آسیبهای جدی بلاگری خانواده بر روان کودکان

یک جامعه شناس گفت: استفاده ابزاری از کودکان در فضای مجازی به آن ها آسیب جدی وارد می کند.
منصوره ایزدی در گفت وگو با ایسنا افزود: استفاده ابزاری از کودکان در فضای مجازی با عنوان بلاگری به شخصیت کودکان آسیب میزند و مسیر رشد طبیعی کودکان را مختل می کند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه در سال های اخیر و با گسترش فضای مجازی حضورکودکان در فضای مجازی توسط خانواده ها به دلیل داشتن برخی استعداد ها و شیرین کاری ها بیشتر شده است، تصریح کرد: والدین با ثبت لحظه به لحظه زندگی کودک در فضای مجازی و کسب درآمد از این طریق، دنیای کودکی را از آنها می گیرند که این خود نوعی کودک آزاری است‌.
ایزدی یاد آور شد: والدین با استفاده ابزاری از کودکان در فضای مجازی به او یاد می دهند که برای دیده شدن و مفید بودن در جامعه فقط باید به تشویق بیرونی که همان فالوو و لایک کردن است، دست یافت.
این مدرس دانشگاه با تاکید به اینکه فضای مجازی معمولا مناسب با سن کودکان نیست، خاطر نشان کرد: هدف خانواده ها از مدل و بلاگر شدن کودکان خود در فضای مجازی بیشتر به دلیل مالی و دیده شدن در اجتماع و به نوعی مشهور وچهره شدن کودک به هر قیمتی است.
این جامعه شناس با تاکید به اینکه رشد شخصیتی، اجتماعی، عاطفی، علمی و جسمی فرد در سن کودکی رخ می دهد و وظیفه والدین برآورده کردن بستر رشد این زمینهها است، اظهار کرد: متاسفانه برخی والدین با ناآگاهی در تلاش هستند با مدل کردن و آرایش کردن فرزندان خود در فضای مجازی، شخصیت کودکان را دچار آسیب کرده که این خود موجب بلوغ زودرس در کودکان می شوند.
وی یاد آور شد: استفاده ابزاری از کودکان در فضای مجازی درجهت لایک کردن و جذب فالور اسیب زاست و او را از دنیای کودکی دور می کند.
این مدرس دانشگاه درخصوص معایب حضور کودکان به عنوان بلاگر در فضای مجازی نیز افزود: کاهش اعتماد بنفس کودکان، مختل کردن روند طبیعی رشد کودک، بلوغ زود رس، تشویق به مصرف گرایی و ظاهربینی در کودکان، ایجاد اضطراب و افسردگی کودک از جمله معایب استفاده ابزاری از کودکان در فضای مجازی است.
وی با اشاره به اینکه با حضور کودکان در فضای مجازی حریم خصوصی کودکان از بین می رود، ادامه داد: این احتمال وجود دارد کودک بعد از بزرگ شدن احساس و رضایتی از این که والدین تمام زندگی او را در معرض دید عام قرار داده اند نداشته باشند و او را با مشکلات زیادی در زندگی آینده همراه کنند.
این جامعه شناس با تاکید به اینکه در برخی کشورها قوانین سخت در خصوص حضور کودکان در فضای مجازی به عنوان بلاگر وجود دارد، خاطر نشان کرد: باید در کنار تدوین قوانین بازدارنده درخصوص فعالیت کودکان در فضای مجاز ی، ارگان های همچون آموزش و پرورش باتولید محتوا در فضای مجازی و دادن آموزش های مناسب به خانواده ها آنها را از معایب حضور کودکان به عنوان بلاگر در فضای مجازی آگاه سازند.
به گزارش ایسنا، بلاگر به افرادی گفته می شود که در زمینه های مختلف در فضای مجازی تولید محتوا می کنند.

About Author