کاپ پنهانکارترین مجلس ادوار جمهوری اسلامی برای مجلس یازدهم!

اصرار مجلس یازدهم به بررسی مخفیانه و غیرعلنی طرح‌ها در شرایطی که این مجلس با شعار شفافیت وارد خانه ملت شده بود نوعی طنز تلخ و پارادوکسی دلهره‌آور را تداعی می‌کرد. مجلسی که شعار شفافیت را ابزار تبلیغاتی خود کرد، حالا برچسب پنهانکار‌ترین مجلس ادوار جمهوری اسلامی را دارد.

به نظر می‌رسد با سپری شدن دوران فعالیت نمایندگان مجلس یازدهم در خانه ملت آنها به این جمع‌بندی رسیدند که تنها راه شانه خالی کردن از زیر بار شفافیت رای که با شعار آن به مجلس رسیده بودند، تدوین طرح دیگری در راستای شفاف کردن همه دستگاه‌ها و قید مواردی است که با مخالفت شورای نگهبان رو‌به‌رو شود کما اینکه با همین راهبرد نیز مدت زمان زیادی را در مجلس صرف اصلاح و ارجاع طرح به شورای نگهبان و کمیسیون و صحن کردند و حالا در پایان مجلسی که شعار شفافیت رای را اصلی‌ترین شعار خود قرار داده بود نه تاک نشان هست و نه از تاک نشان.

مجلس یازدهم در حالی طی سه سال، بالغ بر سه بار از ظرفیت اصل ۸۵ قانون اساسی برای بررسی طرح‌ها و لوایح در کمیسیون و بدون رای‌گیری در صحن مجلس و با حضور اکثریت نمایندگان استفاده کرد که سابقه این موضوع در ادوار گذشته نشان می‌دهد استفاده از این ظرفیت قانون اساسی در قانونگذاری مجلس برای طرح‌ها و لوایحی که حساسیت‌های اجتماعی فوق‌العاده بالایی داشته و دایره شمول قانونی دارند، در مجلس یازدهم بی‌سابقه است. در آخرین نمونه این اقدام مجلس یازدهم، اصل هشتاد و پنجی کردن لایحه حجاب و عفاف در شرایطی که این لایحه در زمان فعلی حساسیت‌برانگیزترین مباحث را در جامعه مورد رسیدگی قرار می‌دهد، با واکنش‌های بسیار مواجه شد. علاوه بر این اصرار مجلس یازدهم به بررسی مخفیانه و غیرعلنی طرح‌ها در شرایطی که این مجلس با شعار شفافیت وارد خانه ملت شده بود نوعی طنز تلخ و پارادوکسی دلهره‌آور را تداعی می‌کرد. مجلسی که شعار شفافیت را ابزار تبلیغاتی خود کرد، حالا برچسب پنهانکار‌ترین مجلس ادوار جمهوری اسلامی را دارد.

About Author