سد ارس نمونه درخشان توسعه و تقویت روابط ایران و آذربایجان است

رضا اردکانیان ظهر امروز دوشنبه در مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگرد بهره برداری از سدهای ارس و میل-مغان عنوان کرد: این پروژه بزرگ در دنیای حوضه آبریز مشترک و رودخانه‌های مرزی از معدود نمونه‌های کهنسال و موفق همکاری مشترک در سطح جهان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه رودخانه ارس در واقع مرز دوستی تمامی ملت‌های واقع در حاشیه خود به شمار می‌رود، ادامه داد: این رودخانه به دوستی‌های مردمان ساکن در حاشیه خود روح بخشیده که باید قدر دان موضوع باشیم.

وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران با اشاره به گذشت پنج دهه از احداث و بهره برداری سد و نیروگاه ارس و میل-مغان، یاد آور شد: این سدها موجبات آبادانی زمین‌های مجاور را نیز فراهم آورده است و در آینده‌ای نزدیک شاهد بهره برداری از سدهای خداآفرین و قیز قلعه‌سی خواهیم بود.

اردکانیان دو کشور را دارای مشترکات فرهنگی، دینی و تاریخی بسیاری دانسته و گفت: این موضوع می‌تواند ماهیت ویژه ای به روابط دو کشور بخشد و برگزاری ۱۴ اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی نمونه‌ای روشن از این قضیه است.

وی تأکید کرد: بدون شک وجود رودخانه ارس در مرز مشترک مابین دو کشور به مثابه شاهرگ حیاتی مرزنشینان و نماد صلح و دوستی بوده و با افتخار می‌گوئیم ارس برخلاف برخی آب‌های مرزی که زمینه ساز نزاع هستند، نمونه درخشان عامل توسعه و تقویت روابط بوده است.

اردکانیان گفت: در مجموع روند همکاری‌های مشترک میان ایران و سایر کشورهای مجاور ارس نشانه‌ی غلبه همکاری‌های آبی بر مشکلات است.

وی در همین راستا اضافه کرد: امضای معاهدات و برگزاری کمیسیون بین ایران و جمهوری آذربایجان در باب تفهیم و حل و فصل مسائل آبی و حوادث و مسائل مرزی، تسویه اختلافات مالی، ساماندهی رودخانه ارس، نصب و حفظ علائم مرزی، همکاری‌های فنی و اقتصادی، تعیین مرز آبی در رودخانه و سد ارس و میل-مغان همگی گواه این ادعا هستند.

وزیر نیرو فرصت اقتصادی کم نظیر ایران در زمینه‌های گردشگری، آثار باستانی و اماکن تاریخی حاشیه ارس و پتانسیل تبدیل انرژی الکترونیکی را بسیار پر اهمیت دانسته و گفت: وجود این ظرفیت‌ها زمینه‌های فراوان دیگری برای توسعه بین دو کشور در جهت تولید انرژی فراهم کرده و امیدواریم برای رفع موانع اندک تلاش مضاعف شود.

About Author