لرستان تشنه سرمایه گذاری صنعتی است

رئیس سازمان برنامه و بودجه لرستان گفت: در حوزه کشاورزی، دامپروری، زعفران، چرم و … دارای ظرفیت‌های بسیار است، اما چون زیرساخت‌های اساسی مانند سد، فرودگاه، سیستم حمل و نقل و … فراهم نیست، این ظرفیت‌ها بکر باقی مانده است و باید سرمایه گذاری دانش بنیان صورت بگیرد.
به گزارش ساقی آذربایجان سمانه حسن پور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ظرفیت‌های بسیار لرستان بویژه در بخش کشاورزی، اظهار کرد: لرستان ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که بخاطر آبی نبودن این اراضی شاهد مهاجرت نسل جوان استان هستیم.
وی ادامه داد: همانند استان‌های ایلام، کرمانشاه، همدان، لرستان و کردستان که بافت این استان ها از لحاظ ویژگی‌های سرزمینی و فرهنگی کاملا بهم شبیه است و مشکلات مشابهی هم دارند در استان پهناور لرستان نیز پتانسیل‌های بالقوه بسیاری داریم که هیچکدام بالفعل نشده است.
حسن‌پور با اشاره به اینکه ۳۲ درصد حوزه آبی کرخه و ۱۷ درصد حوزه آبی کارون در لرستان قرار دارد، گفت: خرم‌آباد بعد از گیلان دومین شهر آبی کشور است اما به دلیل اینکه توزیع عدالت محور آب را در کشور نداریم هنوز، میانگین اراضی آبی استان ۳۲ درصد یعنی کمتر از میانگین ۵۰ درصدی کشور است و دچار کم آبی هستیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه لرستان بیان کرد: عدم رشد کشاورزی ناشی از کم آبی در استان باعث شهر نشینی شده و استان پرآبی هستیم ولی اراضی کشاورزی در ارتفاعات هستند و رودهای خروشان در قعر دره‌ها و نیازمند پمپاژ قوی هستند و نیاز به احداث سدهایی برای جلوگیری از هدررفت و آبیاری داریم.
وی با انتقاد از شبکه حمل و نقل در استان، گفت: هنوز ارتباط مرکز استان با شبکه ریلی برقرار نیست، راه‌های بزرگ‌راهی فقط دوتکه در لرستان است که آن نیز جاده شمال به جنوب و بالعکس، از لحاظ شبکه‌های حمل و نقل هوایی و زمینی و ریلی در تنگنا هستیم و صنایع فعال تعطیل شده و صنعت جدیدی هم ایجاد نشده است.
حسن‌پور افزود: علی‌الرغم اینکه در مسیر دالان انرژی هستیم و حدود ۷۳۵ کیلومتر خطوط انرژی از استان ما می‌گذرد، شهرستان‌های پلدختر و کوهدشت، حوزه نفت و گاز است اجازه برداشت نداریم و دربخش صنعت، بسیاری از صنایع قبلی تعطیل شده‌اند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه لرستان با تأکید بر ظرفیت‌های استان، گفت: این استان در حوزه کشاورزی، دامپروری، زعفران، چرم و … دارای ظرفیت‌های بسیار است، اما چون زیرساخت‌های اساسی مانند سد، فرودگاه، سیستم حمل و نقل و … فراهم نیست، این ظرفیت‌ها بکر باقی مانده است و باید سرمایه گذاری دانش بنیان صورت بگیرد.
وی همچنین «نرخ مشارکت اقتصادی» در لرستان را ۴۱درصد و پایین عنوان کرد و گفت: سالانه ۱۲ هزار نفر جویای کار از این استان خارج می‌شوند و زیبنده نیست استانی با اینهمه پتانسیل، بیشترین نرخ بیکاری و کمترین نرخ مشارکت اقتصادی و رتبه ۱۷ در بین ۳۱ استان را داشته باشد.
حسن‌پور سرمایه‌گذاری دانش بنیان و ایجاد زیرساخت‌های اساسی را نیاز مبرم استان و منطقه زاگرس دانست و افزود: هدف و انتظار ما بویژه در شرایط جدید، شناسایی مناطق و هدایت سرمایه گذاری‌ها به این مناطق است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه لرستان بیان کرد: سال‌هاست در سازمان برنامه و بودجه به دنبال شاخص‌های مناطق کمتر توسعه یافته و تمرکز سرمایه گذاری و زیرساخت‌ها بر روی آنها هستیم.

About Author