نخستین مرحله افزایش سرمایه پتروشیمی زنجان پایان یافت

احداث پتروشیمی زنجان تعبیر وارونه یک رؤیا

شرکت پتروشیمی زنجان از جمله طرح های اقتصادی بزرگی است که اردیبهشت سال ۸۵ در جریان سفر هیات دولت به استان زنجان کلید خورد، آذر ماه همان سال هیات موسس این شرکت با ترکیب شرکت ملی صنایع پتروشیمی و تعدادی از شرکت‌های معتبر استان زنجان تشکیل شد و بر اساس قانون تجارت، اقدام به تهیه طرح اساسنامه، اظهارنامه و طرح پذیره‌نویسی کرد و با اخذ مجوز انتشار اوراق پذیره‌نویسی سهام از سازمان‌های ذیربط، آگهی پذیره‌نویسی آن منتشر و بهمن ماه ۸۵ به مدت یک هفته پذیره‌نویسی این شرکت انجام شد.
با پایان زمان پذیره نویسی بر اساس اعلام شرکت از جمعیت یک میلیون نفری استان زنجان ۱۰۰ هزار نفر ( ۱۰ درصد مردم استان زنجان) سهامدار این شرکت شدند تا با گره خوردن سرمایه اقتصادی و اجتماعی که از مولفه های مهم موفقیت بخش های مختلف از آن یاد می‌شود شکل گیرد و تنها واحد صنعتی تولیدکننده کود اوره در شمال غرب کشور، با همت جمعی طی چهار سال به بهره برداری برسد و با اشتغالزایی چهار هزار نفری آن، گوشه ای از مشکلات استان رفع شود.
امروز با گذشت بیش از ۱۵ سال از تاسیس شرکت، چشم سرمایه گذاران در این طرح با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی آن و طی کردن فراز و فرودهای فراوان، به تدبیر دولت سیزدهم دوخته شده است تا با نجات آن، از ادامه خسران اقتصادی و آسیب به سرمایه های اجتماعی پیشگیری شود و در چشم اندازی روشن، هرطرح و ایده نویی برای جهش و رونق اقتصادی این کشور شاهد شکل گیری سرمایه های اجتماعی، تجمیع سرمایه های پراکنده و کوچک و پیوندهایی برای همدلی و همیاری در این راستا باشد.
پتروشیمی زنجان آینه مقابل علاقه مندان به مشارکت در سرمایه گذاری خواهد بود

مدیرعامل شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان (پتروشیمی سابق، با تصویب هیأت مدیره در سال۱۳۹۷ به “شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان” تغییر نام داد.) نیز معتقد است، تجربه و عمق حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در طرح بزرگ پتروشیمی توسط نهادهای درون استان، به یقین چون آینه در مقابل کسانی قرار خواهد گرفت که مایل به سرمایه‌گذاری در این استان‌ هستند و سهام‌داران پتروشیمی را طرف مشورت خود قرار خواهند داد.
محمدرضا مدیری با اشاره به حل مشکلات در پیمان‌ سپاری‌ و همکاری و تعامل با بانک‌های مرتبط تصریح کرد: با برطرف شدن برخی از موانع، با اتخاذ تدابیر و تمهیدات فنی و مالی از ابتدای سال گذشته کارهای اجرایی طرح آغاز شده است و پیمانکاران در حوزه‌های محدودی کار خود را در سایت کارگاهی شرکت آغاز کرده‌اند.
اقدامات انجام شده در پتروشیمی زنجان
دلگرم کننده است

نماینده مردم زنجان و طارم و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در روزهای پایانی سال گذشته در بازدید از محل اجرای این طرح در شهرستان ایجرود و سایت کارگاهی این پروژه، در جریان روند کار این شرکت قرار گرفت و اقدامات انجام شده در این خصوص را دلگرم کننده دانست.
مصطفی طاهری افزود: در نشست بررسی وضعیت پتروشیمی زنجان که با حضور مدیران بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی، بانک ملی،مدیر عامل پتروشیمی زنجان و نایب‌ رییس وقت مجلس شورای اسلامی برگزار شد، تصمیم ها و مصوبات قابل توجهی راجع به پتروشیمی زنجان اتخاذ شد که امیدواریم تا سال ۱۴۰۱ شاهد افتتاح پتروشیمی زنجان باشیم.
وی یادآورشد: این شرکت خرید تجهیزات مورد نیاز خود را از کشورهای اروپایی سفارش داده است که در مسیر راه با ایجاد مشکلات ارزی، این امر محقق نشد اما در این جلسه مقرر شد که ۳۶۰ میلیون یورو ارز برای این کارخانه از سوی صندوق توسعه ملی در چهار قسط تامین و در مراحل مختلف این امر محقق شود.طاهری بهره برداری از این شرکت را در سال آینده منوط به تخصیص اعتبارات پیش بینی شده از صندوق توسعه ملی عنوان کرد.
بهره برداری از شرکت پتروشیمی زنجان به سه سال زمان نیاز دارد

معاون صنایع رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز علت اصلی کُندی کار در این شرکت را تامین نشدن اعتبار لازم عنوان کرد و گفت: با اختصاص اعتبار، زمان لازم برای افتتاح این شرکت سه سال است.
علی کلانتری افزود: در سفر دولت نهم به زنجان، استقرار سه واحد پتروشیمی مصوب شد که تولید پلی پروپلین در شهرستان خدابنده، متانول در خرمدره و اوره و آمونیاک در ایجرود بود که ۲ واحد اولی اجرایی نشد و تنها واحد تولید اوره و آمونیاک کلید خورد که روند پیشرفت این کار نیز به دلیل مشکلات و موانعی که در طی مسیر با آن مواجه شد، تدریجی است.
به گزارش ایرنا، پتروشیمی زنجان (طرح اوره و آمونیاک) در زمینی به مساحت تقریبی ۶۰ هکتار در حال احداث است و شهرک صنعتی پتروشیمی در جوار طرح اوره و آمونیاک در ۲ بخش شهرک صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در۳۵۰ هکتار و شهرک صنعتی عمومی در ۲۵۰ هکتار است.

About Author