آیا ساختمان‌های لاکچری آموزشگاه‌های کنکور، خلوت می‌شوند؟

اخبار تغییرات کنکور همواره جزو پرطرفدارترین خبرها برای داوطلبان آزمون سراسری و سیاست‌ها در این زمینه همه ساله در حال تغییر بوده و جدیدترین خبرها حاکی از آن است که نتایج نمرات نهایی پایه دوازدهم، تاثیر ۵۰ درصدی بر نتایج کنکور ۱۴۰۳ دارد و داوطلبان باید منتظر پررنگ‌تر شدن سهم سوابق تحصیلی در کنکور سال‌های آتی باشند؛ اما سوال اینجا است که افزایش سهم سوابق تحصیلی در نتایج آزمون سراسری، منجر به خلوت‌تر شدن ساختمان‌های لاکچری آموزشگاه‌های کنکور می‌شوند؟

متولیان دستگاه تعلیم و تربیت، این تصمیم را گامی رو به جلو برای تحقق بخشیدن به عدالت آموزشی می‌دانند و اخبار تغییرات کنکور و برخی گمانه‌زنی‌ها از تاثیر سوابق تحصیلی پایه یازدهم و دهم در طول سال‌های آینده بر نتایج بزرگ‌ترین و سرنوشت‌سازترین ماراتن علمی برای دانش‌آموزان خبر می‌دهند و سهم ۵۰ درصدی نمرات آزمون‌های نهایی پایه دوازدهم در کنکور ۱۴۰۳ نیز سرنوشت تحصیلی بسیاری از محصلان را تحت تاثیر قرار داده و اهمیت کیفیت آموزش را بیش از پیش می‌رساند.

به نظر می‌رسد، این طرح نیز مانند بسیاری از تغییرات دیگر، نظرات مخالف و موافق بسیاری را به خود جلب کرده و مخالفان معتقد هستند، تاثیر معدل بر نتایج آزمون سراسری زمانی منجر به عدالت آموزشی خواهد شد که هیچ مرجعی جز مدرسه نتواند پا در کفش کنکور کند و آموزشگاه‌های کنکور با تغییر کاربری و تغییر مسیر به سمت تدریس خصوصی، این طرح را از اهداف اصلی‌اش دور نکنند.

با افزایش تاثیر مدل برنتایج آزمون سراسری، شاید بتوان گفت که کیفیت آموزش در مدارس، اولین و مهم‌ترین عامل موثر خواهد بود و این مهم می‌تواند راهی برای اعتباربخشی و جلب اعتماد دوباره به مدارس به ویژه مدارس دولتی باشد که سال‌های سال است بازیگر نقش دوم در صحنه کنکور بوده و کم‌تر دانش‌آموزی را می‌توان یافت که همزمان با مدرسه در آموزشگاه‌های آزاد کنکور نیز شرکت نکند که این روند علاوه بر تحت‌ تاثیر قرار دادن جایگاه مدارس، هزینه‌های گزافی را بر خانواده‌ها از قشری تحمیل می‌کند.

در این میان برخی دانش‌آموزان با بضاعت مالی کم و مناطق محروم نیز صرفا به تماشاگرانی تبدیل می‌شوند که سهمی از صندلی‌های مهم دانشگاهی نداشته و چه بسا با در اختیار داشتن تنها نیمی از امکانات و فرصت‌های آموزشی دانش‌آموزان مناطق شهری در صدر جدول نفرات برتر کنکور قرار می‌گرفتند. تنها در اولین سال‌هایی که تاثیر معدل بر نتایج کنکور به طور جدی‌تری اجرا شد، خبر قبولی دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار بسیاری از دواطلبان کنکور را شوکه کرد؛ چرا که سناریو تغییر کرده بود و معدل بالاها در صدر بودند.

