پشتیبانی‌های دیگر در تشکیل نهاد خانواده برشمرد و تصریح کرد: در استان اردبیل نیز ما نیازمند همراهی متولیان امر در اجرای صحیح قانون و کمک به نهاد خانواده هستیم.

About Author