ردپای نمایندگان در جداسازی خسروشاه و باسمنج از تبریز

فریدون بابائی‌اقدم از اعضای شورای شهر تبریز در تازه‌ترین اظهارات خود عدم الحاق باسمنج به تبریز را اقدامی خائنانه تلقی کرده و در خصوص محکومیت این اقدام به مردم هشدار داده است.

پرونده بخش‌های الحاقی به تبریز از دور قبلی شورای شهر، محل کشمکش‌های مدیریتی و کارشناسی بوده است؛ یکی از این موارد الحاق بخش باسمنج به تبریز است که کش‌وقوس‌های زیادی را تجربه کرده است.

فریدون بابائی‌اقدم از اعضای شورای شهر تبریز در تازه‌ترین اظهارات خود عدم الحاق باسمنج به تبریز را اقدامی خائنانه تلقی کرده و در خصوص محکومیت این اقدام به مردم هشدار داده است.

رد پای برخی نمایندگان در جدایی خسروشاه از تبریز

او در خصوص چرایی هشدار خود چنین می‌گوید: به دنبال بی‌تدبیری‌ها و سیاسی‌کاری‌ها در تشکیل بخش باسمنج، شنیده می‌شود؛ در ادامه پروژه بخش‌تراشی و شهرستان‌تراشی در بیخ گوش تبریز، پروژه جدیدی از طریق جداسازی بخش خسروشاه از شهرستان تبریز با محوریت تعدادی از نمایندگان تبریز در مجلس شورای اسلامی کلید خورده است.

هشدار هرگونه اقدام غیرفنی در تغییرات تقسیمات جغرافیایی

این عضو شورای شهر تبریز، گریزی به عدم افزایش تعداد نمایندگان تبریز در مجلس شورای اسلامی زده و یکی از علل آن‌را “کاهش رتبه جمعیتی شهر تبریز” دانسته و می‌گوید: هرگونه اقدام غیرفنی و غیرعلمی در زمینه تغییرات تقسیمات سیاسی از متولیان امر خواهشمندم در کلیه تصمیمات این چنینی، مجموعه شهری تبریز اعم از شهرهای سهند، اسکو، آذرشهر، ایلخچی، خسروشاه، باسمنج، سردرود، صوفیان و ده‌ها سکونت‌گاه روستایی را با رویکردی آینده نگرانه و با اولویت حفظ شان و جایگاه شهر تبریز مدنظر قرار دهند تا مصداق بیر دلی قویویا بیر داش سالار مین عقیللی چخادانماز نباشید.

فرصت‌سوزی‌ها با تجزیه باسمنج از تبریز

پیش‌تر از این نيز احمدعلیرضا بیگی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس طی مصاحبه‌ای با تاکید بر لزوم شکل‌گیری و قوام مدیریت واحد جغرافیای کلانشهر تبریز، افزوده بود: همه این جدا شدن‌ها و کوچک‌تر شدن‌ها، در بلند مدت به نفع هیچ کس تمام نخواهد شد. می‌توانید مشاهده کنید که با جدا شدن شهر باسمنج حوزه عمل شهرداری تبریز کوچک‌تر شد و محل‌هایی که برای گسترش تبریز فرصت محسوب می شدند محدود شدند و این فرصت سوزی به عدم توسعه و پیشرفت منطقه و هر دو شهر تبریز و و باسمنج منجر شد.

نابودی آینده تبریز به‌خاطر چند رای بیشتر

او با بیان این‌که نباید بخاطر رای و انتخابات آینده تبریز را نابود کنیم، تصریح کرده بود: به نظر ما جدایی خسروشاه از تبریز هم به ضرر تبریز و هم به ضرر خسروشاه می‌باشد و سعی خواهیم کرد تا در مجلس مانع از هرگونه عملی شویم که سبب محدودیت تبریز می‌شود.

خطای تجزیه باسمنج این‌بار در کمین خسروشاه

بیگی با انتقاد از جمع‌آوری امضاء توسط یکی از نمایندگان حوزه انتخابیه تبریز، از تعداد قابل توجهی از نمایندگان استان برای جدایی خسروشاه از تبریز، گفته بود: از هدف این نماینده و دیگر نمایندگان امضا کننده این نامه برای جداسازی خسروشاه از تبریز و استدلال‌هایشان در این مورد باخبر نیستم اما معتقدم این قضیه ادامه همان خطاییست که ما در بحث شهر باسمنج مرتکب شدیم.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس با طرح این سوال که آیا شهرداری باسمنج که مانع الحاق باسمنج به تبریز شده است در حال حاضر می‌تواند و بنیه مالی این را دارد که یک مسیرگشایی ساده را انجام دهد، خاطرنشان کرده بود: اما اگر باسمنج جز تبریز می‌بود، حتما پروژه‌هایی در نقاط مستعد توسعه و پیشرفت باسمنج اتفاق می‌افتاد و اکنون شاهد یکه‌تازی زمین‌خواران در این شهر نبودیم.

بزرگی شهرستان دلیلی بر تجزیه آن نیست

وی گفته بود: خسروشاه با تشکیل فرمانداری، از مدیریت واحد محروم مانده و سلیقه‌های مختلف در مدیریت و فرصت‌های توسعه آن دخالت خواهد کرد و اوضاع رو به نابسامانی خواهد رفت؛ فرصت‌های توسعه تبریز با تجزیه آن گرفته می‌شود برخی از مسئولان فکر کنند که وقتی شهری بزرگ باشد مدیریت همه جانبه آن سخت میشود در حالی که نقطه قوت این است که بتوانیم توسعه سیاسی، عمرانی و اجتماعی را از مدیریت واحد ایجاد کنیم و بزرگی یک شهرستان دلیل بر تقسیم و تجزیه آن نمی‌باشد بلکه بخاطر مدیریت ضعیف است که عده ای دست به تقسیم منطقه میزنند آن هم شهری مانند تبریز که نام آن حتی فراتر از مرزهای جمهوری اسلامی شناخته شده است و دارای وزن و جایگاه تاریخی و سیاسی بالایی میباشد.

حال باید دید که نمایندگان حوزه انتخابیه تبریز تا چه میزان بر این تغییرات جغرافیایی مهم که می‌تواند در آینده توسعه تبریز موثر واقع شود توجه خواهند کرد و آن‌را به‌عنوان مطالبه‌ای عمومی به سر منزل مقصود خواهند رساند.

About Author