گاز طبیعی موجب افزایش اشتغال در روستاهای کردستان شده است

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان احمد فعله‌گری توسعه رفاه اجتماعی در روستاها را بسیار مهم توصیف و اظهار کرد: روستاها به عنوان مراکز اصلی تولید قلب تپنده توسعه اقتصادی هر کشوری محسوب می‌شوند که تلاش‌های گسترده سال‌های اخیر برای احیای کارکردهای اقتصادی و اجتماعی این مناطق را در مدار توسعه قرار داده است.
به گزارش ساقی آذربایجان فعله‌گری در مورد توجه و اهمیت به توسعه روستاها عنوان کرد: گرچه خشکسالی‌های پیاپی و جذابیت‌های شهری باعث مهاجرت روستاییان به شهرها در سال‌های گذشته شد، اما توسعه زیرساخت‌های زندگی از جمله آب، برق، گاز، پرداخت تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایر، تقویت امکانات رفاهی نظیر طرح‌های هادی و نوسازی خانه‌های روستایی از تدبیرهای کارساز دولت‌ها برای تحقق توسعه پایدار در روستاها است.
وی افزود: روستائیان با تولید محصولات کشاورزی، صنایع دستی از سویی و وجود طبیعت بکر ظرفیت‌های فراوانی در حوزه‌های کشاورزی، گردشگری و احیای فرهنگ گذشتگان و تحقق اقتصاد دارند.
فعله‌گری با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر اقدامات بسیار خوبی در حوزه روستایی صورت گرفته است، گفت: اجرای طرح‌های عمرانی و اقتصادی در روستاها فرصتی برای بازگشت اهالی به مناطق روستایی است و عامل مهم در این اقدام اجرای طرح‌های بزرگ رفاهی به خصوص تامین منبع انرژی دائمی با گاز طبیعی است.
وی ادامه داد: کار گازرسانی و خدمات‌دهی به مناطق محروم و کوهستانی، صعب العبور و دور از امکانات رفاهی هرچند هزینه‌های هنگفت را به دنبال دارد ولی با تمام این اوصاف کارکنان تلاش‌گر شرکت گاز استان کردستان و پیمانکاران مشغول در این مجموعه علی‌رغم همه سختی‌های کار توانستند در زمینه گازرسانی به روستاها در سطح کشور خوش بدرخشند.
فعله‌گری تعداد روستاهای استان کردستان را که قابلیت گازرسانی دارند را یک هزار و ۵۶۰ مورد ذکر کرد و گفت: در حال حاضر یک هزار و ۴۲۴ روستا به شبکه سراسری گازطبیعی متصل شده و در ۸۴ روستای دیگر عملیات گازرسانی ادامه داشته، تعداد روستاهای در دست مناقصه را ۱۴ مورد و دارای مجوز عقد قرارداد را ۱۱ مورد عنوان کرد.
مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان در پایان اظهاراتش خاطرنشان کرد: از یک هزار و ۵۶۰ روستای قابلیت گازرسانی تعداد هزار و ۵۳۳ مورد گازدار شده یا عملیات گازرسانی در آن‌ها فعال است و برای روستاهای باقیمانده برنامه‌ریزی مدون و منظمی صورت گرفته که در شش ماهه دوم سال جاری تمام اقدامات برای دریافت مجوز، طراحی، مراحل آگهی مناقصه، انتخاب پیمانکار و آغاز عملیات اجرایی انجام می‌گیرد.

About Author