کشمکش بر سر شهرک جوانان؛ خانه نمی سازیم، خب نسازید!

جلسه فوق‌العاده شورای شهر تبریز به ریاست شهرام دبیری شامگاه سه شنبه در عمارت قدیمی شهرداری برگزار شد.

این جلسه فوق‌العاده به ریاست شهرام دبیری، در غیاب محمدحسن اسوتچی و غیبت یک و نیم ساعته حجت الاسلام سید کاظم زعفرانچیلر برگزار شد.

 دستور جلسه اول: ارایه گزارش عملکرد مدیرکل راه و شهرسازی استان از پروژه‌ها

امیر بخشی زاده با بیان اینکه ساخت ۴ میلیون مسکن در کشور بعد از ۴ سال دولت قابل تحقق است، اظهار داشت:  در استان ما ۲۹۴۳۱۸ نفر ثبت نام در نهضت ملی مسکن کرده اند که فقط ۵۰ هزار نفر تأیید نهایی شده‌اند و بیش از ۲۳ هزار نفر مبلغ واریز کرده اند.

هزینه ساخت مسکن در استان زیاد است / مشتریان واقعی نهضت ملی مسکن ۲۳ هزار نفر

وی افزود: سوال می‌شود چرا هزینه ساخت مسکن در استان ما بیشتر است، اول اینکه درخواست سازه بهینه بدلیل توپوگرافی منطقه آماده سازی هزینه زیاد دارد. اوایل استان ما در حوزه ساخت مسکن عقب‌ماندگی داشت اما الان وضعیت خوبی داریم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه نهضت ملی مسکن در استان ما میانگین ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: به دلیل عدم همراهی متقاضیان در واریز وجه ها نتوانستیم اغلب واحدها را افتتاح کنیم. زمین مورد نیاز برای چهار سال را تامین کردیم هر چند در برخی شهرهای استان مشکل داریم.

وی ادامه داد: مشتریان واقعی ما در نهضت ملی مسکن همان ۲۳ هزار نفری هستند که وجه را واریزی کرده‌اند.

بخشی زاده اضافه کرد: در شهر تبریز نهضت ملی مسکن در آخر طاقانی و باغمیشه در حال ساخت است، در کل هزینه ساخت در کلانشهرها زیاد است.

شهرداری توضیح دهد چرا اسدگولی کند جلو می رود 

وی همچنین گفت: در حوزه بازآفرینی شهری پروژه اسدگولی به کندی پیش می‌رود که شهرداری در این باره توضیح دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی در پاسخ به یک شبهه گفت: اینکه شهرک جوانان در محدوده گسل تبریز قرار دارد، جای نگرانی ندارد و این موضوع مطالعه شده است.

فاجعه تغییر کاربری 

وی با درخواست اینکه شهرداری نسبت به تغییر کاربری فضای سبز مقاومت نشان دهد، افزود: در یک سال گذشته در استان بیش از ۴۰۰ درخواست تغییر کاربری در کمیسیون ماده ۵ داشتیم که ۱۴۵ مورد مربوط به تبریز است که این یک فاجعه است.

 

در ادامه جلسه سوالات اعضا از مدیرکل راه و شهرسازی طرح شد.

علیرضا نوای باغبان گفت: سیاست‌های موجود برای بافت فرهنگی و تاریخی چه خواهد بود؟

وی افزود: نسبت به تکمیل پروژه‌های راه مخصوصا در ورودی‌ آزاد راه سهند به تبریز و سه راهی اهر تلاقی جاده شهید باکری به سمت شهید کسایی تدبیر شود.

این عضو شورای شهر همچنین گفت: نسبت به تعیین تکلیف سهم شهرداری از شهرک جوانان و تکمیل این پروژه راهکار ارایه شود.

نیازمندان واقعی مسکن، بی خانمان رها نشوند

غلامرضا احمدی نیز گفت: اینکه گفته شد خیلی از متقاضیان مسکن ملی وجه واریز نکردند را باید جدی پیگیری کرد و به مردم نسبت به حل مشکل تشریح صورت گیرد تا مبادا نیازمندان واقعی بدون مسکن بمانند.

