گزارش ساقی آذربایجان ازتخلف برخی رانندگان اسنپ/ تبعات دور زدن قانون

اختصاصی ساقی آذربایجان/ گزارش از وحید خدادادی

وجود سامانه‌های حمل‌ونقل اینترنتی از نمادهای برجسته اقتصاد دیجیتال در زندگی مدرن هستند و به خوبی نشان می‌دهند چگونه فناوری اطلاعات می‌تواند در خدمت شهروندان قرار گیرد و رفاه آنها را بالا ببرد. این سامانه‌ها توانسته اند معضل مسافرکشی و کمبود تاکسی در شهرهای بزرگ را حل کنند. آنها در عین حال که این خدمات را عرضه می‌کنند، امنیت مسافران را تضمین کرده و اشتغال فراوانی را به‌وجود آورده‌اند. چنین تکنولوژی در ایران و برای اولین بار با واژه ای بنام اسنپ وجود عینی پیدا کرد و متعاقب آن شرکت های دیگری نظیر تپسی هم در همین رابطه وارد عرصه تاکسی های اینترنتی شدند تا کم کم آژانس های محلی تاکسی سرویس بازارشان کساد شده و از رونق گذشته خبری نباشد.
هر تکنولوژی بی شک مزیت ها و معایبی به همراه دارد که نمی توان بدلیل آن معایب کل قضیه را زیر سوال برد. بخش عمده ای از حمل و نقل درون شهری و بعضا حتی برون شهری توسط همین امکان اخیر صورت می گیرد و همین امر توانسته تا از بار ترافیکی تردد با وسائل نقلیه عمومی و حتی شخصی بکاهد. اما در این بین اخیرا اتفاقی عجیب و خواسته ای عجیب تر را از طرف رانندگان اسنپ شاهدیم که اسباب نارضایتی و اعتراض شهروندان را فراهم آورده و موارد متعدد از این اتفاق ناخوشایند توسط شهروندان عزیز از طریق فضای مجازی و … به ما مخابره شده است.
داستان از این قرار است که برخی از رانندگان اسنپ در خواسته ای که اخیرا باب شده از مسافرین میخواهند تا هزینه سفر را نه از طریق واریز وجه داخل اپلیکیشن که به صورت مستقیم به کارت بانکی خود آن ها واریز نمایند! بهانه و دلیل رانندگان محترم هم از این خواسته تاخیر در واریز حق سفر آنان توسط اسنپ عنوان می شود که قابل رسیدگی می باشد. خواسته نابجای دیگری که اسباب دلخوری و نارضایتی مسافرین را فراهم آورده است، درخواست لغو سفر از سوی مسافرین بعد از سوار شدن می باشد تا آن سفر در سیستم اسنپ ثبت نشود و چند هزار تومانی بیشتر گیر راننده بیاید و حق کمیسیون ندهد!
در همین ارتباط و اطلاع از چند وچون بیشتر قضیه با دفتر مرکزی اسنپ در تهران و کارشناس مربوطه تماس گرفتیم تا از وی در این رابطه جویا شویم.
این کارشناس بخش رانندگان اسنپ به خبرنگار روزنامه ساقی آذربایجان گفت: ما بارها از طرق مختلف تمام قوانین جاری را به رانندگان مان تذکر می دهیم و همگی در جریان ریز قوانین قرار دارند. در رابطه با مورد اول حتی اگر مسافری هم خود از راننده شماره کارت بخواهد، راننده حق دادن شماره کارت خود را ندارد و در رابطه با مورد دوم یعنی پیشنهاد لغو سفر هم باید بگویم که این کار تخلف است و مسافرین نباید چنین کاری را انجام دهند و ما روزانه این مورد را به رانندگانمان توضیح می دهیم.
بی تردید لغو سفر توسط مسافر می تواند در صورت بروز حادثه، مشکلاتی را برای سرنشین و راننده به جهت حمایت های بیمه ای به وجود آورد. یک کارشناس بیمه در گفتگو با خبرنگار ساقی آذربایجان و در ارتباط با مورد فوق گفت: چنانچه مسافری حین استفاده از سرویس اسنپ دچار حادثه شود و خدای ناکرده جراحت یا فوتی در کار باشد، بیمه مکلف به ادای تمام حق و حقوق سرنشین می باشد.
این کارشناس بیمه افزود: باید بگویم که بیمه مکلف به ادای تمام خسارت به سرنشین و در صورت فوتی به بازماندگان است ولی چنانچه در ادامه بررسی پرونده مشخص شود که سرنشین فوق مسافر اسنپ بوده و وی سفر را لغو کرده است لاجرم بیمه از راننده یا همان بیمه گذار تمام یا بخشی از خسارت پرداختی را اخذ می نماید که در صنعت بیمه به این کار ریکاوری می گویند.
وی تصریح کرد: این مورد برای تعداد سرنشینان نیز صادق است و تعداد سرنشین خودرو باید منطبق بر عددی باشد که در کارت ماشین ذکر شده و چنانچه راننده ای بیش از این تعداد مسافر سوار نماید و خدای ناکرده تصادفی رخ دهد، بیمه حق و حقوق تمام سرنشینان را پرداخت و هزینه نفرات اضافی را از بیمه گذار(راننده) اخذ می کند.
همانطورکه از گفته های کارشناسان اسنپ و بیمه بر می آید اولا چنین خواسته ای خلاف مقررات است و نبایستی مسافرین به آن تمکین نمایند و از طرفی خود راننده هم باید متوجه باشد که رقم کمیسیون شرکت به اندازه ای نیست که چنین ریسک بزرگی نماید و در صورت بروز حادثه خود و اطرافیانش را به مخمصه انداخته و چنین فاجعه ای به بار آورد. درس اخلاقی این داستان هم مقید شدن به حق و حقوق خودمان است و تا زمانی که تک تک ما به حق و حقوقمان ملتزم و مقید نباشیم نبایستی انتظاری از دیگران و در نهایت مسئولان داشته باشیم. /

About Author