گرفتاری آبی در تبریز! در سایه ضعف مدیریت استان

اختصاصی روزنامه ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی

چند هفته ای است که کلانشهر تبریز درگیر بحران آب شرب است و قطعی های مکرر و طولانی آب ، صدای شهروندان را درآورده است.
گزارش های میدانی و ارسالی از طرف مخاطبان ساقی آذربایجان در روزهای اخیر حکایت از قطعی بعضا چندین ساعته و چندین روزه آب در برخی از محلات تبریز از جمله شهرک باغمیشه است. تجمع اعتراضی اهالی ناچار شهرِآب برده و مسئولِ خواب برده اش را بیدار کرد و در نهایت گرفتاری آب ابتدا به خطبه های نماز جمعه شهر کشید و پس از آن استاندار را به محل حادثه کشاند و علی رغم تاکیدات وی برای حل فوری این قضیه در برخی مناطق مشکل همچنان پابرجاست. واکنش های سیستمی به این موضوع در این دو فقره خلاصه نشد و شورای شهر هم نهایتا تکانی خورد و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب را برای ارائه توضحیات احضار کرد. در این جلسه محمد خانی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با بیان اینکه شرمنده مردم نیست، غیر قابل پیش بینی بودن مشکل سد نهند را از دلایل مهم وضعیت آبی شهر عنوان کرد و خبر از تامین بخشی از آب شرب مصرفی از طریق چاه های هروی و سعید آباد خبر داد! از دیگر نکات جالب مطالب ایراد شده توسط آقای مدیر عامل این بود که استان آذربایجان شرقی در کشور از لحاظ آبی دومین استان کشور است که وضعیت خوبی دارد!
حال با طرح این مسائل پرسش هایی چند در نزد افکار عمومی مطرح شده که پرداختن به آن و یافتن پاسخی درخور خالی از لطف نخواهد بود. مطلب اول اینکه اگر ما چنین جایگاه آبی در کشور داریم چرا پس این شرکت دولتی در این مدت با قطعی های مکرر و طولانی و بدون اطلاع قبلی روی اعصاب افکار عمومی رژه میرود؟ مطلب بعدی هم اینکه اگر چنین چاه هایی وجود داشته که آب آن نیز استاندارد است، چرا تاکنون استفاده نمی شده است؟

* حرف هایی که راجع به سلامتی آب می زنند باد هواست/ حرف های دشمنان است

وی در همین ارتباط و میزان سلامت و استاندارد بودن آب این چاه ها به خبرنگار ساقی آذربایجان گفت: تا این لحظه که با شما صحبت می کنم آب این چاه ها وارد چرخه آبرسانی نشده و برای این کار اجازه اختلاط صادر شده است و با این طرح هیچ مشکلی از بابت سلامتی آب مصرفی وجود نخواهد داشت.
محمدخانی که گویا این روزها اعصاب درست و حسابی هم ندارد و با نوعی عصبانیت فروخورده سخن می گفت افزود: هر چاهی را که شما حساب کنید وبخواهید به تنهایی از آن استفاده کنید، یکی از آیتم های تشکیل دهنده آب درآن بیشتر از حد استاندارد است، یعنی آب یک چاه کلیسم بالایی دارد، یکی منیزیم بالایی دارد و آن دیگری میزان سختی اش بالاست ولی با طرح اختلاط این مشکل حل می شود و هیچ آب چاهی را نمی توان بدون اختلاط مصرف کرد! بعضی چاه ها هم داریم که آبشان هیچ مشکلی ندارد و عین آب معدنی است، مثل قزلجه میدان و سعید آباد! این حرف هایی هم که راجع به سلامتی آب می زنند باد هواست و در شرایط اینچنینی هر کسی یک حرفی می زند که هیچ کدام صحت ندارد و همه اش حرف دشمنان است! ما هر اقدامی را از طریق شبکه بهداشت استان انجام می دهیم و بر سر چاه ها ناظر کیفی وجود دارد و ضمنا ملاک کیفیت آب راه یافته به منازل مردم است نه آبی که از چاه بیرون می آید و هر شهروندی که ذره ای تردید نسبت به سلامتی آب مصرفی خود دارد ازآن نمونه برداری و به آزمایشگاه بدهد تا متوجه شود که آب مصرفی در منازل بهترین کیفیت را دارد.
وی ادامه داد: ما در این استان با کیفیت ترین و مجهزیترین سیستم آزمایشگاهی شمالغرب را داریم که حتی آب مصرفی کردستان، اردبیل، زنجان هم در اینجا آزمایش می شود و آب مصرفی تبریز هم در همین آزمایش سلامت سنجی می شود و تاکنون از بهداشت ایرادی نسبت به کیفیت آب مصرفی گزارش نشده است.

*منتظر اعلام نظر وزارت بهداشت هستیم!

فاتح فرماندار شهرستان تبریز هم در همین ارتباط به خبرنگار ساقی آذربایجان گفت: بنده هم اخبار غیر رسمی در این چند روز در رابطه با کیفیت آب چاه های ذکر شده شنیدم و لذا دانشگاه علوم پزشکی را به صورت غیر محسوس مامور رسیدگی و اعلام نظر در رابطه با کیفیت آب این چاه ها کرده ایم.
وی ادامه داد: بالاخره ما که متخصص این امر نیستیم و باید ابتدا نتیجه آزمایشات بیرون بیاید تا بتوانیم در این رابطه دقیقا اظهار نظر کنیم. البته باید بگویم که به صورت شفاهی و تلفنی سلامت این آب تایید شده ولی منتظر نظر کتبی و رسمی این دانشگاه هستیم. بی تردید یکی از دغدغه های اصلی ما تامین آب سالم برای شهروندان عزیزمان است و تا زمانی که نتیجه سلامت سنجی این آب بیرون نیاید و تاییدیه ای در این رابطه نداشته باشیم مورد مصرف عموم قرار نخواهد گرفت و شهروندان از این بابت اطمینان کامل داشته باشند.

*به نظر می رسد دو شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه ای آن طور که باید و شاید در هماهنگی کامل برای تامین آب شرب تبریز نیستند و اخبار غیر رسمی بعضا حاکی از وجود برخی موارد بین دو مجموعه است و امیدواریم با نظارت مسئولان و پیگیری رسانه های محلی مشکل تامین آب شرب تبریز که گویا بیشتر مدیریتی است تا نبود آب، هر چه زودتر بر طرف شود و در روزهای آتی شاهد قطعی های نامنظم و بدون اطلاع قبلی و طولانی نباشیم.

About Author