به گزارش ساقی آذربایجان، فرزان قالیچی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی دانشگاهی مهارت محور و بر بنیان تربیت دانشجویان کارآفرین است و بر این اساس در ۶ سال گذشته در این مسیر قدمهای جدی برای ارتقای جایگاه دانشگاه برداشته شده و با وجود تمام تغییرات مدیریتی تلاش کردهایم اقدامات مثبت صورت گرفته در دورههای قبلی را در مسیر ارتقا و پیشرفت دانشگاه ادامه دهیم.
وی افزود: با توجه به شعارهای چند سال اخیر با محوریت اقتصاد و تولید، دانشگاه جامع علمی کاربردی میتواند با تربیت نیروهای کارآمد در کنار واحدهای تولیدی باشید و محتوای درسی این دانشگاه بهگونهای است که زمینه را برای تربیت نیروهای ماهر و حتی کارآفرین فراهم میکند و حضور پر تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی در مراکز کارآفرینی نیز مؤید این موضوع است.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان از آغاز پذیرش دانشجویان جدید کارشناسی این دانشگاه از ابتدای تیر و دانشجویان مقطع کاردانی از ۱۴ تیر نیز خبر داد و گفت: تعداد رشته محلهای سال تحصیلی جدید در مقطع کاردانی ۱۱۱ مورد و در کارشناسی ۹۲ مورد است و این ۵۱۳ رشته تحصیلی در ۱۸۱ کد رشته محل کاردانی و ۱۲۹ کد رشته محل کارشناسی با حضور ۹۱۴ مدرس ارائه خواهند شد.
وی با اشاره به تحصیل پنج هزار و ۳۰۰ دانشجو در ۱۷ مرکز علمی کاربردی استان تصریح کرد: از این تعداد ۱۳ مرکز در شهر تبریز و چهار مرکز در شهرستانهای بناب، تیکمهداش، جلفا و شبستر نسبت به پذیرش و آموزش دانشجویان با رویکرد مهارت محوری و تربیت نیروی مورد نیاز بازار کار اقدام نمیکنند که پذیرش در این واحدها بدون کنکور و نامنویسی در آنها بهصورت غیرحضوری از طریق سایت سازمان سنجش و حتی به صورت نامنویسی حضوری در مراکز علمی کاربردی سطح استان ممکن است.
قالیچی خاطرنشان کرد: با هدف جذب و تربیت نیروهای مهارتی شاهد افزایش ۶۰ درصدی رشتههای کاردانی و ۵۴ درصد در مقطع کارشناسی دانشگاه علمی کاربردی استان با رویکرد مهارت محوری هستیم و برخی رشتههای ورزشی در دو مرکز ماشین سازی و خانه کارگر برای نخستین بار در سطح دانشگاه ارائه میشود و علاوه بر این یکصد برنامه جدید را برای افزایش رشتهها تدوین و بیش از ۵۰ مورد از آنها در سطح استان مرکزیابی شده است.
وی از پیگیریها برای پذیرش دانشجوی خارجی در واحدهای شیرین عسل و ماشینسازی نیز خبر داد و افزود: این دو واحد به محض صدور مجوزهای لازم در این زمینه آمادگی جذب دانشجویان خارجی را دارند و هر چند در این زمینه تلاشهای بسیاری صورت گرفته اما باید اذعان کنیم که با توجه به تغییرات سیاسی در کشورهای همسایه و پیرامونی، نتیجه لازم را متناسب با ظرفیتهای استان در این خصوص نگرفتهایم.
قالیچی تصریح کرد: آموزش موضوعی دو طرفه و بر پایه تعالی همزمان سیستم آموزش و دانشجو است و متاسفانه به دلیل سبک آموزش دانشگاههای ما در طول سالیان و عدم توانمندسازی دانشجو برای ورود به بازار کار نتایج خوبی در این خصوص نگرفتهایم و بخش قابل توجهی از دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیل، فاقد توانمندی لازم برای ورود به بازار کار هستند و همین امر موجب نگاه و تلقی منفی بنگاههای اقتصادی نسبت به دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی شده است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجانشرقی این دانشگاه را جز سه مرکز استانی برتر کشور اعلام کرد و گفت: سال ۹۵ سی و سه مرکز علمی کاربردی در سطح استان داشتیم که این تعداد با رویکرد تمرکزگرایی و افزایش کیفیت آموزشی، اکنون به ۱۷ مرکز کاهش یافته و با توجه به کاهش تعداد دانشجو، طرح تجمیع مراکز علمی کاربردی استان را به واحد کشوری ارائه دادهایم، چرا که معتقدیم این امر میتواند زمینهساز کاهش هزینههای آموزش و البته ارتقای کیفیت آموزشی از طریق تمرکز آموزشها در واحدهای منسجم و مراکز دانشگاهی صنعتی شود.
پست های مرتبط
سقوط مرگبار کابین آسانسور نیمه کاره در تبریز
جوانان نگران نباشند، آینده برای آنهاست
احیای ۵۳ واحد صنعتی راکد آذربایجان شرقی در سال جاری