کسب رتبه ۹ کنکور سراسری سال ۱۴۰۲  توسط سونیا مرادی، دانش‌آموز چاراویماقی نیز خبر مسرت بخشی بود که دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار را نسبت به آینده تحصیلیشان امیدوارتر کرد و اهمیت دخالت دادن نمرات نهایی در نتایج کنکور را در صورت اجرای درست، نشان داد.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز ضمن تایید موفقیت چشمگیر دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار استان و کشور در کنکور با افزایش سهم نمرات آزمون نهایی، به ایسنا می‌گوید: آزمون‌های پایه دهم، یازدهم و دوازدهم از سال‌های آتی به طور نهایی اجرا شده و تلاش‌ها در راستای اجرای آزمون‌های پایه ششم و نهم به صورت هماهنگ کشوری است.

مسعود سعادتی، معتقد است که با برگزاری آزمون‌های نهایی چشم امید خانواده‌ها و دانش آموزان به مدرسه و کلاس خواهد بود و سهم آموزشگاه‌های آزاد آنچنانی کنکور در تعیین سرنوشت شغلی و تحصیلی دانش‌آموزان کاهش و اعتبار و منزلت معلم و کلاس به جایگاه اصلی و شایسته‌اش ارتقا می‌یابد.

او ادامه می‌دهد: سال گذشته فقط به دلیل اعمال نمره کتبی پایه دوازدهم، میزان قبولی در مناطق محروم و کم برخوردار چندین برابر افزایش یافت که نمونه‌ای از آن قبولی خانم مرادی دانش‌آموزی از همین منطقه چاراویماق بود.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم در مسائل تربیتی و آموزشی دانش‌آموزان، می‌گوید: کاهش نقش آموزشگاه‌های آزاد و کلاس‌های اضافی و هزینه‌های سنگین در تعیین سرنوشت تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون سراسری و افزایش سهم نمره آزمون نهایی در کنکور نشان از همت دولت سیزدهم در بازگرداندن اعتبار به مدارس و ارتقاء جایگاه معلمان است.

وی در ادامه این اقدام دولت را در راستای گسترش عدالت آموزشی و مبارزه با بی‌عدالتی به ویژه در مناطق محروم عنوان کرده و اجرای این سیاست را فرصتی طلایی برای افزایش سهم مناطق کم برخوردار در آزمون سراسری، می‌داند و بر لزوم بررسی نتایج آزمون‌های نهایی پایه دوازدهم در تمامی مدارس نواحی و مناطق استان برای شناسایی نقاط قوت و ضعف به دلیل اهمیت این نمرات، تاکید می‌کند.

سعادتی، افزایش و بهبود کیفیت آموزشی در مدارس به ویژه مدارس دولتی را از جمله راهکارهای افزایش معدل نهایی دانش‌آموزان دانسته و برگزاری دوره‌های توانمندسازی و ارزیابی و تحلیل‌های متعدد را از اقدامات سالانه انجام شده به منظور پایش کیفیت آموزش در مدارس عنوان می‌کند و می‌گوید: تمامی فعالیت‌های مدارس باید در راستای ساحت‌های شش گانه تعلیم و تربیت مورد تاکید سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش باشند؛ همان گونه از نام این سند به عنوان نقشه راه دستگاه تعلیم و تربیت نیز پیداست، تحول در مدارس جزو برنامه‌ها و اهداف راهبردی مدارس بوده و معتقد هستیم تحول باید از کلاس درس شروع شود نه از ساختمان‌های اداری و اتاق‌های روسا و مدیران؛ افزایش سهم نمرات نهایی در کنکور و تاکید بر بهبود کیفیت آموزش نیز در همین راستا بوده و از اهمیت بسیار زیادی برای ما برخوردار است.

به نظر می‌رسد هر چند اجرای درست این سیاست نیز مانند بسیاری از طرح‌های نوپای دیگر راه زیادی تا اجرای درست و پخته شدن دارد و مشروط به تحقق عدالت آموزشی، کوتاه شدن دست کلاس‌های پرهزینه از کم و کیف آموزش، کیفیت بخشی به روند آموزش در مدارس، دقت بیش از پیش در طراحی سوالات و روند برگزاری و تصحیح برگه آزمون‌های نهایی است؛ اما راه را برای حذف پلکانی کنکور، باز می‌کند و سرنوشت تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان پس از ۱۲ سال تحصیل در یک روز رقم نمی‌خورد.

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و  پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی برای سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ در پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان۶۰ درصد با تاثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ – ۱۴۰۶ و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.

About Author