با گذشت ۵ سال از افتتاح راه آهن ارومیه–مراغه، نبوداداره کل راه آهن مجزا، ناقص بودن ایستگاهها به همراه فرسودگی واگن ها موجب شده که این طرح عملانقشی در رونق اقتصادی منطقه نداشته باشد.
به گزارش ساقی آذربایجان، وقتی سال ۹۷ صدای سوت قطار بعد از تأخیر ۱۷ ساله در استان آذربایجان غربی، شاهراه ارتباطی ایران به اروپا به صدا درآمد، قرار شد نه تنها استان از بن بست اقتصادی خارج شود بلکه زمینه توسعه در منطقه نیز فراهم شود اما با گذشت دو دهه هیچکدام از این وعدهها رنگ واقعیت به خود نگرفته است.
شرایط جغرافیایی و هم مرزی با سه کشور خارجی از جمله ترکیه، آذربایجان غربی را در موقعیت شاهراهی ارتباط ایران به اروپا قرار داده، شاهراهی که توجه به آن گسترش رونق اقتصادی کشور را به همراه دارد، این استان از شمال با جمهوری آذربایجان و از غرب با کشورهای عراق و ترکیه همسایه است که این مسئله موجب ارتقای اهمیت ژئوپلیتیک این منطقه شده است.
در حال حاضر موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی دسترسی آسان کشورمان به بازارهای جهانی را فراهم کرده است به طوری که جاده و ریلهای ارتباط با اروپا و به ویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربایجان غربی قرار دارد، اما متأسفانه شاخصهای توسعهای حمل و نقل به ویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی کمتر است.
در آستانه بیست و یکمین سفر رئیس جمهور و اعضای کابینه به استان آذربایجان غربی خبرگزاری مهر در سلسله گزارشهایی ضمن طرح برخی مسائل این استان، بستر طرح مطالبات و خواستههای مردم را فراهم خواهد کرد.
در این راستا منطبق بر نظام مسائل تدوینشده در این خبرگزاری، مهمترین مطالبات استان در حوزههای مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … مورد اشاره قرار خواهد گرفت تا زمینهای برای توجه به این مطالبات در مصوبات سفر دولت فراهم شود.
برای پیگیری گزارشهای مهر لینک «مطالبات مردم آذربایجان غربی از دولت» را دنبال کنید. این لینک در کنار صفحه استانی خبرگزاری مهر قرار دارد و مخاطبان این رسانه میتوانند نکات مدنظر خود را در بخش نظرات در میان بگذارند.
در این گزارش با نگاهی به مطالبات بخش اقتصادی آذربایجان غربی از دولت به دلایل عدم توسعه زیرساخت ریلی و راه آهن ارومیه – مراغه خواهیم پرداخت.
خط راه آهن ارومیه – مراغه از سال ۸۰ با هدف اتصال مرکز آذربایجان غربی به شبکه سراسری راه آهن کشور به طول ۱۸۴ کیلومتر احداث و در سال ۹۷ افتتاح شد ولی در حال حاضر ایستگاههای این طرح در ارومیه، نقده و… ناقص بوده و عملاً بهره برداری این طرح بیشتر نمایشی به نظر میآید.
نبود اداره کل راه آهن مجزا، ناقص بودن ایستگاههای راه آهن موجب شده اجرایی شدن این طرح نیز نتواند استان را از بن بست ریلی خارج کرده و با توجه هم مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان، استان آذربایجانغربی به عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا تأثیری در محرومیت زدایی این منطقه در بخش ریلی نداشته باشد.
کاهش مصرف سوخت در جابجایی مسافر و بار و نیز حق دسترسی عادلانه به حمل و نقل ارزان، کاهش آلایندههای زیست محیطی، ایمنی بالا سیستم حمل و نقلی ریلی، استفاده کمتر از اراضی در توسعه طرحهای ریلی در قیاس با حمل و نقل جادهای و نیز پایین بودن هزینه نگهداری ناوگان ریلی نسبت به ناوگان جادهای از مزیتهای اجرای راه آهن ارومیه – مراغه به شمار میرود و مزیتهایی که تاکنون عملاً به منحصه ظهور نرسیده است.
در همان سال بهره برداری خبر از انتقال مراحل تکمیلی مطالعات، انتقال بخش مسافری به داخل شهر و ادغام آن با ایستگاه راهآهن سریعالسیر ارومیه – تبریز در کنار پایانه مسافری شهر ارومیه در حال انجام بود، اما با گذشت بیش از چندین سال هنوز خط سریعالسیر ارومیه – تبریز محقق نشده است.
پست های مرتبط
گزارش تصویری/ باغ موزه دفاع مقدس تبریز
خیابانهای تبریز پارکینگ شد
جوانترین و پیرترین بانوان اول دنیا!