این عضو شورای شهر همچنین بیان داشت: راهکار عملی راه و شهرسازی برای تعیین تکلیف شهرک جوانان چیست؟

رها شدگی ۱۰ ساله مسکن توسط دولت

روح الله رشیدی نیز طی سخنانی گفت: رها شدگی ۱۰ ساله در حوزه مسکن توسط دولت صورت گرفته و مشکلات روی هم تلمبار شده و یکی دو روزه حل نمی شود اما اراده و عزمی از سوی دولت برای حل این بحران دیده نمی‌شود‌.

وی اضافه کرد: تدبیر شما برای پروژه اسد‌گلی و شهرک جوانان چیست و دقیق روشن کنید. ساختمان های خالی در اسد‌گلی چرا تحویل داده نمی‌شود، تفاهم راه و شهرسازی با شهرداری در این خصوص تشریح شود.

از ضرورت پایدارسازی اراضی ملی تا تعیین تکلیف خاوران ۲

یاسین بجانی نیز گفت: نسبت به پایدارسازی اراضی ملی چه برنامه‌ای دارید، خیلی از همشهریان در این محدوده در اضطراب هستند.

وی بیان داشت: مالکین فاز ۲ خاوران همیشه تجمع می کنند اما نتیجه نمی‌گیرند، شهرداری برخی اقدامات خوب انجام داد اما برنامه اداره‌کل راه و شهرسازی چیست.

شهرک سازی غیرمجاز در حاشیه تبریز

در ادامه هوشیار شهردار تبریز گفت: مسیرگشایی خیابان انقلاب در حال انجام است اما چندین شهرک ها مانند خیابان انقلاب در حال شکل گیری است.

وی افزود: در آناخاتون و محدوده استادیوم یادگار امام شهرکی به نام یادگار امام شکل گرفته که در اراضی ملی ساخت و ساز غیرمجاز صورت گرفته است. از راه و شهرسازی درخواست می‌کنیم این اراضی در اختیار شهرداری‌ قرار گیرد تا تبدیل به فضای سبز شود.

برادری خود را ثابت کنید

در ادامه مدیرکل راه و شهرسازی در پاسخ به سوالات گفت: مسایل مربوط به سیاست‌های بافت‌های تاریخی و فرهنگی تعیین شده است.

وی ادامه داد: شهرداری، برادری خود را در شهرک جوانان ثابت کند و ساخت و ساز ۱۰ هکتار زمین در اختیار خود را انجام دهد تا موانع و آسیب‌ها روشن شود تا ما هم جلو بیاییم.

بخشی زاده بیان داشت: برخی از مردم نسبت به نهضت ملی مسکن اعتماد ندارند، برخی پول ندارند و برخی هم به مسکن نگاه کالایی دارند و دنبال سود هستند، بنابراین نهضت ملی مسکن خوب جلو نمی‌رود.

وی تاکید کرد: ما شهرداری‌ها را از خودمان می دانیم و شهرداری تبریز هم ما را از خودش بداند و امورات با تعامل جلو رود.

خانه نمی سازیم / خب نسازید!

شهردار تبریز در پاسخ گفت: شهرداری اصلا وظیفه ساخت و ساز مسکن ندارد و وظیفه دولت است. ما را بدهکار نکنید.
بخشی زاده در واکنش به این حرف گفت: خب نسازید! پرداختن به داخل شهر هم وظیفه ما نیست.
سپس شهردار تبریز گفت: بازآفرینی شهری بر عهده راه و شهرسازی است و عدم انجام آن، ترک فعل است.
در پروژه شهریار با مردم رو راست نبودید

در ادامه فریدون بابایی اقدم گفت: در ۸ سال دولت گذشته که توجهی به مسکن نمی‌شد و حتی به تکمیل پروژه مسکن مهر سنگ‌اندازی می‌کرد، موضوع شهرک جوانان را جلو بردیم. اکنون که دولت وعده ۴ میلیون مسکن داده، فقط به ظرفیت شهرداری در تکمیل شهرک جوانان قناعت نشود و شما هم برادری خود را ثابت کنید.

