آذربایجان شرقی از مناطق مهم تنوع زیستی کشور و قفقاز است

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: این استان به دلیل برخورداری از شرایط آب و هوایی و جغرافیایی از مناطق مهم و موثر تنوع زیستی کشور و منطقه قفقاز به شمار می رود که گونه های جانوری و گیاهی باارزشی زیست می کنند.

داود غنی پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، زندگی انواع گونه های جانوری در مناطق مختلف جنگلی و مراتع آذربایجان شرقی را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: بر اساس آخرین آمارهای ثبت شده موجود حدود ۳۵۰ گونه جانوری در این استان زیست می کند که هر کدام به نوبه خود دارای ارزش و اهمیت بسیار زیاد محیط زیستی و طبیعی است.

وی وجود ۲۲۵ گونه پرنده در آذربایجان شرقی را نمونه ای از تنوع زیستی پرندگان این منطقه برشمرد و با بیان اینکه این تعداد گونه به ندرت در سایر مناطق مشاهده می شود، اظهار کرد: “قره خروس” از جمله این گونه های بسیار نادر و مهم در ایران و منطقه قفقاز است که تنها در مناطقی از جنگل ها و ارتفاعات ارسباران زیست می کند.

غنی پور وجود ۵۲ گونه پستاندار، ۳۷ گونه خزنده، ۶ گونه دوزیست و ۲۷ گونه ماهی را از دیگر مزیت های تنوع زیستی آذربایجان شرقی اعلام کرد که مراقبت و نگهداری از این گونه های کمیاب یکی از ماموریت های مهم و محوری اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی است.

وی گونه‌های اصلی و مهم پستانداران و پرندگان موجود در آذربایجان شرقی را مارال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه‌ای، کل و بز وحشی، سیاه گوش، گربه وحشی و پرندگانی همچون قره خروس (سیاه خروس)، قرقاول، دراج، طرلان و سایر پرندگان شکاری و طیف وسیعی از پرندگان کوچک پاسری فرم‌ها اعلام کرد که تحت حمایت اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارند.

غنی پور ادامه داد: اکنون مجموع مساحت جنگل های آذربایجان شرقی ۱۸۸ هزار هکتار است که در آنها علاوه بر گونه های جانوری، تنوع گونه های گیاهی به استعداد ۲ هزار و ۵۰۰ گونه نیز ثبت شده است.

وی تعداد مناطق زیرمجموعه مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی را ۱۳ منطقه و ۹ منطقه شکار ممنوع اعلام و اظهار کرد: کل مساحت مناطق زیرمجموعه مدیریت محیط زیست استان بیش از ۵۸۰ میلیون هکتار است که ۱۳ درصد کل مساحت آذربایجان شرقی را شامل می شود.

غنی پور به زیستگاه‌ های آبی مهم و با ارزش آذربایجان شرقی اشاره و اضافه کرد: تالاب بین ‌المللی قوریگل و تالاب‌ های حاشیه دریاچه ارومیه، جنگل‌ها و زیستگاه‌های حاشیه ارس و دریاچه‌ های پشت سدها که مأمن پرندگان متنوع و حمایت شده، در حال انقراض و آسیب پذیر است، از جمله ‌این زیستگاه های مهم است.

وی یکی از ظرفیت های مهم محیط زیست استان را موزه تاریخ طبیعی آذربایجان شرقی دانست که دارای مجموعه های متنوع جانوری منحصر به فرد از جمله ۳۸ گونه پستاندار، ۴۹ گونه پرنده، ۱۳ گونه خزنده، ۹ گونه آبزی، ۲ نوع سنگواره و نمونه هایی از سخت پوستان و بندپایان است.

غنی پور اضافه کرد: موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی آذربایجان شرقی در محل اداره کل حفاظت محیط زیست به مناسبت روز جهانی تنوه زیستی تا چهارم خرداد ماه در وقت اداری برای بازدید عموم رایگان است.

 

About Author