کمبود پرستار در دوران کرونا بیشتر نمایان شد

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران، با اشاره به کمبود شدید نیروی پرستاری در کشور، گفت: به ازای هر تخت بیمارستانی ۰.۹ پرستار وجود دارد که خیلی ناچیز است.
آرمین زارعیان، در برنامه تهران بیست، افزود: نکته مهم قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که ۱۶ سال است اجرا نشده این است که هم قدرت انتخاب به مردم می‌دهد و هم می‌تواند به بیمه‌ها کمک کند که پرداختی کمتری داشته باشند. مثلاً یک خدمتی است که هم می‌تواند پزشک ارائه کند و هم پرستار، اینجا ممکن است پزشک به علت اینکه دکترای حرفه‌ای دارد بیمه بابت این خدمت هزینه بیشتری را پرداخت کند اما اگر یک پرستار با مدرک کارشناسی این کار را انجام دهد هزینه کم‌تری برای بیمه خواهد داشت.
وی با اشاره به کمبود شدید پرستار در ایران به موضوع استخدام پرستاران پرداخت و افزود: ما یک استانداردی را باید در کشور رعایت کنیم، حداقل استاندارد دنیا، یعنی بدترین حالت آن که شاید مربوط به کشورهای حوزه خلیج فارس باشد ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت است، در کشور ما ۰.۹ به ازای هر تخت است که خیلی عدد ناچیزی است. ما از قبل از بحران کرونا این موضوع را تذکر داده بودیم و در دوران کرونا این مشکل خودش را بیشتر از قبل نشان داد.
زارعیان تصریح کرد: در رابطه با استخدامی‌های وزارت بهداشت حدود ۲ هزار و ۲۰۰ نفر، به صورت قراردادی در شهریور ۹۹ استخدام شدند که ۴۰ درصد آن پرستار بودند و در بهمن ۹۹ وزارت بهداشت مجوز ۳۹ هزار نفر استخدامی را دریافت کرد که ۴۵ درصد آن گروه پرستاری بود، اما به رغم این داستان‌ها حدود ۸ ماه از این آزمون می‌گذرد اما این پرستاران هنوز به کارگیری نشده اند.

About Author