یش از ۸۰ درصد پرونده های کمیسیون ماده ۱۰۰ مربوط به تخلف کسری پارکینگ است

روزنامه ساقی آذربایجان – وحید خدادادی : سومین شهر بزرگ کشور پس از تهران و مشهد و بزرگ‌ترین شهر منطقه شمال‌غرب ایران و قطب اداری، ارتباطی، بازرگانی، سیاسی، صنعتی، فرهنگی که طبق آخرین سرشماری صورت گرفته و با احتساب جمعیت ساکن در حومه شهر در حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ساکن آن هستند در بحث ترافیک، دقیقا مسیری را که تهران در طول همه این سال ها طی کرده است می پیماید بخصوص از نیمه سال ۱۴۰۱ تقریبا در خیابان های این شهر جای سوزن انداختن نیست.

در رابطه با دیگر چرایی های معضل ترافیک تبریز و راه های برون رفت از آن گفتگوهایی با متخصصین امر و مسئولان ذیربط انجام دادیم که بخش عمده ای از آن ها در تایید تحلیل های فوق است و در ادامه به آن می پردازیم.

یش از ۸۰ درصد پرونده های کمیسیون ماده ۱۰۰ مربوط به تخلف کسری پارکینگ است

رییس مرکز پژوهش‌های شورای شهر تبریز از مهم ترین دلایل ترافیک تبریز را ساخت و سازهای غیر مجاز و عدم تناسب آن با نیازهای ترافیکی دانست.
این عضو شورای شهر تبریز در گفتگو با خبرنگار روزنامه ساقی آذربایجان گفت: ترافیک شهر تبریز، پدیده جدیدی نیست و عوامل مختلفی در طول این سال ها دست به دست هم داده تا ترافیک شهر به مرز انفجار برسد. بخشی از چرایی این موضوع در عوامل برون شهرداری از جمله تولید بی رویه خودرو است و توازنی بین ورود خودروهای جدید و خروج خودروهای فرسوده وجود ندارد.
اما از عوامل اصلی دخیل در این امر که در سخنرانی میان دستور این هفته شورای شهر هم به آن اشاره کردم و متاسفانه باز هیچ رسانه ای آن را پوشش نداد، موضوع ساخت و ساز غیرمجاز و تناسب آن با نیازهای ترافیکی است. به این معنا که بالای ۸۰ درصد پرونده هایی که به عنوان گزارش تخلف به ماده ۱۰۰ شهرداری ارجاع می شود، تخلف کسری پارکینگ دارند. برای فهم موضوع خواهش می کنم به عدد دقت کافی نمایید. در سال ۱۴۰۱ نزدیک ۲۶ هزار پرونده در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت که بالای ۸۰ درصد این پرونده ها مربوط به کسری پارکینگ بود! یعنی در طول این چند سال شهرداری ۵۰ هزار باب کسری پارکینگ به کمیسیون ماده ۱۰۰ گزارش کرده است! روی همین اصل ترافیک از معابر به محلات انتقال یافته وپدیده جدیدی که امروز در تبریز شاهدیم، ترافیک محلات است. موضوع دخیل دیگر که به سیاست های گذاری های شهری مربوط می شود موضوع جانمایی پروژه های شهری است. در اغلب معابر اصلی شهر که ترافیک سنگین دارند دیده می شود که مجوز مجتمع های تجاری داده شده است! که در این رابطه باید در مرحله اول و در بحث تغییر کاربری ها کمیسیون های ماده ۵ باید پاسخگو باشند و متعاقب آن شهرداری. امروز منطقه نصف راه را شما ببینید که با انباشت مجتمع های تجاری روبروست و این در حالی است که معابر همان معابر بیست، سی سال قبل است و هیچ توسعه ای در شبکه معابر رخ نداده است.
روح الله رشیدی با اشاره به وضعیت بغرنج شرکت اتوبوسرانی تبریز گفت: حال شما به این موارد ضعف حمل و نقل عمومی درون شهری را هم اگر اضافه کنید، وضعیت فعلی ترافیکی شهر قابل پیش بینی خواهد بود. ظرفیت خودروهای فعال ناوگان اتوبوسرانی تبریز در حال حاضر حدود ۳۵۰ دستگاه است و آیا با این تعداد می توان سیستم حمل و نقل شهری در قواره تبریز را پوشش داد؟ و همین امر لاجرم مردم را به استفاده از خودروهای شخصی ترغیب می نماید.

About Author