افزایش تخلف پزشکان درآذربایجان شرقی و نارضایتی مردم

افزایش ۱۷۰ درصدی تعداد تخلفات پزشکان از ابتدای امسال تاکنون

گلایه های مردم آذربایجان شرقی از دریافتی‌ها و نحوه خدمات تعدادی از پزشکان در رشته های مختلف طی ماه های اخیر رو به افزایش بوده و این موضوع لزوم رسیدگی و پیگیری نهادهای مسئول به خصوص سازمان نظام پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی را اجتناب ناپذیر می‌کند.
به گزارش ایرنا، هرچند تلاش ها و خدمات بی وقفه جامعه پزشکی برای خیل عظیم مراجعه کنندگان قابل احترام ویژه بوده و غیرقابل چشم پوشی است و حمایت از پزشکان صادق، مجرب، خادم و متعهد وظیفه همگانی به خصوص نهادها و دستگاه های مسئول است، اما نباید از نظر دور داشت که تعداد کمی از این صنف با رفتارهای نامناسب و غیرحرفه ای، نه تنها شان و منزلت پزشکان را رعایت نمی کنند، بلکه به نظام سلامت کشور زیان های جبران ناپذیر وارد می کنند.
اینکه پزشکی از حق قانونی ویزیت خود بیشتر مطالبه کرده و بدتر از آن برای اعمال حراجی فوری و غیراورژانسی هزینه های هنگفت از بیماران طلب می کند، همواره در گوشه و کنار مراکز درمانی، بیمارستان ها و مطب های پزشکان دیده و شنیده می شود و به نوعی عرف غیرمجاز تبدیل شده است که البته نارضایتی عموم را به دنبال دارد.
اما تعدادی از شهروندان تبریزی طی ماه های اخیر و به دنبال افزایش قیمت ها و شرایط خاص اقتصادی کشور، اخذ سکه، دلار، ارزهای دیجیتال و حتی اقلام و کالاهای غیرمجاز و غیرشرعی از تعدادی محدود پزشک را تایید و از ادامه این روند نامیمون در نظام سلامت ابراز گلایه و شکایت می کنند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریزدر نشست خبری با اصحاب رسانه با تایید تخلفات تعدادی از پزشکان آذربایجان شرقی در ارایه خدمات به بیماران، از اینکه آمار تخلفات از ابتدای امسال تاکنون روند افزایشی به خود گرفته است، ابراز تاسف کرد.
دکتر جواد احمدیان به افزایش ۱۷۰ درصدی تعداد تخلفات پزشکان از ابتدای امسال تاکنون بر اساس ارزیابی و انجام پایش های نظارتی اشاره کرد و افزود: در این مدت ۲ هزار و ۵۴۶ مورد بازدید از مطب های پزشکی، درمانگاه ها و مراکز درمانی و بیمارستانی آذربایجان شرقی به انجام رسیده است که از این تعداد ۵۰۸ فقره پرونده تخلفاتی تشکیل و به مراجع مربوطه ارجاع داده شده است.
وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون پرونده تعداد ۶۶ پزشک پس از احراز تخلفات به تعزیرات حکومتی و سایر مراجع معرفی شده است، ادامه داد: اغلب این پرونده ها منجر به محکومیت پزشک متخلف شده و تنها موارد جزئی منجر به تبرئه شده است.
احمدیان تعداد پزشکان متخلف محکوم شده آذربایجان شرقی در نهادهای مسئول را ۲۸ نفر اعلام کرد که این آمار در مقایسه با آمارهای ۹ ماهه سالجاری افزایش ۱۳۵ درصدی را نشان می دهد.
به گفته وی طی سالجاری ۱۳۶ مورد از تخلفات پزشکان استان به سازمان نظام پزشکی ارسال شده است در حالی که این آمار در سال گذشته تنها ۲۴ مورد بود.
احمدیان اخذ حق ویزیت اضافه بر تعرفه های اعلامی، دریافت زیرمیزی، مطالبه سکه، ارز و ارزهای دیجیتال را از جمله موارد تخلفاتی پزشکان آذربایجان شرقی اعلام کرد.
وی با تاکید بر اینکه سقف دریافتی و تعرفه های مربوط به خدمات پزشکی به طور کامل و شفاف از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مدون و ابلاغ شده است، گفت: هر گونه قصور، تخطی و سرپیچی از قوانین موضوعه در صنف پزشکان تخلف محسوب شده و در مراجع مربوطه توسط شاکیان قابلیت بررسی و رسیدگی دارد.
این مقام مسئول ادامه داد: بر همین اساس و طبق قوانین جدید در حوزه اخذ ویزیت و هزینه های پزشکی خارج از تعرفه های اعلامی، جرایم سنگینی از سوی دولت انقلابی و مردمی سیزدهم و نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش عالی در نظر گرفته شده و برخلاف سال های قبل هزینه های تخلفات بسیار بالاتر رفته است.
احمدیان یادآور شد: بر همین اساس تخلفات پزشکان برای بار اول ۱۰ برابر، بار دوم ۲۵ برابر و برای نوبت سوم ۵۰ برابر کل هزینه های اضافی و غیرقانونی اخذ شده از بیماران منظور شده است که ملزم به استرداد و پرداخت آن خواهند شد.
وی افزایش جرایم را عاملی برای کاهش تخلفات جامعه پزشکی اعلام و در عین حال اضافه کرد: باید توجه داشت که بهترین و بزرگ ترین عامل در جهت کاهش تخلفات، تعهد به موازین اخلاقی و حرفه ای است که این امر نیاز به فرهنگ سازی توسط رسانه ها دارد تا پزشک خود را مقید به رعایت قوانین و حق و حقوق تعریف شده بداند.

