۳۰ حلقه چاه در تبریز مسدود شد

مدیر امور منابع آب شهرستان تبریز از مسدود و پر شدن تعداد ۳۰ حلقه چاه در این شهرستان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

حمید ادیب روز سه شنبه در جمع خبرنگاران، افزود: در همین مدت تعداد ۲۱ حلقه چاه غیرمجاز جدید در حال بهره‌برداری شناسایی و از حفر یازده حلقه چاه غیرمجاز جدید جلوگیری و همچنین ۸ دستگاه حفاری غیرمجاز تراکتوری و برقی و ۳ مورد ادوات حفاری دستی نیز توقیف شده است.

وی با بیان اینکه این چاه‌ها با هدف اجرای طرح احیا و تعادل بخشی و حفاظت از منابع آب‌های زیرزمینی مسدود شدند، اظهار کرد: با همکاری گروه گشت و بازرسی در جهت صیانت از منابع آبی، بیش از ۵۰ دستگاه کنتور حجمی مکانیکی و هوشمند آب و برق بر روی چاه‌های آب در سال‌ جاری نصب شده است.

ادیب ادامه داد: بر اساس قوانین موجود با هر گونه تخلف در زمینه آب‌های سطحی و زیرزمینی با اهتمام جدی برخورد قانونی می‌ شود و باید توجه داشت این موضوع در آذربایجان شرقی و تبریز از اهمیت بسزایی برخوردار است، به طوری که طی ماه‌های اخیر شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در راستای صیانت از منابع آب‌های زیرزمینی چند دشت در استان را ممنوعه اعلام کرده است.

وی ادامه داد: با احتساب کنتورهای نصب شده در سال‌های قبلی در حال حاضر تعداد یکهزار و ۲۸ حلقه از چاه‌های فعال شهرستان تبریز مجهز به کنتور مورد تائید است.

وی با بیان اینکه حفظ و نگهداشت منابع آب زیرزمینی می‌تواند از خطراتی نظیر فرونشست زمین جلوگیری کند، اضافه کرد: شاید برای همین است که تدابیر جدیدی برای جلوگیری از برداشت آب‌های زیرزمینی نظیر بازچرخانی و استفاده صنایع از پساب اندیشیده و در برنامه هفتم توسعه بر آن تاکید شده است.

ادیب یادآور شد: در کنار اقدامات سلبی، فرهنگ‌سازی برای عدم حفر چاه های غیرمجاز و اضافه برداشت از چاه های مجاز و کاهش آثار و تبعات آن در قالب پروژه آموزش، فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی طرح احیا و تعادل بخشی دنبال می‌ شود.

About Author