کمبود معلم در مدارس چهارمحال و بختیاری مشهود است

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه کمبود معلم در کشور و این استان مشهود است، اظهار کرد: تناسبی میان بازنشستگی و ورودی‌های آموزش و پرورش وجود ندارد، در مهرماه سال‌جاری ۱۸۹۰ نیرو مورد نیاز مدارس استان است.
به گزارش ساقی آذربایجان فرحناز قائدامینی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص کمبود نیروی معلم در مدارس چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: کمبود نیرو فرهنگی در مدارس در کشور و استان مشهود است، از سوی دیگر تناسبی میان بازنشستگی و ورودی‌های آموزش و پرورش وجود ندارد، وضعیت نسبت معلم به دانش‌آموز در کشور متناسب نیست، اما در این خصوص استان وضعیت بهتری دارد.
وی افزود: برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۷۶ هزار و ۷۰۰ دانش‌آموز وارد مدارس چهارمحال و بختیاری شوند، هفت هزار و ۸۸۸ کلاس در مدارس دولتی برای تحصیل دانش‌آموزان در نظر گرفته شده و تعداد کلاس‌ها نسبت به سال گذشته، ۱۳۰ مورد اضافه‌تر خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این ارگان در حال حاضر، ۱۵ هزار و ۱۵۰ نیروی معلم دارد، یادآور شد: اگر دانشگاه فرهنگیان و نیروهای حق‌التدریس از این تعداد کسرشود، تعداد نیروها ۱۳ هزار و ۱۴۵ نفر خواهد شد. قائدامینی ادامه داد: تا مهرماه ۱۴۰۰، ۱۶۸۳ نفر بازنشسته و تقلیل ساعت می‌شوند، ۵۷۵ نفر نیز از دانشگاه فرهنگیان و استخدامی ماده ۲۸ به‌صورت پیمانی به جمع نیروهای معلم استان افزوده می‌شود.
وی اضافه کرد: در مهرماه سال‌جاری، ۱۸۹۰ نیرو مورد نیاز مدارس چهارمحال و بختیاری است که این کمبود از طریق بکارگیری ۱۲۱۳ نفر نیرو از حق‌التدریسان، ۲۶۶ نیرو از طریق طرح امین ( نیروهای تدریس‌کننده علوم قرآنی) و ۳۰۲ نفر بازنشسته جبران می‌شود.
مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در خصوص نیروهای بازنشسته، خاطرنشان کرد: نیروهایی که مدرک تحصیلی آن‌ها لیسانس بوده و بیشتر از ۳۰ سال سابقه کاری دارند، در صورت تقاضای خود و موافقت آموزش و پرورش به‌کارگیری می‌شوند، این نیروها می‌توانند در قالب اضافه‌کار و هر هفته ۱۴ ساعت در خدمت آموزش و پرورش باشند.
وی افزود: طبق قانون، هر معلمی که ۲۰ سال، سابقه داشته باشد، موظفی وی از ۲۴ ساعت کار در هفته، به ۲۰ ساعت تقلیل پیدا می‌کند. قائدامینی تاکید کرد: تمامی اقدامات در چهارمحال و بختیاری صورت گرفته است تا کمبود نیرویی در هیچ‌کدام از مناطق استان وجود نداشته باشد، حتی برای مناطق دورافتاده نیز این تدبیر اندیشیده شده است که نیروی اعزامی به آن منطقه طی دو شیفت صبح و بعد از ظهر کار کند.
مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به ثبت‌نام دانش‌آموزان، بیان کرد: تا ۱۵ شهریور باید تمامی دانش‌آموزان در مدارس ثبت‌نام شوند و اطلس دانش‌آموزی آنان تدوین شده باشد.
قائدامینی با بیان اینکه واکسیناسیون معلمان چهارمحال و بختیاری آغاز شده است، اظهار کرد: از جمع ۱۸ هزار نفر نیرو در این سازمان، تاکنون حدود ۱۰ هزار نفر واکسینه شده‌اند.
وی در خصوص بازگشایی مدارس، تصریح کرد: بازگشایی مدارس منوط به تصمیم ستاد ملی کرونا است و در حال حاضر نمی‌توان تصمیم قطعی برای این قضیه گرفت.

About Author