احتمال انتقال آنتی‌بادی از شیر مادر به نوزاد پس از تزریق واکسن

یک متخصص عفونی و گرمسیری در چهارمحال و بختیاری گفت: این احتمال وجود دارد که آنتی‌بادی موجود در بدن مادر پس از تزریق واکسن کرونا از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود.
ناصر خسروی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تداخل دارویی با واکسن کرونا، اظهار کرد: واکسن کرونا با داروی خاصی تداخل ندارد و بنابراین افراد در زمان تزریق واکسن می‌توانند داروهای خود را نیز مصرف کنند، اما داروهایی مانند کورتون‌ها که سرکوب‌کننده سیستم ایمنی بدن هستند، حداقل دو هفته پیش از تزریق واکسن و دو هفته پس از تزریق آن نباید مصرف شوند.
این متخصص عفونی و گرمسیری در چهارمحال و بختیاری افزود: برای تزریق واکسن کرونا در زنان باردار و مادران شیرده مانعی وجود ندارد، البته در حال حاضر تمامی واکسن‌های موجود در سطح دنیا با دریافت مجوز اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرند، بنابراین عوارض و مضرات تزریق این واکسن‌ها در زنان باردار و مادران شیرده ثابت نشده است، اما در مجموع و باتوجه به ترکیب موجود در این واکسن‌ها برای تزریق آن به این گروه از افراد منعی وجود ندارد.
وی ادامه داد: امکان تزریق تمامی واکسن‌های موجود در ایران به این گروه از افراد وجود دارد و مطالعه‌ای در خصوص مناسب بودن یک نوع واکسن نسبت به سایر واکسن‌های کرونا برای تزریق به زنان باردار و مادران شیرده وجود ندارد، بنابراین این افراد می‌توانند هر نوع از واکسن‌های موجود را برای تزریق انتخاب کنند.
خسروی در خصوص انتقال آنتی‌بادی از طریق شیر مادر به نوزاد، خاطرنشان کرد: این احتمال وجود دارد که آنتی بادی موجود در بدن مادر پس از تزریق واکسن کرونا از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود.

About Author