این عضو شورای شهر اضافه کرد: در ثبت نام نهضت ملی مسکن ابتدا شهریار را مطرح کردند و می دانستیم شهریار جلو‌ نخواهد رفت، چرا موقع ثبت نام به متقاضیان گفته نشد ظرفیت‌های درون شهری در تبریز داریم؟

 دستور جلسه دوم: سخنرانی فرمانده سپاه عاشورا بمناسبت هفته دفاع مقدس

 

سردار سرتیپ دوم  اصغر عباسقلیزاده در سخنرانی خود گفت: از همت و تلاش شهرداری و مصوبات شورای شهر در برگزاری هر چه بهتر کنگره ملی ده هزار شهید استان تقدیر می کنم.

وی با بیان اینکه کنگره ملی ده هزار شهید فرصتی است تا موزه دفاع مقدس استان و گنجینه دفاع مقدس را به اتمام برسانیم، افزود:  اجلاسیه نهایی کنگره بعد از برگزاری نمایشگاه دستاوردهای دفاع مقدس در محضر رهبر انقلاب و دیدار با ایشان در ۲۸ آبان ماه برگزار می‌شود.

کنگره ده هزار شهید فرصت مناسب برای ایجاد یادمان های ماندگار در شهر

فرمانده سپاه عاشورا اضافه کرد: در ضرورت توجه به کنگره اینکه مدیریت شهری المان ها، تندیس ها، تصاویر و یادمان های ماندگار برای شهدا و دفاع مقدس در داخل شهر و ورودی شهر ایجاد کند.

وی ادامه داد: از کمیته‌های کنگره خواسته شده نسبت به پشتیبانی و تداوم برنامه‌های کنگره اقدامات خود را انجام دهند. نهایت صرفه‌جویی و حداقل هزینه برای برنامه های کنگره لحاظ شده است.

سردار عباسقلیزاده گفت: اینکه رهبر انقلاب می فرمایند «آذربایجان سر ایران است»، تکلیف ما را سنگین می کند، سر ایران یعنی مغز متفکر و هدایتگر ایران در موضوعات انقلاب.

وی با تاکید بر اینکه بی نظیرترین دفاع در مقایسه با همه جنگ‌ها، مربوط به دوران ۸ سال دفاع مقدس ماست، افزود: در همه جنگ های دنیا، ابرقدرت های شرق و غرب مقابل هم می جنگیدند اما در جنگ تحمیلی ما ابرقدرت های شرق و غرب علیه یک کشور مظلوم تازه انقلاب کرده متحد شدند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس اظهار داشت: اتحاد و ایستادگی مردم و رهبری امام گونه امام خمینی(ره) و الگو برداری از شرایط تاریخ جنگ های صدر اسلام، باعث شد تا ماندگارترین اتفاق تاریخ بشریت مربوط به دفاع مقدس ما شود.

وی بیان داشت: به تعبیر رهبر انقلاب، دشمن برنامه‌ریزی خوبی کرده بود اما مردم ما را خوب نشناخته بود، این مسأله در دفاع مقدس هم مشهود بود.

سردار عباسقلیزاده با اشاره به لزوم تکریم شهدا و ایثارگران گفت: دفاع مقدس تبدیل به عزت ماندگار شد و باعث تقویت انقلاب و روحیه آمادگی برای حل مشکلات شد.

وی در ادامه گفت: فتنه داعش، جهان انسانیت را به نابودی می کشاند که در این امتحان هم ایران اسلامی سربلند بیرون آمد و ایستادگی ما برابر داعش، عزت برای جهان انسانیت به بار آورد.

فرمانده سپاه عاشورا یادآور شد: یکی از پیام های انقلاب اسلامی این است که هر کسی با آمریکا پیمان ببندد، نابود می‌شود که امثال آن شاه ملعون، صدام، لیبی و… بود و امروز عربستان متوجه این موضوع شده و به سمت ایران گرایش پیدا کرده است. مردم ما امروز متوجه فتنه انگیزی دشمنان شده اند.

About Author