امکان استیضاح نداریم/ عذرخواهی و استعفای خاندوزی بزرگترین خدمت او به اقتصاد است

آقای خاندوزی توان اداره و اشراف به وزارت اقتصاد را ندارد و بهترین خدمت او به اقتصاد کشور این است که به خاطر عدم‌توانایی‌اش، عذرخواهی کند.

شهریار حیدری نماینده قصرشیرین در خصوص وضعیت نامساعد اقتصادی کشور به رویداد۲۴ می‌گوید: واقعیت این است که دولت آقای رئیسی از اساس، تیم اقتصادی‌اش را ضعیف انتخاب کرد و این تیم براساس شعار سال که در آن تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی آمده است، شکل نگرفت.

وی می‌گوید: عملاً تیم اقتصادی دولت، توان اجرایی شعار استراتژیک سال را ندارد و تاکنون نتوانسته‌اند کاری خاصی در این حوزه‌ها برای مردم و کشور انجام دهند. واقعاً امروز کار برجسته‌ای توسط دولت آقای رئیسی در بحث تولید و اشتغال که بسیار بااهمیت است، صورت نگرفته و آمار بیکاری در کشور افزایش پیدا کرده است. در موضوع پیشرفت در حوزه دانش‌بنیان، دانشمندان ایرانی یک‌سری کار‌ها را شروع کردند، ولی اختراعات و ابداعات باید در عمل دیده شود. خیلی از نخبگان و مخترعان به شدت گله‌مندند و می‌گویند کسی در جامعه، صاحب تفکر، اندیشه و اختراع ما نیست. افرادی را داشته‌ایم که بهترین اختراع و ابتکار را داشتند و زمانی که کار آن‌ها را به دولت ارجاع می‌دهیم، کسی کار خاصی برای این افراد و زحمت‌کشیدشان انجام نمی‌دهد که در این رابطه هم، دولت مقصر است.

حیدری می‌گوید: متاسفانه مجلس هم، متاثر از فضای دولت است. با کمال تاسف، خیلی از دوستان نماینده، درکی از شرایط واقعی جامعه ندارند. می‌بینم یک وزیر یا مسئول که کاملاً کوتاهی و قصورش محرز است، وقتی به مجلس می‌آید و صحبت می‌کند، جمعی از نمایندگان، روی به «به‌به و چه‌چه» می‌آورند، بدون اینکه متوجه باشند که اصلاً طرف چه می‌گوید؛ این یکی از درد‌های مجلس است.

لابی دولت در مجلس

وی می‌گوید: مجلس، وظیفه نظارتی دارد و تاکید هم داریم که باید در تیم اقتصادی دولت، اصلاحاتی به وجود بیاوریم. در این رابطه، اراده هم هست، اما قدرت لابی‌ها برای رویکردی غیر از این، بالاست؛ لابی‌های بین دولت و مجلس، حقیقتاً زیاد است و امکان استیضاح نداریم. مثلاً بنده درخواست تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی ایران را داشتم و اعتقاد هم دارم که حجم تخلفات در آن‌جا به اندازه‌ای است که می‌تواند ۱۰ تا پرونده در سازمان بازرسی و دستگاه قضایی برایش تنظیم شود، ولی یک عده از همین نمایندگان، آمدند محور تحقیق و تفحصی شدند که ما شروع‌کننده آن بودیم. یعنی آن‌ها با لابی اتاق بازرگانی، کار تحقیق و تفحص را دست گرفتند از جمله رییس کمیسیون اقتصاد. این روند، وظیفه ذاتی ما را به انحراف می‌برد. من که اعتقاد به تحقیق و تفحص داشتم و در این رابطه، سند‌هایی در اختیارم بود، باید در تحقیق و تفحص مسئولیت می‌داشتم نه فردی که اعتقاد به آن نداشت.

نماینده قصرشیرین می‌گوید: لابی‌های دولت با مجلس، به نظام، حاکمیت و مردم آسیب می‌زند. امیدوارم این لابی‌های سازمان‌یافته و هدفمند، بین مجلس و دولت کم شود تا در نهایت توجه‌ها به مردم، بیشتر شود.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه می‌گوید: عموماً توان مدیران، یکسان نیست. به اعتقاد من، مدیران توانمندی در این کشور وجود دارند که می‌توانند ناجی اقتصاد و بحران معیشتی مردم شوند، ولی کسی به این‌ها توجه نمی‌کند و باند‌های مافیایی که دنبال کسب قدرت و مسند در دولت و وزارتخانه‌ها هستند و به ناحق، سمت‌ها را تصاحب می‌کنند، طبیعتاً افراد توانا را به حاشیه می‌کشانند.

او در پاسخ به استیضاح احتمالی وزیر اقتصاد گفت: آقای خاندوزی، دوست بنده است و زمانی هم در مجلس همکار بودیم، اما ایشان توان اداره و اشراف به وزارت اقتصاد را ندارد و بهترین خدمت او به اقتصاد کشور این است که به خاطر عدم‌توانایی‌اش، عذرخواهی کند. دو وزیر در دولت سیزدهم داریم که با مواضع انتقادی که داشتند، وارد کابینه آقای رئیسی شدند؛ یکی همین آقای خاندوزی وزیر اقتصاد و دیگری، آقای ساداتی‌نژاد وزیر جهادکشاورزی بودند. این دو، نقد‌های جدی بر سیستم این دو وزارتخانه داشتند، اما وقتی خودشان در راس کار قرار گرفتند، یادشان رفت چه صحبت‌هایی در گذشته کرده بودند و تا امروز نتوانستند کار خاصی صورت دهند. بنده، طرح استیضاح آقای خاندوزی را امضا کردم. برای آقای ساداتی‌نژاد فعلاً طرحی برای استیضاح مطرح نشده، اما امیدوارم این اتفاق در خصوص ایشان هم، بیفتد. این‌ها دوستان ما هستند، اما به واسطه اداری و مدیریتی، کارشان را قبول ندارم.

 

About Author