کاهش ۱/۲ میلیون تنی دپوی کالای اساسی

طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران، دپوی کالاهای اساسی در گمرک و بنادر با کاهش ۱/۲ میلیون تنی در یک ماه اخیر به ۵/۸ میلیون تن رسیده است.
روند دپوی کالاهای اساسی که از ابتدای امسال تقریبا به طور افزایشی طی شده بود، در آبان ماه با توجه به میزان ورودی و البته در مواردی موانع و مشکلات موجود در ترخیص و تخلیه کالای ترخیص شده در بنادر تا هفت میلیون تن افزایش یافته بود. البته گزارش اعلامی ارونقی-معاون فنی گمرک ایران- به ایسنا در رابطه با آخرین وضعیت موجودی کالا در بنادر نشان دهنده کاهش ۱/۲ میلیون تنی این کالاها است.
براساس این گزارش تا ۲۳ آذر ماه جمع کالاهای اساسی شامل موجودی، پای اسکله و منتظر در لنگرگاه به ۵/۸ میلیون تن رسیده است که از این رقم ۳/۵ میلیون تن مربوط به موجودی در بنادر و ۲/۳ میلیون تن نیز مربوط به شناورهاست که ۴۰۵ هزار تن آن در شناورهای کنار اسکله در حال تخلیه بوده و ۱/۹ میلیون تن هم در شناورهای منتظر در لنگرگاه قرار دارد.
از کدام اقلام و چقدر در بنادر موجود است؟
جزئیات اقلام موجود در گمرک و بنادر نشان می دهد که از ۳/۵ میلیون تن موجودی، ۴۱۰/۵ هزار تن گندم، ۱/۱ میلیون تن ذرت، ۴۹۳/۸ هزار تن جو، ۶۶۶/۹ هزار تن سویا، ۷/۴ هزار تن برنج، ۲۱۱/۹ هزار تن شکر، ۵۰۸/۶ هزار تن روغن خام و ۱۴۵ هزار تن دانه های روغنی است.
در بین ۱/۲ میلیون تن کالای موجود در شناورها نیز حجمی از ذرت، گندم، سویا، دانه های روغنی و برنج قرار دارد.
در رابطه با وضعیت بنادر نیز بیشترین میزان در بندر امام خمینی (ره) با ۲/۶ میلیون تن و بعد از آن ۳۲۲/۵ هزار تن در بندر شهید رجایی دپو شده است.
در سایر بنادر نیز ۳۱۲/۱ هزار تن بندرامیرآباد، ۹۹/۹ هزار تن نوشهر، ۴۵/۱ هزار تن انزلی، ۶۶/۲ هزار تن چابهار، ۲۰۸ هزار تن آستارا، ۴۴/۳ هزار تن فریدون کنار، ۱/۳ هزار تن شهید باهنر، ۸۳ تن خرمشهر و ۷۰ تن در بندر لنگه موجود است.
این در حالی است که در آبان ماه هفت میلیون تن مجموع کالا در بنادر بود که ۳/۸ میلیون تن به صورت موجودی و ۳/۲ میلیون تن در اسکله‌ها بوده است. بر این اساس در فاصله آبان تا آذرماه مجموع کالاهای موجود در گمرک و بنادر کاهش بیش از ۱/۲ میلیون تنی داشته که حدود ۳۰۰ هزار تن مربوط به موجودی و حدود یک میلیون تن در رابطه با کالاهای موجود در اسکله است.

About Author