آمادگی انتقال کارخانه‌های سرب و روی زنجان به محل جدید وجود دارد

دادستان زنجان گفت: دستگاه قضایی استان برای انتقال همه کارخانه‌های سرب و روی زنجان به روستای سردهات آمادگی دارد و در صورت لزوم در بازه زمانی ۲ تا ۳ ساله می‌توان این نقل و انتقالات را به محل جدید انجام داد.
به گزارش ساقی آذربایجان حجت الاسلام محسن کرمی در دیدار با استاندار زنجان، با اشاره به ظرفیت بالای سردهات، محل جدید انبار پسماند روی، افزود: اگر پیوست بهره‌وری از پسماند روی در محل جدید، از هم اکنون انجام شود، می‌توان بسیاری از برنامه‌های جانبی را در این محل عملیاتی کرد.
وی اظهار داشت: سرمایه گذاری‌های جدید در سرب و روی، قائم به تجهیزات کارخانه نیست و ماشین آلات آن هر چند سال یک بار باید به روز رسانی و نو شوند، بنابراین، مباحثی مانند انتقال کارخانه های سرب و روی به محل دیگر، سرمایه‌گذاری زیادی نیاز ندارد و می توان آن را عملیاتی کرد.
دادستان زنجان به مطالعات انجام شده در منطقه چِپ‌چِپ به منظور استقرار احتمالی واحدهای تولیدی سرب و روی در این محل اشاره کرد و افزود: نتایج این مطالعات نشان می‌دهد اگرچه بیشتر شرایط جوی از جمله رطوبت، در هر ۲ محل چِپ‌چِپ و سردهات، یکسان است اما روستای سردهات مزایای بیشتری دارد.
کرمی گفت: قبل از انتقال پسماند روی به سردهات، با صرف وقت و انرژی بسیار، مسئولان نسبت به انبار پسماند روی زنجان در این محل مجاب شدند و نباید به دنبال محل دیگری برای این منظور بود چراکه این امر آینده ای نخواهد داشت و به احتمال زیاد مشکلات متعددی هم در پی دارد.
دادستان زنجان افزود: بر همین اساس محل تعیین شده، ظرفیت، معیارها و پتانسیل های لازم را برای انتقال همه کارخانه های سرب و روی دارد.
وی، وجود بزرگراه کنار محل تعیین شده سردهات، در راستای سهولت حمل و نقل، عرصه درجه ۴ با هدف نبود مشکل پیرامونی به لحاظ زراعت و حداقل فاصله تا منبع تامین خاک را از جمله مهمترین معیارهای انتخاب محل جدید برای انبار و انتقال احتمالی کارخانه های سرب و روی عنوان کرد.

About Author