۱۶۳ هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد در آتش سوخت

به گزارش ساقی آذربایجان،فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال ۱۶۳ هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی این استان طعمه حریق شد.

سرهنگ محمد داور صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در نیمه نخست امسال ۹ فقره آتش سوزی در مناطق تحت پوشش اداره منابع طبیعی رخ داد که در مجموع به ۱۶۳ هکتار از جنگل‌ها و مراتع خسارت وارد کرد.

وی با اشاره به اینکه وسعت آتش‌سوزی‌ عرصه‌های جنگلی و مرتعی زیرپوشش این اداره کل در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۰ درصد کاهش دارد، عنوان کرد: سال گذشته ۳۴ فقره آتش سوزی در جنگل‌ها و‌مراتع استان رخ داد که به یک‌هزارو ۵۵۰ هکتار خسارت وارد شد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: این میزان جنگل و مراتع در مناطق کوه لار، کاکان، منطقه آب گاون روستای صنوگان و ارتفاعات کوه ” سِمِر” طعمه حریق شدند.

داور با تاکید بر اینکه عامل انسانی دلیل بیش از ۹۰ درصد  آتش‌سوزی جنگل‌ها و‌ مراتع استان است، یادآور شد: حضور به موقع عوامل و نیروهای منابع طبیعی با توجه به نقش همیاران طبیعت در اطلاع رسانی سریع هرگونه حریق و استفاده از تجهیزات مدرن نظیر بالگرد و دمنده دلیل کاهش وسعت آتش سوزی است.

وی با اشاره به اینکه بروز آتش سوزی در مراتع، خسارات چشمگیری در عرصه های طبیعی به همراه دارد، ادامه داد: ضروری است مردم هرگونه وقوع آتش سوزی و تجاوز به عرصه‌های طبیعی و مراتع استان را از طریق شماره ۱۵۰۴ و سامانه ۱۳۹ به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌های این استان اطلاع رسانی کنند.

داور خاطرنشان کرد: سرانه جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد ۱٫۲۵ هکتار است که بیشترین سرانه این سرمایه خدادادی را در کشور داراست و بالا بودن سرانه جنگل.ها در استان مسئولیت شهروندان برای صیانت را سنگین کرده است.

وی کرد: بیش از ۸۷۶ هزار هکتار جنگل در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۸۰ درصد آنها را جنگل‌های بلوط تشکیل می.دهد.

About Author