عربستان هنوز ویزای عوامل حج ایران را صادر نکرده است

سازمان حج و زیارت اعلام کرد عربستان هنوز ویزای عوامل ایرانی را برای پیگیری امور حج صادر نکرده، ‌ این درحالی است که حدود یک ماه دیگر تا آغاز اعزام حجاج ایرانی زمان باقی مانده است.
سیدصادق حسینی ـ رییس سازمان حج و زیارت ۱۷ اردیبهشت‌ماه یک روز پیش از آن‌که ثبت‌نام زائران در کاروان‌های حج آغاز شود، گفت که فرصت برای اعزام بسیار محدود است. سال‌های قبل عربستان از سه ماه قبل کشورها را دعوت می‌کرد و نمایندگان آن کشورها برای رزرو و تهیه خدماتی، مثل هتل، پرواز، آشپزخانه و حمل‌ونقل شهری اقدام می‌کردند. الان حدود ۳۰ روز تا اعزام فرصت داریم، اما به خاطر تعطیلی در عربستان ویزای عوامل ما هنوز صادر نشده است.
حالا با پایان تعطیلات عید فطر در عربستان همچنان از ویزای عوامل حج ایران خبری نیست. از همین رو، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه و حج خواستار پیگیری مکاتبات انجام شده با وزارت حج این کشور توسط رییس سازمان حج و زیارت شد و گفت: فرصت باقی مانده نباید بیش از این از دست برود، برخی از مسائل قابل حل است و قبل از اعزام زائران باید به نتیجه برسد.
مذاکرات حج امسال برخلاف گذشته که هیأتی از سازمان حج و زیارت به عربستان اعزام می‌شد، این‌بار از طریق وزارت خارجه همزمان با مذاکرات دیپلماتیک ایران و عربستان پیگیری شده است. سخنگوی وزارت خارجه نیز در این‌باره به یک اظهارنظر کلی اکتفا کرده و گفته است: «براساس گفت‌وگوها و توافقاتی که با طرف سعودی داشته‌ایم امسال اتباع ایرانی در حج حضور خواهند داشت.» روابط دیپلماتیک ایران و عربستان از سال ۱۳۹۵ قطع شده و سفارتخانه‌های دو کشور نیز تعطیل شده است.
در حج امسال که پس از دو سال وقفه به خاطر کرونا از سر گرفته شده است، حدود ۳۹ هزار و ۶۴۰ زائر از ایران شرکت می‌کنند که بنا بر اعلام سازمان حج و زیارت تاکنون بیش از ۸۱ درصد ظرفیت کاروان‌های تعیین شده برای حج ۱۴۰۱ تکمیل شده است. اعزام این زائران از ۲۳ خردادماه امسال آغاز خواهد شد.

About Author