کمبود آب را با اشک کشاورزان جبران نکنید

ساقی آذربایجان/ به قلم: جلال حق شناس- خبرنگار ایلخچی

تنش های آبی و تغییرات آب وهوایی در کشور باعث شده تا زنگ خطر کمبود آب به صدا در آید اما مسئولان ذیربط تا کنون در حل مسئله تعلل نموده و بخاطر جبران سهل انگاری خود ، هر تصمیمی برای کشاورزان گرفته و پیامدهای آتی آن را در نظر نمی گیرند .
اخیرأ مشاهده می شود هیات محترم وزیران بعد از سالها ، به بهانه مقابله با چالش کمبود آب و برق ، با تصمیمات غیرکارشناسی ، وزارت نیرو را موظف کرده تا با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی ، الکتروپمپ های کشاورزی را به میزان پنج ساعت در روز از خرداد ماه تا پایان شهریور ماه قطع کنند که بایستی به این عزیزان گفت با خوابی که برای کشاورزان دیده‌اید صحت خواب ! و این خواب فقط یک تعبیر دارد آنهم نابودی کشاورزی و کشاورزان ولاغیر!
وزرای محترم با این تصمیم ، باید به میزان تحصیلات و رشته تحصیلی و تخصص حضرات شک کرد ! که آیا رشته شما مرتبط با آب ، برق و کشاورزی بوده یا نه ؟ اما قطعاً معلوم است با دستور واحدی که برای بخش کشاورزی کل کشور ، با انواع گونه های مختلف درختی همچون خرما ، پرتغال ، انار ، بادام و پسته ، زیتون ویا محصولات کشاورزی کلزا ، سیب زمینی ، پیاز ، گندم برنج و …‌ بدون در نظر گرفتن ، میزان مساحت حوزه عمل هر موتور پمپ ، بافت خاک ، تعداد مالکین آن ، زمان استاندارد آبیاری ‌و … صادر کرده اید ، تجربه کافی دررشته کشاورزی نداشته و ندارید چون با این کارتان همه کشاورزان را به دردسر انداختید .
فقط نمی دانیم وزیر محترم کشاورزی کجای این تصمیم قرار گرفته و چرا در حق کشاورزان سکوت کرده است ؟
آیا حضرات می دانند فرق سهم حق آبه ۳۰ نفر یک موتور پمپ با سهم حق آبه ۴۵۰ نفر دیگر موتور پمپ و فواصل آبیاری این محصولات چقدر است ؟ آیا می دانید درختان هم مثل انسانند و اگر به موقع آبیاری نشوند نابود می شوند ؟ آیا می دانید نوع محصولات کشاورزی هر استان یا شهرستان با دیگر استان ها متفاوت است ؟ اگر می دانید ، چرا برای کل کشور یک تصمیم واحد گرفته اید ؟ اگر نمی دانید و با اما و اگر تصمیم گرفته اید ! قبول کنید تصمیمتان اشتباه محض بوده و قرار نیست کمبود آب را با اشک کشاورزان جبران کنید .
اگر جسارت نباشد برای حل کمبود آب کشاورزی می توانستید :
اولاً موضوع را به استانداران یا فرمانداران سراسر کشور ، تفویض کنید تا با مد نظر قرار دادن نوع محصولات کشاورزی ، آب وهوا و … هر استان و هر شهرستان ، تصمیم گیری کنند تا بلکه در رسیدن به هدف خود موفق شوید .
ثانیاً با اصلاح الگوی کشت و جلوگیری از کاشت محصولات غیر ضروری و پرمصرف آب ، پرورش محصولات کشاورزی در گلخانه‌ها ، استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری بجای سنتی و … از هدر رفت آب کشاورزی که سالهاست کشاورزان با آن دست و پنجه نرم می کنندجلوگیری کنید . البته تحقق همه آنها منوط به حمایت عملی از کشاورزان با ارائه کمک‌های بلاعوض و تسهیلات کم بهره بوده و با شعار و آرزو های آرمانی نمی توان پیشبردی حاصل کرد .
و اما حرف آخر :
آقایان ورزاء ! کشاورزان سخت کوش ومظلوم به حد کافی از تورم و هزینه‌های کمرشکن سم وکودهای تقلبی و … مخصوصا از بی مهری برخی مسئولان ناکارآمد ، زخم های عمیقی برداشته اند ! با این کار نمک بر زخمشان نپاشید و مواظب باشید در سیلی که با اشک این قشر آسیب‌پذیر به راه انداخته اید غرق نشوید و اگر جرات دارید فکری به فضای سبز و … شهرها که بیشترین مصرف آب را دارند ، بکنید !!! و لطفاً قدرت خود را در نابودی کشاورزان محک نزنید و برای حفظ آبرو و حیثیت کشاورزان مظلوم ، در تصمیمتان تجدید نظر فرمائید .

About Author