شکایات مردمی از پزشکان متخلف به دقت رسیدگی می شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه به رغم افزایش تعرفه های پزشکی طی سالجاری، هزینه های این حوزه در مقایسه با سایر کشورها به خصوص کشورهای همسایه ناچیز است، افزود: این موضوع برای تعدادی از پزشکان بحث برانگیر بوده و اعلام می کنند این هزینه ها برای ما قابل قبول نیست، چراکه با افزایش قیمت ها و شرایط اقتصادی کشور، در آینده شاهد سرازیر شدن اتباع خارجی به ایران و به خصوص آذربایجان شرقی خواهیم بود.
احمدیان کاهش ارزش پول ملی را از دلایل اعتراض پزشکان به خدمات خود برشمرد و ادامه داد: بر همین اساس نظر دانشگاه علوم پزشکی نیز تعرفه گذاری واقعی است و باید یارانه های این بخش نه از جیب پزشکان که از سوی شرکت های بیمه ای پرداخت شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکیدکرد: هیچ پزشکی برای انجام امور درمانی نمی تواند وجه اضافی و خارج از تعرفه دریافت کند و ما به عنوان مدعی العموم هر گونه دریافتی پزشکان را توسط تیم های نظارتی به صورت محسوس و نامحسوس رصد می کنیم و در این رابطه با هیچ فردی تعارف نداریم.
احمدیان یکی از مشکلات رسیدگی به تخلفات پزشکان را مربوط به بی انگیزگی شاکیان عنوان کرد و گفت: متاسفانه تعداد زیادی از مردم حتی حاضر نیستند مشخصات خود را به دانشگاه علوم پزشکی اعلام کنند که این امر منجر به بروز مشکل در تداوم رسیدگی ها و بررسی ها می شود.
وی شماره تلفن ۱۹۰ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که به صورت متمرکز شکایات مردمی را جمع آوری می کند و همچنین معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز را مسیرهای شکایت و پیگیری گلایه های مردمی از جامعه پزشکان اعلام کرد.
احمدیان خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی تبریز به تمام موارد اعلامی و شکایات مردمی به صورت دقیق و فشرده رسیدگی کرده و نتیجه به شاکی اعلام می شود .

About Author