اختصاصی روزنامه ساقی آذربایجان/ گزارش از: وحید خدادادی/ مجلس

در اواخر سال گذشته بود که چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تذکراتی در صحن مجلس شورای اسلامی از تعویق در نهایی شدن طرح شفافیت قوای سه گانه انتقاد کرده و خواستار تسریع در اجرای شفافیت آرای نمایندگان مجلس شدند. سامانه مدیریت شفافیت آرای نمایندگان از ۲۱ اسفند سال گذشته آغاز به فعالیت کرده و آرای نمایندگان درباره طرح‌ها و لوایحی که بعد از این تاریخ در صحن علنی بررسی شده از جمله «طرح حمایت از گزارشگران فساد» و «طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» را منتشر کرده است. از میان ۲۹۰ نماینده مجلس تاکنون ۲۲۰ نماینده در این سامانه ثبت نام کرده اند که این عدد از میان ۱۹ کرسی استان آذربایجانشرقی ۱۲ نماینده می باشد و برای شهر تبریز ۴ نماینده! با این تفسیر از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو آقایان مسعود پزشکیان و علیرضا منادی تاکنون عضو سامانه شفافیت آرا نشده اند و در استان آذربایجان شرقی به ترتیب معصومه پاشایی از حوزه انتخابیه مرند و جلفا، سید مرتضی حسینی از حوزه انتخابیه میانه، الله وردی دهقانی از حوزه انتخابیه ورزقان و سید علی موسوی از حوزه انتخابیه ملکان و در نهایت غلامرضا نوری قزلجه از حوزه انتخابیه بستان آباد از غائبین طرح شفافیت هستند و تاکنون صلاح ندیده اند تا آراء آن ها در مجلس مشخص گردد و در این مورد نمایندگان فوق الذکرتوضیحات کافی در خصوص چرایی موضوع در اختیار افکار عمومی قرار نداده اند تا مردم و بویژه موکلین آنها در جریان مسئله قرار گیرند و از دلایل این عدم عضویت در سامانه شفافیت مطلع باشند شاید دلایل این عزیزان قانع کننده و روشنگر باشد.

*گزارش حضور و عدم حضور نمایندگان در مجلس: طبق آمار موجود، در مجموع ۲۶۸,۸۰۹ مورد حضور و ۸۴,۵۶۵ مورد عدم حضور برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در سامانه شفافیت نمایندگان ثبت شده است.

* آراء نمایندگان به تفکیک رای: آراء نمایندگان مجلس:

سه وضعیت موافق، مخالف، ممتنع و عدم مشارکت دارد. طبق آمار اعلام شده تا به امروز ۱۷۸,۳۱۱ رای موافق، ۴۴,۲۵۹ رای مخالف، ۸,۰۸۷ رای ممتنع و ۳۸,۱۵۲ مورد عدم مشارکت برای موضوعات به رای گذاشته شده در مجلس شورای اسلامی، از طرف نمایندگان صادر شده است.

* تعداد نمایندگان مشارکت کرده در طرح شفافیت:

طبق آمار موجود در مجموع ۲۲۰ نفر از ۲۹۰ نفر نماینده مجلس شورای اسلامی، حاضر به شفاف سازی عملکرد خود (اعم از حضور و غیاب و نیز آراء صادر شده توسط ایشان) در سامانه شفافیت شده اند.

* مصوبات به تفکیک تصویب یا عدم تصویب:

طبق داده های موجود، ۱,۳۵۲ مورد از موضوعات به رای گذاشته شده در مجلس شورای اسلامی، تصویب شده و ۱,۲۳۸ مورد نیز تصویب نشده اند. شرط لازم برای تصویب یک طرح یا لایحه، کسب بیش از ۵۰ درصد آراء موافق نمایندگان حاضر در جلسه می باشد. در حال حاضر، موضوعات تصویب شده، به طور میانگین ۷۴ درصد آرای موافق را کسب کرده اند.

*نتیجه گیری: این گزارش به وضوح نشانگر عملکرد کلی نمایندگان است و چرایی پرداخت ما به موضوعاتی از این قبیل در پیش بودن انتخابات مجلس و اهمیت مجلس در تعیین سرنوشت کشور در حوزه های مختلف است. از طرفی ما در ادامه به بررسی ریز حضور و غیاب و عملکرد نمایندگان استان در مجلس خواهیم پرداخت تا کمک حال افکار عمومی در انتخاب نماینده مورد نظر خود در انتخابات پیش رو باشد. به هر روی باید مشخص شود بزرگواران غایب چرا تاکنون اقدام به ثبت نام در سامانه شفافیت نکرده اند و چرا باید موکلینشان از عملکرد آن ها در مجلس آگاهی کافی نداشته باشند. این پرسش و موارد دیگری از این قبیل در روزهای آتی بررسی و نتایج آن از طریق روزنامه ساقی آذربایجان به اطلاع عموم شهروندان در تبریز و استان خواهد رسید.

 

 

About Author